آموزش کار با دریل چکشی | نحوه کار با دریل چکشی چگونه است؟

نحوه کار با دریل چکشی و عملکرد آن چگونه است؟

آموزش کار با دریل چکشی را اگر به درستی فرا بگیرید، می توانید به راحتی از این ابزار استفاده کنید. دریل چکشی نوعی از انواع دریل های موجود در بازار است که از قابلیت ضربه ای برخوردار است. همانطور که از نام دریل های چکشی مشخص است، همانند چکش عمل می کنند. این ابزار برای سوراخکاری سطوح سخت و بتی مناسب است.

خرید انواع دریل چکشی
خرید انواع دریل چکشی

احتمالاً با گفتن این جمله، این تصور برای شما پیش آمده که مکانیزم دریل بتن کن همانند دریل چکشی است. اما این دو ابزار تنها برای انجام کار بر روی سطوح سخت و سیمانی به یکدیگر شباهت دارند. در حالی که عملکرد آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است و مشخصات فنی گوناگونی دارند. در ادامه به صورت کامل تری به آشنایی با این دریل می پردازیم.

جهت تهیه دریل رونیکس 2250 با مراجعه به سایت راندنو می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این ابزار ارتباط برقرار نمایید. در این مطلب قصد داریم طرز کار دریل چکشی و نکات مهم استفاده از آن را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای مقاله آموزش کار با دریل چکشی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل چکشی چیست

در ابتدای مقاله آموزش کار با دریل چکشی تا حدودی با این ابزار آشنا شدید. بسیاری از کاربران این محصول را با نام دریل ضربه ای می شناسند. عمده کاربرد تمامی دریل ها ایجاد سوراخکاری یا باز و بسته کردن پیچ ها است. دریل های چکشی یکی از پرکاربردترین انواع دریل های موجود در بازار هستند. این ابزار علاوه بر قابلیت چرخشی یا گردش مته، عملکرد ضربه ای نیز دارد.

نحوه عملکرد دریل چکشی باعث شده است کاربردهای زیادی در صنایع ساختمانی داشته باشد.

دریل چکشی چیست
دریل چکشی چیست

بیشتر بخوانید: دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟


نحوه استفاده از دریل چکشی

پس از معرفی این ابزار، بهتر است با روش صحیح استفاده از دریل چکشی آشنا شوید. همانطور که می دانید دریل های چکشی از کاربردهای به سزایی برخوردار هستند. از این رو پیش از کار با این ابزار باید دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. دفترچه راهنمای تمامی ابزارآلات، نحوه استفاده از محصول مورد نطر را آموزش می دهد.

معمولاً کاربران پس از تهیه این ابزار می خواهند بدانند حالت چکشی دریل چگونه کار میکند. در این بخش، آموزش کار با دریل چکشی را به صورت گام به گام به شما خواهیم گفت.

فراهم کردن و وصل کردن منبع تغذیه دریل

احتمالاً می دانید که دریل ها، انرژی مورد نیاز خود را از به 3 روش تأمین می کنند. دریل چکشی شارژی، برقی و بادی از انواع این ابزار هستند. اگر از دریل چکشی شارژی استفاده می کنید، پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که باتری آن کاملاً شارژ دارد. همچنین اگر از مدل های برقی این ابزار استفاده می کنید، از اتصال آن به پریز برق مطمئن شوید.

پیش از استفاده از نمونه های برقی، اطمینان داشته باشید که سیم ابزار بدون کشیدگی بیش از حد، به محل مورد نظر برسد. به طور کلی آماده سازی منبع تغذیه دریل اولین گام برای استفاده از آن است.

آماده سازی فضای کار

دومین گام برای آموزش کار با دریل چکشی آماده کردن فضای عملیاتی است. وجود فضای کافی برای انجام حفاری و سوراخکاری، یکی از لازمه های کار با هر ابزاری است. توجه نمایید محیطی که قصد انجام کار در آن را دارید، باید تمیز و مرتب باشد.

علامت زدن محل سوراخکاری

پس از بررسی های شرایط محیطی، باید بر روی قطعه کار تمرکز کنید. در مرحله سوم از نحوه کار با دریل چکشی باید نقطه مورد نظر دریل کاری را مشخص کنید. در ابتدا محل سوراخکاری بر روی قطعه مورد را تعیین کنید. در این مرحله باید دقت کافی داشته باشید که محل سوراخکاری دقیق علامت گذاری شود.

اگر قصد ایجاد سوراخکاری عمیق را دارید، بهتر است با استفاده از یک خطکش عمق محل سوراخکاری را مشخص کنید. برخی از انواع این دریل ها از میله توقف یا نشانگر توقف برخوردار هستند. با استفاده از این ویژگی می توانید عمق سوراخکاری قطعه مورد نظر را مشخص کنید. توجه نمایید اگر ابزار شما این میله را ندارد، با استفاده از یک تکه نوار چسب می توانید این کار را انجام دهید.

