محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی چیست؟

محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی چیست؟

محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی به کار برده می شود. عینک ایمنی به منظور محافظت از چشم کاربران در موقعیت های شغلی مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. محافظ فرابنفش یا فیلتر UV یک لایه محافظتی بر روی عینک ها ایجاد می کند. این لایه محافظتی مانع از ورود اشعه فرابنفش به داخل چشم افراد می شود.

خرید انواع عینک ایمنی
خرید انواع عینک ایمنی

اگر شما هم قصد اطلاع از قیمت عینک UV400 را دارید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. راندنو امکان خرید عینک ضد اشعه UV را برای شما فراهم نموده است. همانطور که می دانید نور خورشید موجب ایجاد اشعه های مضری می شود که برخورد آن با چشم افراد زیان آور است.

لازم است بدانید عاملی که مانع ورود اشعه ماوراء بنفش به درون چشم ها می شود، با عنوان استاندارد یو وی نامگذاری شده است. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی عینک محافظ فرابنفش و مضرات اشعه UV می پردازیم. پس تا انتهای مطلب محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

محافظ فرابنفش یا UV400 چیست؟

در ابتدای مقاله محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی به طور کلی با فیلتر یو وی آشنا شدید که چه کاربردهایی دارد. امروزه تولیدکنندگان بسیاری با استفاده از فناوری های روز جهان، امکانات بیشتر و مناسب تری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. همانطور که گفته شد، برخورد نور آفتاب با چشم انسان، می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای چشم افراد به وجود آورد.

فرابنفش موجی است که در گستره امواج الکترومغناطیسی قرار گرفته است. این اشعه با طول موج کوتاه تر از نور مرئی اما بلنرتر از پرتو ایکس مشخص شده است. به بیان ساده تر می توان گفت انرژی آن از نور مرئی بیشتر، اما از پرتو ایکس کمتر است. از از این رو عینک های محافظ در برابر اشعه می توانند از آسیب های حاصل از انواع اشعه ماورای بنفش به چشم شما، جلوگیری نمایند.

محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی
محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی


استاندارد UV400

در این بخش از مقاله محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی به معرفی استاندارد اشعه ماوراء بنفش می پردازیم. احتمالاً برای شما هم سؤال پیش آمده است که اشعه UV از چه چیزهایی عبور می کند؟ وجود این استاندارد بر روی هر محصول، نشان دهنده عدم عبور اشعه فرابنفش از آن است. همانطور که با پرتو فرابنفش آشنا شدید، لازم است بدانید که از این اشعه به منظور ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی، آب، مواد خوراکی، لوازم صنعتی و … استفاده می شود.

تشخیص فیلتر UV400 در عینک

محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی باتوجه به استانداردهای خاصی گنجانده می شود. در این بخش شما را با راه های تشخیص محافظ یو وی در عینک ها آشنا می نماییم. لازم به ذکر است که این روش های تشخیص، در عینک های آفتابی هم لحاظ می شوند. برای متوجه شدن ایم موضع که آیا عینک مورد نظر شما فیلتر یو وی دارد یا خیر، باید فریم عینک را بررسسی نمایید.

معمولاً عینک هایی که از قابلیت UV400برخوردار هستند، فریم آنها این علامت CE یا  UV400 دارد. علامت CE نشان دهنده الزامات ایمنی، زیست محیطی و بهداشتی اتحادیه اروپا و مطابقت آن با انواع عینک ها، ازجمله عینک ایمنی است.

تشخیص فیلتر UV400 در عینک
تشخیص فیلتر UV400 در عینک

بیشتر بخوانید: بهترین مارک عینک ایمنی


حفاظت از چشم در مقابل پرتو فرابنفش

در این بخش از مقاله محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی به روش های معدود جلوگیری از آسیب به شچشمان شما می پردازیم. تابش UVB قدرت بالایی دارد و برای چشم افراد بسیار مخرب است و می تواند موجب کوری دائم یا موقت شود. از این رو افرادی که به صورت طولانی مدت در معرض تابش فرابنفش قرار دارند، باید از عینک ایمنی محافظ در برابر اشعه استفاده نمایند.

