گریس پمپ چیست؟ | انواع گریس پمپ

پمپ گریس چیست؟ انواع گریس پمپ

گریس پمپ دستگاهی پرکاربرد است که برای انتقال روغن گریس به نقاط مختلف به کار می‌رود. این ابزار می‌تواند گریس‌های مختلف را با غلظت کم و زیاد در قسمت‌های مختلف پمپاژ یا تزریق کند. از این ابزار برای روان‌کاری ماشین و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها به منظور انتقال گریس به قطعات مکانیکی که نیاز به روان کردن و روان‌سازی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پمپ گریس براساس نوع تغذیه از یکدیگر متمایز می‌شوند. گریس پمپ دستی، برقی، شارژی و پمپ بادی گریس از کارآمدترین انواع این محصول هستند. انواع گریس پمپ دستی توسط نیروی دست کاربران کار می‌کنند. همچنین گریس پمپ‌های بادی انرژی مورد نیاز خود را از طریق هوای فشرده به دست می‌آورند. همچنین پمپ گریس‌های برقی توسط جریان برق شهری کار می‌کنند.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی جامع و کامل پمپ گریس بادی می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت خرید بهترین گریس پمپ دستی و بادی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. سپس می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این تجهیزات در ارتباط باشید و کالای مورد نظر را بدون هیچ واسطه‌ای خریداری نمایید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

پمپ گریس چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد، پمپ گریس وسیله‌ای است که برای انتقال گریس یا روغن گریس از مخزن یا محل ذخیره‌سازی به نقاط مختلف از یک ماشین، تجهیزات صنعتی یا قطعات مکانیکی استفاده می‌شود. روان کردن قطعات مکانیکی از عمده کاربردهای این ابزار بادی به شمار می‌آید. روان کردن بلبرینگ‌ها، مفصل‌ها و دیگر قطعات با استفاده از این ابزار به خوبی انجام می‌شود.

به طور خلاصه، پمپ بادی گریس یک وسیله مهم برای حفظ و نگهداری از قطعات مکانیکی به شمار می‌آید که به گریس نیاز دارند و بهبود عملکرد و عمر مفید آن‌ها را تضمین می‌کند. روان‌کاری قطعات موجب کاهش فرسایش و افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود. همچنین به حفاظت از قطعات در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی نیز کمک کند. در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نفت و گاز، صنایع معدنی و صنایع ساختمانی، پمپ گریس برای حفظ و نگهداری از تجهیزات و ماشین‌آلات استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: انواع ابزار بادی چیست؟


در ابتدا به توضیح مختصری در رابطه با انواع گریس پمپ‌ها پرداخته شد. استفاده از مدل‌های برقی در محیط‌هایی که دسترسی به منبع برق شهری امکان‌پذیر باشد، کاربرد دارد. همچنین نمونه‌های دستی برای انجام فعالیت‌های جزئی و روغن‌کاری قطعات کوچکتر مناسب است. استفاده از مدل‌های بادی نیز کاربرد زیادی در صنایع دارد. به طور کلی هر یک از انواع گریس پمپ‌ها براساس نیاز و شرایط کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب نوع مناسب گریس پمپ بستگی به نوع کاربری، میزان نیاز به گریس و شرایط محیطی دارد.

پمپ گریس چیست
پمپ گریس چیست

اجزای تشکیل دهنده پمپ گریس

  • اتصالات و رابط‌ها: گریس پمپ بر حسب استفاده کاربر می‌تواند دارای رابط هیدرولیک 90 درجه یا رابط با انتهای سوزنی باشد.
  • شلنگ منعطف و لوله ثابت: این بخش، گریس را از گان به بیرون هدایت می‌کند.
  • بازو (دسته): از بازو یا دسته به منظور پمپاژ دستی از مخزن به سمت لوله استفاده می‌شود.
  • مخزن گاز: این بخش از این محصول، محل نگهدارنده گریس، فنر برای فشار به پیستون و میله پیستون برای کمک به حرکت ثابت پیستون تشکیل شده است.
  • سری گریس پمپ: این بخش شامل دریچه‌هایی است که اجازه می‌دهد گریس از مخزن به شلنگ پمپاژ شود.

لازم به ذکر است اجزای گریس پمپ دستی نیز شامل موارد بالا می‌شود.

