راهنمای خرید کلاه ایمنی

راهنمای خرید کلاه ایمنی

راهنمای خرید کلاه ایمنی به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین انتخاب را متناسب با کاربری خود داشته باشید. انواع کلاه ایمنی (Helmet) از تجهیزات ایمنی کارآمد هستند که نقش به سزایی در حفظ امنیت کارکنان در حوزه های مختلف کاری، ایفا می کند. کلاه ایمنی ساختمانی یکی از انواع رایج و کاربردی این ابزار ایمنی است که مورد استفاده کارکنان قرار می گیرد. همانطور که می دانید سر یکی از عضوهای حساس بدن انسان است که از جمجمه محافظت می کند.

خرید انواع کلاه ایمنی
خرید انواع کلاه ایمنی

از این رو صدمات وارد شده به سر بر اثر برخورد و سقوط اجسام اجسام سنگین و موارد دیگر، آسیب های جبران ناپذیری را برای کاربران به بار می آورد. در نتیجه استفاده از کلاه ایمنی کار در بخش های کارگاهی، ساختمانی و صنعتی برای حفظ جان شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر شما هم قصد خرید کلاه ایمنی کار و اطلاع از قیمت کلاه کار ایمنی را دارید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این ابزار ایمنی ارتباط مستقیم برقرار نمایید.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی رنگ بندی کلاه ایمنی و کلاه ایمنی کلاس E خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله راهنمای خرید کلاه ایمنی با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کلاه ایمنی

همانطور که در ابتدای بخش راهنمای خرید کلاه ایمنی به این موضوع پرداخته شد، کلاه های ایمنی باتوجه به محیط شغلی افراد و کاربردی که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه شما را با انواع رایج و پرکاربرد کلاه های ایمنی آشنا خواهیم نمود.

کلاه ایمنی مهندسی

وزن کلاه ایمنی مهندسی سبک است و اغلب از جنس پلی اتیلن تولید و ارائه می شوند. کلاه کار مهندسی در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و از قابلیت تنظیم شدن، متناسب با سایز سر کاربران برخوردار است.

کلاه آتش نشانی

کلاه ایمنی آتش نشانی تمامی سر و گردن کاربران را پوشش می دهد و به طور معمول، با لباس آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کلاه کار در برابر ضربه و حرارت بالا، مقاومت بالایی دارد. لازم به ذکر است که وزن کلاه ایمنی آتش نشانی، بسیار سبک است که از مهم ترین ویژگی این محصول به شمار می آید.

کلاه ایمنی ساختمانی

کلاه ایمنی ساختمانی از ساده ترین نوع این محصول است که از وزن متوسطی برخوردار است. معمولاً این نوع کلاه کار از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند و مقاومت آنها در برابر ضربه، مناسب است. همچنین این نوع از کلاه های ایمنی، مقاومت مطلوبی در برابر ولتاژ دارند. لازم به ذکر است که کلاه کار لبه دار از انواع این محصول است که مورد استفاده کاربران بسیاری قرار گرفته است.

کلاه جوشکاری

در این بخش از مقاله راهنمای خرید کلاه ایمنی به بررسی کلاه ماسک جوشکاری خواهیم پرداخت. این نوع از کلاه کار همانطور که از نامش مشخص است، مورد استفاده جوشکاران قرار می گیرد. کلاه های جوشکاری نه تنها از سر افراد بلکه از صورت آنها نیز محافظت می کنند. به طوریکه از قسمت بالا، محافظ خوبی از سر در برابر ضربه هستند. همچنین ماسک آن نیز از چشم و صورت کارکنان، در برابر اشعه های حاصل از جوشکاری و حرارت بالا محافظت می نماید.

کلاه کاسکت

نوع دیگری از کلاه های کار موجود هستند که هنگام دوچرخه سواری، موتور سواری و … استفاده می شوند. این کلاه ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین برخی از انواع کلاه کاسکت ها با حفاظ صورت تولید و عرضه می شوند.

