آموزش کار با دریل بتن کن

آموزش کار با دریل بتن کن

آموزش کار با دریل بتن کن و استفاده صحیح از آن، یکی از فعالیت های مهمی است که افراد زیادی به دنبال آن هستند. دریل بتن کن یکی از انواع دریل است که به منظور تخریب و کنده کاری سطوح سخت و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. روش کار با دریل بتن کن بسیار ساده است اما استفاده از آن نکات خاصی دارد. در ادامه این مقاله از مجله راندنو به نحوه کار با دریل بتن کن می پردازیم.

خرید انواع دریل بتن کن
خرید انواع دریل بتن کن

دریل های بتن کن باتوجه به مکانیزمی که دارند، هنگام شروع فعالیت با سرعت کمی می چرخند. از اصلی ترین کاربردهای دریل بتن می توان به سوراخ کردن بتن، تراش سنگ، تخریب مواد سخت، حفاری دیوارها و موارد دیگر اشاره کرد. تا انتهای مقاله آموزش کار با دریل بتن کن با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:


بیشتر بخوانید: تفاوت بتن کن و چکش تخریب


انواع دریل بتن کن

دریل های بتن کن با توجه به نوع مته و قلم به چند دسته تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که این ابزار با توجه به منبع تغذیه در انواع برقی، شارژی، بادی و بنزینی تولید می شود. در این بخش از مقاله آموزش کار با دریل بتن کن به معرفی انواع این ابزار می پردازیم:

بتن کن چهار شیار (SDS PLUS)

بر روی این بتن کن از مته و قلم با قطر 26 میلی متر استفاده می شود. استفاده از این نوع دریل بتن کن برای تخریب های جزئی و محدود گزینه مناسبی است. قلم به کار رفته در این نوع بتن کن، از شیار سبک و نازکی برخوردار است. از کاربرد دریل بتن کن چهار شیار می توان به سوراخکاری آجر، بتن، گچ و سیمان اشاره نمود.

بتن کن پنج شیار (SDS MAX)

این نوع بتن کن ها به نوعی حد وسط این ابزار به شمار می آیند. این ابزار از قلم و مته هایی با قطر بیش از 32 میلی متر برخوردار است. همچنین وزن بیشتری نسبت به نوع SDS PLUS دارد و به منظور تخریب های قوی تر مورد استفاده قرار می گیرد. این بتن کن از سیستم لرزشگیر برخوردار است و مانع از خستگی کاربران هنگام کار می شود.

بتن کن با قلم 6 گوش (HEX)

بررسی مته 6 گوش از دیگر مباحثی است که در این بخش از مقاله آموزش کار با دریل بتن کن به آن می پردازیم. بتن کن های نوع HEX تنها به منظور تخریب سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع بتن کن جهت تخریب وزن های سنگین 15، 18 و تا 30 کیلوگرم کاربرد دارد.

انواع دریل بتن کن
انواع دریل بتن کن

حالت های مختلف دریل بتن کن

دریل های بتن کن با استفاده از حالت های مختلفی فرآیند تخریب و سوراخکاری را انجام می دهند. در ادامه این بخش از مقاله آموزش کار با دریل بتن کن از حالت های مختلف قابل تنظیم این ابزار نام می بریم:

  • حالت چرخشی (دریل معمولی): این حالت همان سوراخکاری معمولی است که با ضربه زدن به قسمت پشتی مته، می توان از این حالت استفاده نمود.
  • حالت چکشی (بتن کن): با استفاده از حالت سوراخکاری می توان به فرآیند حفاری سرعت بخشید و بدین ترتیب نیازی به نیروی زیاد افراد وجود ندارد.
  • حالت تخریب: از این حالت به منظور تخریب سطوح، با استفاده از قلم نوک تیز و نوک تخت استفاه می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن


نحوه کار با دریل بتن کن

در این بخش از مقاله، به آموزش کار با دریل بتن کن می پردازیم. در ابتدا لازم است بدانید که از این دریل علاوه بر کار با مواد سخت و بتنی، می توان برای مواد نرم نیز استفاده نمود. همچنین اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، نوع فعالیت مورد نظر شما است. باید بدانید که آیا برای حفاری به این ابزار نیاز دارید یا تخریب؟ و اینکه عرض یا عمق سوراخ ها به چه میزان باید باشد؟

پیش از انجام هر کاری باید مته مورد نظر را بر روی دریل نصب کنید. توجه کنید که مته مناسبی را با توجه به نوع فعالیت خود، بر روی این ابزار نصب کرده باشید. پس از نصب این قطعه، دریل بتن کن را به منبع برق مورد نظر وصل نمایید. لازم به ذکر است که اگر از دریل بتن کن شارژی استفاده می کنید، پیش از استفاده آن را شارژ نمایید تا به اندازه کافی کار شما را انجام دهد و درحین انجام کار، باتری آن تمام نشود.