پمپ گریس در چه صنایعی کاربرد دارد؟

از این ابزار بادی به عنوان یک وسیله حیاتی برای انتقال گریس یا روغن گریس به نقاط مختلف از ماشین‌ها، تجهیزات صنعتی و قطعات مکانیکی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها در صنایع مختلف به کار می‌روند، از رایج‌ترین کاربردهای این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت خودروسازی: استفاده از این ابزار بادی در صنایع تولید خودرو برای روان کردن قطعات مکانیکی مانند بلبرینگ‌ها، مفصل‌ها و سیستم‌های دیگر کاربرد دارد.
  • صنایع نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز، برای روان‌کاری تجهیزات مکانیکی، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات استفاده می‌شود.
  • صنایع معدنی: در صنایع معدنی، برای افزایش طول عمر تجهیزات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • صنایع کشاورزی: در ماشین‌آلات کشاورزی، برای روان کردن و حفظ قطعات مکانیکی ماشین‌آلات استفاده می‌شود.
  • صنایع ساختمانی: در صنایع ساختمانی از برای حفظ و نگهداری تجهیزات مکانیکی استفاده  می‌شود.

نحوه کار با پمپ گریس

نحوه کار با گریس پمپ به این صورت است که ابتدا مخزن را باد کنید و سپس دسته را به سمت بیرون بکشید تا کفی داخلی پمپ باز شود. حال گریس را کمی گرم کنید تا به آسانی بتوانید آن را به داخل مخزن گریس پمپ وارد کنید. مخزن را پس از وارد کردن گریس، بر روی شاسی اصلی پمپ گریس ببندید و سپس ضامنی که انتهای پمپ گریس تعبیه شده است را برای لحظه‌ای فشار دهید تا فنری که داخل مخزن جمع شده است، آزاد شود.


بیشتر بخوانید: ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک


حال گریس داخل مخزن به طرف پمپ می‌رود و به آسانی می‌توانید به کمک بالا و پایین بردن دسته، گریس را از رابط به سوی بیرون هدایت کنید. به دلیل اینکه گریس پمپ سری دارد و می‌توان آن را بر روی انواع سری گریس خورها قرار داد پس به آسانی عمل گریس‌کاری انجام می‌شود.

نحوه کار با پمپ گریس
نحوه کار با پمپ گریس

مزایای روانکاری با گریس نسبت به روانکاری با روغن

  • آب‌بندی کامل دستگاه‌ها و کاهش نشت روان‌کاری
  • کاهش دفعات روان‌کاری و آسانی در استفاده از آن
  • چسبندگی بهتر روان‌کار به قطعات در دما و فشار زیاد

دلایل الزام به انجام روانکاری

  1. کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر قطعات و ماشین آلات
  2. کاهش میزان اصطکاک از بین دو سطح در تماس با یکدیگر
  3. حذف روان‌کاری بیش از حد بلبرینگ‌ها و سایر تجهیزات
  4. کاهش اکسیداسیون در سطوح فلزی، کاهش دما و افزایش طول عمر تجهیزات
  5. محافظت از قطعات فلزی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی
  6. کاهش تأثیر منفی ضربات قطعات به یکدیگر

شما کاربران گرامی جهت تهیه گریس پمپ بادی یا دستی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. راندنو همواره در تلاش است با معرفی فروشندگان و تولیدکنندگان ابزارآلات بادی و تجهیزات جانبی آن‌ها، انتخاب آسان و مطمئنی را برای خریداران فراهم کند.

مزایای استفاده از پمپ گریس

  • برخورداری از ظرفیت نگهداری بالا: با ذخیره مقدار بسیار زیاد گریس در مخزن در مدت طولانی از آن استفاده کنید در نتیجه صرفه جویی در وقت و انرژی می‌شود.
  • قابلیت استفاده از مواد بازدارنده: می‌توانید از مواد بازدارنده اکسایش و مواد ضد سایش در گریس استفاده کنید که ماندگاری گریس را افزایش می‌دهد و سبب کاهش سایش تجهیزات می‌شود.
  • استفاده از سیستم روان‌کاری مرکزی: می‌توانید از یک سیستم روان‌کاری مرکزی چند نقطه‌ای استفاده کنید تا راندمان بالایی داشته باشد و وقت کاربر برای روانکاری تمام قسمت‌های تجهیزات گرفته نشود.