کلاه ایمنی کوهنوردی

کوه نوردی یا غار نوردی یکی از فعالیت هایی است که افراد با رطوبت و سقوط سنگ های ریز، برخورد می کنند. از این رو می توان گفت تمامی این نوع از کلاه های ایمنی، ضربه گیر مقاومی هستند و از قابلیت تنظیم برخوردار هستند.

انواع کلاه ایمنی
انواع کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کلاه ایمنی


همچنین کلاه های ایمنی باتوجه به جنس رویه و مواد استفاده شده در تولید آنها، به چند دسته تقسیم می شوند. به عبارتی جنس این کلاه ها و متریال های استفاده شده در ساختار آنها، میزان مقاومت کلاه های کار را نشان می دهد. در لیست زیر به متریال های استفاده شده در ساخت کلاه ایمنی پرداخته شده است که می تواند راهنمای خرید مناسبی برای شما باشد.

  • کلاه ایمنی فایبرگلاس: کلاه ایمنی که از جنس فایبرگلاس ساخته می شود، عایق خوبی در برابر حرارت و گرما هستند. اما میزان جریان هوا در آنها به خوبی انجام نمی گیرد.
  • کلاه کار پلاستیکی: مقاومت کلاه های کاری که از جنس پلاستیک و نایلون تولید می شوند، به واسطه پوشش داخلی آنها تأمین می شود. در واقع پوشش پلاستیکی این نوع از کلاه های ایمنی، موجب می شود تا تهویه مناسبی برای کلاه کار فراهم شود.
  • کلاه ایمنی پلی کربنات: پلی کربنات از دیگر متریال هایی است که در ساختار انواع کلاه ایمنی از آن بهره گیری می شود. وزن کلاه ایمنی که از پلی کربنات یا کربن ساخته می شود، سبک است و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.

بیشتر بخوانید: جنس کلاه ایمنی از چیست | کلاه ایمنی از چه چیزی ساخته شده است؟


کلاس بندی کلاه ایمنی

همانطور که گفته شد، کلاه های ایمنی در باتوجه به شرایط شغلی افراد، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. همچنین انواع کلاه ایمنی باتوجه به استانداردهای تعریف شده اداره ایمنی و بهداشت و کار، به چند دسته تقسیم می شوند. آشنایی با کلاس کلاه ایمنی از دیگر نکات مهم راهنمای خرید کلاه ایمنی به شمار می آید که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

کلاه ایمنی کلاس A یا (General) G: این نوع از کلاه ایمنی در برابر ضربه و جریان های برق خفیف تا 2200 ولت، مقاومت دارند. از این کلاس بندی کلاه ایمنی، جهت انجام فعالیت های مختلف در کارگاه های تولیدی، کارخانه های کشتی سازی، کارخانه های تولید چوب و موارد دیگر استفاده می شود. لازم به ذکر است که کلاه ایمنی ساختمانی در این بخش از کلاس بندی کلاه ایمنی قرار می یگرد.

کلاه ایمنی کلاس C و رسانا (Conductive): نوع C این ابزار ایمنی از ساده ترین انواع کلاه های ایمنی هستند که از وزن سبکی برخوردار هستند. کاربرد اصلی این نوع کلاه ایمنی، تنها محافظت از سر افراد در برابر ضربه است.

کلاه ایمنی کلاس B یا E (Electrical): کلاه های ایمنی که تحت استاندارد کلاس B یا E تولید و عرضه می شوند، کاربرد ویژه ای دارند. این نوع کلاه کار، علاوه بر مقاومت در برابر ضربات ناشی از حوادث مختلف که به سر کارکنان وارد می شود، در برابر جریان الکتریسیته با ولتاژ بالا نیز عایق بسیار مناسبی است. از این رو استفاده از این کلاه ایمنی کار، مانع از سوختگی و برق گرفتگی کارکنان می شود.


