آشنایی با دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی

همه چیز در خصوص خرید دستکش ضد اسید

آشنایی با دستکش ضد اسید از فناوری های روز جهان بهره گیری شده اند. دستکش ضد اسید یکی از انواع دستکش کار است که به منظور مراقبت از دستان افراد در برابر عوامل خطرساز، مورد استفاده قرار می گیرند. مواد اسیدی و خورنده بسیاری در صنایع وجود دارند که افراد توسط آنها مورد آسیب قرار  می گیرند.

خرید انواع دستکش ایمنی
خرید انواع دستکش ایمنی

انواع دستکش ایمنی باتوجه به حفظ عملکرد دست کاربران، با تنوع بالایی تولید و عرضه می شوند. دستکش ضد مواد شیمیایی یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین انواع این تجهیزات به شمار می آید. جهت اطلاع از قیمت دستکش ضد حلال با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با دستکش ضد اسید بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دستکش ضد اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آشنایی با دستکش ضد اسید بهتر است با اهمیت استفاده از این محصول آشنا شوید. همانطور که می دانید پوست انسان وظیفه محافظت از بدن افراد را دارد. اما مستقیم مواد مضر و شیمیایی با پوست، موجب ایجاد خطرات جبران ناپذیری براب افراد می شود. امکان دارد که مواد شیمیایی به پوست افراد نفوذ کند و وارد خون آنها شود.

همچنین تماس پوست با مواد اسیدی منجر به بروز بیماری هایی مانند درماتیت، سوختگی، ترک خوردن و مواردی از این قبیل می شود. از این رو حین کار با این مواد خطرناک، باید از تجهیزات ایمنی استفاده کنید تا این آسیب ها را به حداقل برسانید.

امروزه با تولید دستکش های ضد اسید تا حدود زیادی از ایجاد آسیب های جدی به دستان افراد جلوگیری شده است. به دلیل استفاده از مواد اولیه pvc در ساختار خارجی این دستکش ها، مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی، شیمیایی و بیولوژیکی دارند. پوشش داخلی این دستکش جهت کاربری آسان تر برای افراد، از جنس پنبه و کتان تهیه می شود.

این تجهیزات علاوه بر مقاومت در برابر مواد نام برده شده، در مقابل آب، مواد روغنی، هیدروکربن ها و مواردی از این قبیل، مقاومت بالایی نیز دارند. در قسمت پنجه و کف دست نیز یک لایه سمباده ای شکل وجود دارد. این ساختار، اصطکاک کافی برای جلوگیری از لغزش دست حین انجام کار را برای کاربران فراهم می کند و موجب افزایش ایمنی در هنگام جابه جایی وسایل نیز می شود.

همچنین برخورداری از انعطاف پذیری بالا و مقاومت بالا در برابر ساییدگی، از مزایای این محصول به شمار می‌‌آیند. چسبندگی بالا بدون گرفتن بوی نامطبوع دارند. لازم به ذکر است استاندارد به کار رفته در این دستکش ها از نوع EN374 است.

آشنایی با دستکش ضد اسید
آشنایی با دستکش ضد اسید

بیشتر بخوانید: دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی

دستکش های ضد اسید باتوجه به نوع مواد و میزان اسیدی بودن آنها، در انواع مختلفی تولید وبه بازار  عرضه می شوند. در ادامه این بخش از مقاله آشنایی با دستکش ضد اسید به بررسی انواع این تجهیزات کارآمد می پردازیم.

  • نوع E: دستکش مقاوم در برابر مواد شیمایی که از این مشخصه برخوردار است، جنس باکیفیتی دارد. از این رو در مدت زمان طولانی می توان از آنها استفاده نمود.
  • نوع G: مقاومت این نمونه از دستکش ها متوسط است و برای استفاده در مدت زمان کوتاه، گزینه مناسبی هستند.
  • نوع F: این مدل مقاومت کمتری نسبت به نمونه های قبلی دارد. درنتیجه برای شرایطی که تنها احتمال پاشش اسید وجود دارد، مناسب هستند.
  • نوع N: باتوجه به این مشخصه می توان گفت این نوع از دستکش های ضد مواد شیمیایی هیچگونه مقاومتی در برابر اسید ندارند.
  • نوع L: مقاومت این دستکش مدت زمان مشخصی دارد و پس از گذشت مدت زمان 30 دقیقه، کارایی خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستکش ایمنی


کاربرد دستکش ضد اسید

استفاده از دستکش ضد اسید در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، دامداری ها و دامپروری ها، مکانیکی ها و تعمیرگاه ها، صنایع رنگرزی، کار با مواد اسیدی، کار با فلزات مذاب و مواد شیمیایی، محیط های آزمایشگاهی و پزشکی، کار در معدن، صنایع آبکاری و صنایع چاپ کاربرد دارد. در این بخش از مطلب آشنایی با دستکش ضد اسید به رایج ترین کاربردهای این ابزار ایمنی می پردازیم.

  • جهت انجام فعالیت های آبکاری
  • جهت استفاده در بخش های خاصی از بیمارستان ها
  • مناسب استفاده برای کارهایی که با حلال نفتی مرتبط هستند.
  • استفاده در آزمایشگاه هایی که فعالیت های شیمیایی انجام می دهند.
  • استفاده در  محیط هایی که به انجام فعالیت های صنعتی می پردازند.
  • استفاده در اموری که با حلال صنعتی ارتباط دارند.
کاربرد دستکش ضد اسید
کاربرد دستکش ضد اسید

ویژگی های دستکش ضد اسید

دستکش های ضد اسید از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. با استفاده از این دستکش ها می توان آسیب های وارده به دست ها را تا حدود زیادی کاهش داد. در  این بخش از مطلب آشنایی با دستکش ضد اسید به بررسی اصلی ترین ویژگی های این محصول می پردازیم.