برخی از دریل های بتن کن از سه نظام های قابل چرخش برخوردار هستند که هنگام استفاده از آن، دریل در زاویه فعلی قفل می شود. ویژگی دیگری به نام عمق سنج، در انواع دریل بتن کن به کار برده شده است که می توانید عمق سوراخکاری مورد نظر را بر روی سطوح مشخص نمایید. در نتیجه می توانید عمق سنج را با اندازه لازم تنظیم نمایید.

سپس نوک مته را در قسمت مورد نظر نگه دارید و با مقداری حرکت، محل مناسب آن را انتخاب کنید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که برای ایجاد سوراخ در بتن، بهتر است ابزار را در حالت سوراخکاری قرار دهید تا سوراخ اولیه ایجاد شود. پس از قرارگیری مته در حفره، می توانید از حالت های چکشی استفاده نمایید.

آموزش کار با دریل بتن کن
آموزش کار با دریل بتن کن

نحوه صحیح روغن کاری دریل بتن کن

گریس کاری بتن کن از دیگر مباحث مهمی است که در آموزش کار با دریل بتن کن تأثیرگذار است. روغن کاری دریل بتن کن علاوه بر محافظت از سیستم سه نظام، به قرار دادن و برداشتن آن نیز کمک می کند. درنتیجه، استفاده از گریس مناسب دریل موجب افزایش طول عمر ابزار شما می شود. در ادامه به نحوه گریس کاری بتن کن پرداخته شده است:

  • ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که یک محور را پس از تمیز کردن گریس کاری نمایید. لازم به ذکر است که گریس این ویژگی را دارد که از نفوذ گرد و خاک به دستگاه جلوگیری کند.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تنها از گریس توصیه شده توسط سازنده استفاده نمایید. زیرا استفاده از مواد دیگر ممکن است موجب آسیب به پلاستیک استفاده شده در سه نظام شود.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، میزان استفاده از گریس است. تنها به اندازه ای از گریس مخصوص بتن کن استفاده کنید که بتوانید مته را به آسانی در جای خود قرار دهید.
نحوه صحیح روغن کاری دریل بتن کن
نحوه صحیح روغن کاری دریل بتن کن

نکات ایمنی حین استفاده از دریل بتن کن

هنگام استفاده از دریل بتن کن باید نکات ایمنی حائز اهمیتی را رعایت نمایید تا آسیب های جبران ناپذیری ایجاد نشود. در ادامه این بخش از مقاله آموزش کار با دریل بتن کن شما را با نکات ایمنی مهم استفاده از این ابزار آشنا خواهیم کرد:

  • استفاده از دستکش ایمنی جهت جلوگیری از عرق کردن دستان شما و سر خوردن دریل.
  • استفاده از عینک ایمنی به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل چشم.
  • هنگام تخریب سطوح بتنی، امکان ریزش آنها وجود دارد. از این رو با استفاده از کلاه ایمنی از ایجاد آسیب به سر خود محافظت نمایید.
  • استفاده از محافظ گوش، از دیگر اقداماتی است که هنگام کار با این ابزار باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از دریل بتن کن در طولانی مدت، موجب آسیب به گوش شما می شود.
  • در صورت کندن بتن های سخت، امکان برخورد و سقوط قطعات بر روی پاهای شما وجود دارد. از این رو با استفاده از کفش ایمنی پنجه فولادی از برخورد قطعات به پای شما جلوگیری می شود.
  • توجه به کابل های برق و اطمینان از عدم وجود کابل تأسیسات گاز، آب و …
  • انجام کار به صورت استاندارد و ثابت
نکات ایمنی حین استفاده از دریل بتن کن
نکات ایمنی حین استفاده از دریل بتن کن

نکات مهم در زمان خرید دریل بتن کن

در این بخش از مطلب آموزش کار با دریل بتن کن به راهنمای خرید این ابزار می پردازیم. هنگام خرید دریل بتن کن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • توان و قدرت دستگاه بتن کن
  • وزن و اندازه دریل بتن کن
  • توجه به سایز مته و تناسب آن با نوع کاربرد مورد نظر شما
  • توجه به انرژی ضربه ای دریل
نکات مهم در زمان خرید دریل بتن کن
نکات مهم در زمان خرید دریل بتن کن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل بتن کن ارزان و باکیفیت


امیدواریم که مقاله آموزش کار با دریل بتن کن برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو شما را با روش کار با دریل بتن کن آشنا نمودیم. جهت خرید دریل بتن کن و اطلاع از قیمت بتن کن می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان انواع دریل را مشاهده نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دریل بتن کن و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید بهترین دریل بتن کن را خریداری نمایید. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.