بیشتر بخوانید: رنگ کلاه ایمنی و استانداردهای آن


رنگ کلاه ایمنی

رنگ های کلاه ایمنی نشان دهنده مسئولیت هر فرد در محیط شغلی خود است. به عبارتی رنگ بندی کلاه ایمنی موجب شده است تا افراد حاضر در یک مجموعه، از یکدیگر قابل تشخیص باشند و بتوان مسئولیت هر فرد را تعیین نمود. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید کلاه ایمنی به بررسی رنگ بندی کلاه ایمنی خواهیم پرداخت.

  • کلاه ایمنی سفید: کلاه ایمنی سفید رنگ مناسب برای مهندسان و مدیران سایت ها است. همچنین کارکنان تیم بهره برداری معدن و نفت هم از این رنگ از کلاه های ایمنی استفاده می کنند.
  • زرد: در ابتدا لازم است بدانید که رنگ کلاه ایمنی کارگری زرد است. کارگرانی که با ماسین های سنگین و دستگاه های خاک برداری سروکار دارند، از رنگ زرد کلاه ایمنی استفاده می کنند.
  • آبی: کلاه ایمنی آبی رنگ مورد استفاده اپراتورهای فنی برق، نجاران و کارگران موقت قرار می گیرد.
  • سبز: کارآموزان و افراد کم تجربه ای که به تازگی مشغول به فعالیت خاصی شده اند، از کلاه ایمنی سبز رنگ استفاده می کنند. همچنین کلاه ایمنی به رنگ سبز، مورد استفاده بازرسان ایمنی نیز قرار می گیرد.
  • قرمز: کلاه ایمنی قرمز رنگ، به طور معمول مورد استفاده مأموران آتش نشانی قرار می گیرد.
  • خاکستری: به صورت کلی افرادی که جهت بازدید به یک محیط کاری وارد می شوند، از کلاه ایمنی خاکستری استفاده می کنند. لازم به ذکر است که سرکارگزان در ایران نیز از این نوع کلاه کار استفاده می کنند.
  • قهوه ای: به طور کلی کلاه ایمنی قهوه ای رنگ برای افرادی مناسب است که در معرض حرارت و گرمای بالایی در محیط شغلی خود قرار دارند.
  • نارنجی: این رنگ از کلاه ایمنی به دلیل قابل تشخیص بودن، برای کارکنان جاده ها و بزرگراه ها گزینه مناسبی به شمار می آید.
رنگ کلاه ایمنی
رنگ کلاه ایمنی

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید کلاه ایمنی کار

هنگام خرید کلاه ایمنی کار باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا از انتخاب خود رضایت کامل را داشته باشید. تمامی عناوینی که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته شد، در انتخاب و خرید کلاه کار مؤثر هستند. در ادامه مطلب راهنمای خرید کلاه ایمنی به صورت کلی به فاکتورهای مهم در خرید کلاه ایمنی کار می پردازیم:

  • شرایط کاری کارکنان
  • وزن کلاه ایمنی
  • توجه به رنگ کلاه ایمنی
  • ویژگی های جانبی کلاه کار
  • قیمت کلاه کار ایمنی
راهنمای خرید کلاه ایمنی
راهنمای خرید کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: چه نوع کلاه ایمنی بخریم؟


لازم به ذکر است که حداکثر وزن کلاه ایمنی باید باید 400 گرم باشد. اگر وزن کلاه ایمنی بیشتر از مقدار ذکرشده باشد، موجب ایجاد کوفتگی و بروز درد در قسمت نواحی گردن شما می شود. امیدواریم که مقاله راهنمای خرید کلاه ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید کلاه ایمنی کار  و اطلاع از قیمت کلاه کار ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

لازم به ذکر است که تهیه کلاه ایمنی و در اختیار گذاشتن آن برای کارگران، وظیفه کارفرما است. در صورت عدم تهیه این ابزار ایمنی توسط کارفرما، مسئولیت تمامی وقایع برعهده کارفرما خواهد بود. توجه داشته باشید که در مقابل، مسئولیت حوادث پیش آمده در صورت عدم استفاده از کلاه ایمنی حین انجام فعالیت، به عهده کارگر است.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع کلاه ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.