  • برخی از انواع این تجهیزات از ساق بلند برخوردار هستند. دستکش های ضد اسید ساق بلند از تماس و برخورد مواد شیمایی و اسیدی در  قسمت های بالایی دست کاربران، جلوگیری می کنند.
  • در ساختار این دستکش ها از متریال لاتکس استفاده می شود. از این رو از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.
  • این محصول از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • از دوام بالایی برخوردار هستند و در طولانی مدت می توان از آن استفاده نمود.
  • در برابر پارگی مقاومت بسیار بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین برند دستکش ایمنی


اهمیت استفاده از دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

در این بخش از مطلب آشنایی با دستکش ضد اسید به اهمیت استفاده از این محصول می پردازیم. همانطور که می دانید مواد اسیدی و شیمیایی اثرگذاری مستقیم و بالایی دارند. از این رو هرگونه بی توجهی در این زمینه می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای شما به وجود آورد. زیرا خطرات انسانی و قابلیت انتشار زیاد این مواد، موجب بروز مشکلات جدی می شود.

دستکش های محافظ در برابر مواد شیمیایی و اسیدی نیز از تجهیزاتی هستند که جهت جلوگیری از این خطرات استفاده می شوند. این دستکش ها از سرعت اثرگذاری بالایی برخوردار هستند. درنتیجه انتخاب و استفاده از این تجهیزات در این شرایط، بسیار ضروری است و اهمیت ویژه ای دارد. برای فراهم کردن شرایط ایمنی باید با انواع دستکش های ضد اسید آشنا باشید.

اهمیت استفاده از دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی
اهمیت استفاده از دستکش مخصوص کار با مواد شیمیایی

نکات ایمنی در هنگام کار با دستکش ضد اسید

هنگام کار با دستکش های ضد اسید باید به نکات ایمنی حائز اهمیتی توجه داشته باشید. در ادامه شما را با نکات ایمنی مهمی که باید به آنها توجه داشته باشید، آشنا خواهیم نمود.

  • نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است این دستکش ها در برابر الکتریسیته مقاوم نیستند و نباید هنگام فعالیت های الکتریکی از این دستکش استفاده کنید.
  • این دستکش ها قابلیت تحمل دما تا 60 درجه سانتیگراد را دارند.
  • برای بهداشت و تمیزی دستکش ضد اسید، بهتر است بعد از هربار مصرف دستکش را با مایع ظرفشویی بشویید.
  • دستکش های ضد اسید مانند دستکش های ضد برش نیستند لذا باید آنها را از اشیاء تیز و برنده دور نگه دارید.

راهنمای خرید و انتخاب دستکش ضد اسید

پس از آشنایی با دستکش ضد اسید انتخاب دستکش مناسب نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت. هنگام خرید دستکش ضد اسید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • توجه به جنس دستکش، یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه نمایید. هنگام تهیه این دستکش ها از مقامت آن در برابر مواد شیمیایی و اسیدی، اطمینان حاصل کنید.
  • سایز و طول دستکش از دیگر نکات مهم در خرید این ابزار محسوب می شود. برخی از انواع این محصول تا مچ دست افراد را پوشش می دهند. برخی دیگر نیز تا ساعد را می پوشانند. دستکش ضد اسید ساق کوتاه و ساق بلنر از انواع این محصول هستند.
  • تناسب دستکش با شغل و نوع فعالیت اهمیت زیادی در انتخاب شما دارد. استفاده آسان از دستکش و ظرافت آن، از دیگر موارد مهم در انتخاب این محصول به شمار می آید.
  • هنگام خرید به ضخامت آن توجه داشته باشید. بهترین ضخامت برای این دستکش های مقاوم، حداقل 14 میلی متر است.
  • میزان مقاومت دستکش از دیگر نکات حائز اهمیت در هنگام خرید این تجهیز ایمنی محسوب می شود.
  • زمان و میزان استفاده شما از دستکش، از دیگر عواملی است که در خرید این محصول تأثیر دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دستکش برزنتی نسوز و کاربردهای آن


بهترین دستکش ضد اسید

از آنجایی که این دستکش ها یکی لوازم ایمنی ضروری برای انجام کار در بسیاری از مشاغل به شمار می روند، شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول پرکاربرد می پردازند. در ادامه به معرفی برترین و معتبرترین برندهای تولیدکننده این تجهیزات ایمنی می پردازیم:

  • دستکش ضد اسید پوشا
  • دستکش ضد اسید میداس
  • دستکش ضد اسیدی آنسل
  • دستکش ضد مواد شیمیایی ماپا
  • ماهان، یووکس، ماتریکس، اکتی فرش، اکشن، تانگ وانگ و …
بهترین دستکش ضد اسید
بهترین دستکش ضد اسید

جمع بندی

امیدواریم که مقاله آشنایی با دستکش ضد اسید برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با دستکش های ضد اسید و ویژگی های آن پرداخته شد. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.

در راندنو امکان مشاهده انواع دستکش کار ازجمله دستکش مقاوم در برابر اسید امکان پذیر است. شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان دستکش های ضد اسید را مشاهده نمایید. همچنین می توانید با فروشندگان و تأمین کنندگان این تجهیزات در ارتباط باشید. سپس می توانید به خرید بدون واسطه و کاملاً مستقیم اقدام نمایید.