به طور مثال کوهنوردان و اسکی بازها که در طولانی مدت در ارتفاعات بالا اقاومت می کنند، با رقیق شدن هوا مقاومت در برابر تابش فرابنفش را از دست می دهند. همچنین متخصصان تصویربرداری در آزمایشگاه ها و سایر موارد ازجمله افرادی هستند که مدت زمان استفاده از اشعه UV برای آنها افزایش دارد و مدام در معرض خطر هستند.

از این رو پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از لنزهای شیشه ای، تا حد امکان از لنزهای پلاستیکی که ترجیحاً جنس آنها پلی کربنات است، استفاده نمایید. زیرا همانطور که پیش از این گفته شد، برخی از شیشه های معمولی عینک ها فاقد قابلیت UV هستند و آن را از خود عبور می دهند. همچنین عینک های فرابنفش باید از ورود تابش اشعه های فرابنفش از کناره ها و قسمت های بالایی و پایینی عینک جلوگیری نمایند.

حفاظت از چشم در مقابل پرتو فرابنفش
حفاظت از چشم در مقابل پرتو فرابنفش

آسیب های ناشی از تابش شدید نور خورشید

پس از پرداختن به اهمیت محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی به بیماری هایی که ممکن است در صورت عدم استفاده از این ابزار ایمنی به وجود بیاید، آشنا می نماییم.

  • خراشیدگی قرنیه
  • سوزش چشم
  • ریزش اشک
  • ناخنک چشم
  • آفتاب سوختگی چشم
  • سرطان چشم و سرطان های پوستی در اطراف چشم
  • به وجود آمدن آب مروارید یا Cataract
  • اختلال مزمن قرنیه (Pterygium)
  • به وجود آمدن کراتیت یا التهاب قرنیه و سایر آسیب های وارده به شبکیه و عدسی چشم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک جوشکاری


تفاوت عینک پلاریزه و عینک UV

احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده است که عینک ایمنی یو وی بهتره یا پلاریزه و تفاوت این دو چیست؟ در این بخش از مقاله محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی شما را با تفاوت های این دو ویژگی آشنا می نماییم. پلاریزه و یو وی از مهم ترین ویژگی های محافظتی عینک های استاندارد به شمار می آیند.

همانطور که می دانید استفاده از عینک های UV برای سلامت چشم افراد، اهمیت های به سزایی دارد. اما عینک های پلاریزه نمی توانند مانع خوبی در برابر جذب اشعه باشند. ویژگی پلاریزه بودن در عینک های ایمنی و دیگر عینک ها، تنها باعث کاهش شدت نور و ورود آن به چشم می شود.

همچنین استفاده از عینک های پلاریزه زمانی کاربرد دارد که به منظور جلوگیری از خستگی چشم به در معرض قرار گرفتن نور آفتاب در طولانی مدت باشد. اما استفاده از عینک UV400 یکی از الزانت قرار گیری در معرض پرتوهای خطرساز است. درنیتجه اگر در بخش های تصویربرداری مشغول به کار هستید یا به طور مداوم با اشعه های خطرناک سروکار دارید، باید عینکی را انتخاب کنید که از ویژگی یو وی برخوردار باشد.

تفاوت عینک پلاریزه و عینک UV
تفاوت عینک پلاریزه و عینک UV

نکات مهم در خرید عینک UV مناسب

تا اینجای مطلب با محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی آشنا شدید. در این بخش شما را با راهنمای خرید عینک های یو وی 400 آشنا می نماییم.

  • در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که چه برند معتبری عینک را تولید کرده است. عینک های متفرقه و فیک علاوه بر عدم محافظت از چشمان شما، آسیب بیشتری به چشم های شما می رسانند.
  • هنگام خرید عینک ایمنی و یا عینک های آفتابی به وزن محصول توجه داشته باشید که سبک باشد. انتخاب یک عینک سنگین موجب بروز خستگی شما حین انجام کار می شود.
  • به عدسی یا لنز عینک توجه داشته باشید که از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد.
  • از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب عینک ها، توجه به سایز آن است.
نکات مهم در خرید عینک UV مناسب
نکات مهم در خرید عینک UV مناسب

بیشتر بخوانید: انواع لنز عینک ایمنی


امیدواریم که مقاله محافظ فرابنفش یا UV400 در عینک های ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به سؤال عینک ضد اشعه uv چیست، پاسخ داده شد.

جهت خرید عینک ضد اشعه UV و اطلاع از قیمت عینک ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع عینک ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.