آموزش کار با دریل چکشی
آموزش کار با دریل چکشی

بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل چکشی


راه اندازی دریل و استفاده از آن

در این مبحث از آموزش کار با دریل چکشی شمارا جزئیات مهم تری آشنا می نماییم.

  1. در ابتدا باید باتوجه به نوع سوراخکاری مورد نظر، مته مناسب را انتخاب کنید. پس از قرار دادن مته داخل سه نظام دریل، مطمئن شوید که قفل شده باشد.
  2. برای استفاده، پاهای خود را همسان با عرض شانه قرار دهید. دسته دریل را با استفاده از یک دست خود نگه دارید. سپس با دست دیگر، دسته جانبی 360 درجه آن را بگیرید.
  3. همانطور که می دانید برای کار بر روی قطعه، باید علامت گذاری ها انجام شده باشد. پس از تعیین محل دریل کاری، آن را به طور عمود بر روی قطعه قرار دهید. به دکمه های روی دریل توجه کنید. اگر قصد دارید کار خود را با سرعت پایین پیش ببرید، دیمر را بر روی کمترین سرعت ابزار قرار دهید. در مقابل اگر دریل شما فقط دکمه Power دارد، باید به طور کنترل شده و پشت سر یکدیگر در بازه های زمانی کوتاه این کار را انجام دهید. سعی بر این داشته باشید که عمق قطعه کار را بیشتر از 6 میلی متر سوراخ نکنید.
  4. پس از ایجاد سوراخ، می توانید باقی مانده کار را به همین صورت انجام دهید. در این مرحله با فشاری متعادل به ابزار، می توانید دریل کاری را انجام دهید. توجه کنید نباید فشار زیادی به دریل وارد کنید تا مکانیزم چکشی کار خود را انجام دهد.
  5. در طول حفاری و استفاده از این ابزار، بهتر است هر 15 ثانیه یک بار، مته را خارج کنید. با انجام این کار، گرد و غبارهای موجود بر روی آن از بین می روند.
  6. در مرحله پایانی، میله توقف دریل به سطح سوراخکاری قطعه می رسد. پس از انجام دریل کاری، می توانید با استفاده از یک اسپری هوای فشرده گرد و غبارهای موجود در حفره را از بین ببرید.

نکات مهم طرز استفاده از دریل چکشی

هنگام استفاده از دریل های چکشی ممکن است با عملکرد اشتباهی روبه رو شوید. در این بخش از آموزش کار با دریل چکشی شما را با نکات مهم استفاده از این ابزار آشنا می نماییم.

  • در سطح قطعه کار ممکن است حفره های هوا وجود داشته باشد. وجود سنگ ریزه های کوچک نیز می تواند موجب تغییر در عملکرد دریل شود. این عملکرد با کشانده شددن ابزار به اطراف همراه است. درنتیجه برای جلوگیری از انجام این فرآیند، باید دریل را محکم نگه دارید و بر روی قطعه تمرکز کنید.
  • اگر حین انجام سوراخکاری با عدم کار کردن مته روبه رو شدید، فشار بیش از حد به دستگاه وارد نکنید. اگر به بخشی از قطعه رسیدید که غیر قابل نفوذ بود، با استفاده از چکش و میخ می توانید مانع را از بین ببرید.
  • برای کاهش میزان گرد و غبار و افزایش اصطکاک میان مته و سطح مورد نظر، می توانید از مقداری آب استفاده کنید. توجه داشته باشید آب با دریل شما تماس نداشته باشد و تنها کافی است آن را درون حفره ها بریزید. در این میان، آب می توانید به عنوان بهترین روان کننده عمل کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل چکشی


نکات ایمنی کار با دریل چکشی

پس از آشنایی با آموزش کار با دریل چکشی باید به نکات ایمنی کار با این ابزار توجه داشته باشید.

  • با استفاده از عینک ایمنی از ورود گرد و غبار به چشمان خود جلوگیری کنید.
  • حین انجام کار بر روی دریل فشار وارد نکنید. زیرا موجب آسیب به دستگاه می شود و امکان ایجاد خطر را بالا می برد.
  • اگر ابزار شما برقی است، مراقب باشید کابل آن کشیده یا خم نشود.
  • برای سوراخکاری بر روی دیوار، توجه کنید مته در مسیر سیم ها قرار نداشته باشد.
  • همچنین برای عدم ورود آلودگی ها به ریه خود باید از ماسک استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است برای تعمیر دریل چکشی می توانید آن را به متخصص تعمیرات نشان دهید.
نکات ایمنی کار با دریل چکشی
نکات ایمنی کار با دریل چکشی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن


امیدواریم که مقاله آموزش کار با دریل چکشی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو طرز صحیح استفاده از دریل های چکشی و نکات مهم استفاده از آن را به شما آموزش دادیم.جهت دریافت استعلام قیمت دریل رونیکس 2110 با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این محصول را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.