نکات ایمنی در استفاده از گریس پمپ

  • برای ارزیابی عملکرد دستگاه لازم است حجم گریس خروجی خود را به طور مداوم اندازه‌گیری کنید.
  • برای خراب نشدن بلبرینگ‌ها از گریس مناسب با نوع قطعه استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از نشت گریس، دستگاه را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.
  • گریس جدید را با گریس قبلی مخلوط نکنید.
  • پیش از استفاده از دستگاه بهتر است آن را تمیز کنید.
نکات ایمنی در استفاده از گریس پمپ
نکات ایمنی در استفاده از گریس پمپ

مطالعه مقاله راهنمای خرید ابزار بادی می‌تواند کار شما را برای انتخاب آسان‌تر کند.

برترین برندهای پمپ گریس

امروزه شرکت‌های خارجی و ایرانی زیادی به تولید انواع مختلف این ابزار کارآمد می‌پردازند. در ادامه از معتبرترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان این ابزار نام برده شده است:

پمپ گریس رونیکس

رونیکس یکی از بهترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان انواع ابزارآلات در جهان است. ابزارآلات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و براساس استانداردهای جهانی طراحی و تولید می‌شوند. رونیکس با تولید ابزارآلات متنوع  و باکیفیت، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار ابزارآلات به دست آورد. پمپ گریس رونیکس مدل ron-4303 یکی از بهترین گریس پمپ‌های تولیدشده توسط این برند به شمار می‌آید.

پمپ گریس اطلس

شرکت اطلس محصولاتی باکیفیت به بازار عرضه می‌کند. تمامی محصولات این شرکت برای استفاده در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مناسب هستند. پمپ گریس اطلس در صنایع مختلف به منظور تخلیه، پر کردن بلبرینگ‌ها و تزریق گریس کاربرد دارد.

گریس پمپ گروز

گروز از دیگر تولیدکنندگان انواع پمپ گریس دستی در جهان است. محصولات گروز تنوع خاصی دارند و برای استفاده در کارگاه‌های صنعتی نیز مناسب هستند. برند گروز به تولید انواع ابزار دستی، ابزارآلات روغن‌کاری و ابزارآلات خودرو می‌پردازد. گریس پمپ دستی گروز v1 یکی از پرطرفدارترین انواع این کالا است که این توسط این برند عرضه شده است.

پمپ گریس پارس

پارس یک تولیدکننده ایرانی است که به تولید انواع پمپ بادی گریس می‌پردازد. گریس پمپ‌های این برند در انواع مختلف بادی و سطلی تولید می‌شوند و کیفیت بالایی دارند. این برند با بهره‌‌گیری از استانداردهای ملی توانسته است تجهیزات متنوع و کارآمدی به بازار عرضه کند. گریس پمپ 5 کیلویی پارس، 10 کیلویی و 20 کیلویی از پرمصرف‌ترین پمپ گریس‌های تولیدشده توسط این برند هستند.

پمپ گریس گلرسان

شرکت گلرسان به تولید انواع قطعات روان‌کاری صنعتی و پمپ‌های گریس بادی می‌پردازد. محصولات این شرکت به سراسر جهان عرضه می‌شوند. گریس پمپ بادی 2210 گلرسان یکی از بهترین مدل‌های این ابزار است که توسط این شرکت به بازار عرضه شده است. از دیگر برندها می‌توان به برندهای گراکو، دلیمون، دولوکس، اوریون، لینکون و راسم اشاره کرد.

جمع بندی

امیدواریم که مقاله گریس پمپ چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به بررسی کامل پمپ بادی گریس‌ و موارد استفاده از آن‌ها پرداخته شد. همچنین بررسی مزایای استفاده از انواع گریس پمپ موضوع اصلی این مقاله بود. دانستید که گریس پمپ‌ها در انواع مختلف گریس پمپ برقی، گریس پمپ سطلی، پمپ بادی و دستی از انواع این محصول هستند که با توجه به نوع کاربرد از یکدیگر متمایز می‌شوند.

برای خرید پمپ گریس می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان این ابزار بدون هیچ واسطه‌ای ارتباط برقرار نمایید. همچنین می‌توانید قیمت ابزار مورد نظر را در فروشگاه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله با ما به استراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی شما به سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.