آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی

آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی

آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد آن ها همواره یکی از مشکلات افراد در هنگام خرید این محصول پرکاربرد است. یکی از مهم ترین ابزارآلاتی که از آن برای خاموش کردن آتش در اماکن مختلف استفاده می شود، کپسول آتش نشانی است.

این دستگاه یک استوانه فلزی (معمولاً از جنس فولاد) است که در آن مقدار معینی مواد خاموش کننده فشرده شده قرار گرفته است. مواد فشرده شده در این دستگاه به وسیله اهرمی که بر روی دستگاه تعبیه شده است، به بیرون پرتاب می شود.

خرید انواع کپسول آتش نشانی
خرید انواع کپسول آتش نشانی

این محصول در انواع مختلف و با وزن های متنوع تولید و به بازار عرضه می شود. خاموش کننده به کار رفته در هر یک از این کپسول ها، برای خاموش کردن مواد و آتش سوزی خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول آتش نشانی برای خانه، محل کار و حتی خودرو و وسایل نقلیه شخصی و عمومی لازم و ضروری است. برای خرید کپسول آتش نشانی می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با فروشندگان به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

برای آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی این مقاله را از دست ندهید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد کپسول آتش نشانی

کسپول آتش نشانی برای خاموش کردن انواع آتش به کار می رود. این محصول بسیار پرکاربرد است و می توان از آن برای بسیاری از مشاغل و اماکن استفاده کرد. از مهم ترین کاربردهای کپسول اتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • کارگاه ها و کارخانه ها
  • خودرو و وسایل نقیله سنگین
  • مصارف خانگی
  • ادارات و سازمان ها
  • ساختمان های مسکونی و اداری
  • مغازه های مختلف

انواع کپسول آتش نشانی

در ادامه به انواع کپسول آتش نشانی اشاره شده است:

کپسول آتش نشانی CO2 (دی اکسید کربن)

هیچ گونه پودری در این دستگاه به کار نرفته است و این دستگاه از طریق حذف اکسیژن از مثلث آتش، احتراق را خاموش می کند. این محصول دارای برچسب سیاه رنگ است و پس از خاموش کردن آتش، از خود هیچگونه اثری بر جای نمی گذارد.

از این نوع کپسول برای خاموش کردن آتش سوزی های کلاس B و کلاس E استفاده می شود. انواع آتش سوزی ها در ادامه با جزئیات بیان شده اند. این نوع کپسول جهت خاموش کردن مکان هایی که در آن تجهیزات و وسایل الکتریکی وجود دارد و آتش سوزی براثر اتصال است، کاربرد فراوانی دارد.

کپسول آتش نشانی CO2 (دی اکسید کربن)
کپسول آتش نشانی CO2 (دی اکسید کربن)

کپسول آتش نشانی گاز و آب (آبی)

کپسول آب و گاز از رایج ترین و پرکاربردترین انواع کپسول آتش نشانی به شمار می آید که از آن جهت خاموش کردن آتش سوزی های نوع A یا مواد خشک و جامد استفاده می شود. این کپسول با وزن های مختلف به بازار عرضه می شود. داخل مخزن این دستگاه آب است و خارج کننده آن گاز نیتروژن است. این دستگاه به چهار نوع زیر تقسیم می شود:

  • جت آبی
  • اسپری آبی
  • آب همراه با افزودنی
  • بخار آب یا مه
کپسول آتش نشانی گاز و آب (آبی)
کپسول آتش نشانی گاز و آب (آبی)

کپسول آتش نشانی حاوی فوم (کف)

در داخل مخزن این نوع کپسول، از فوم و کف فشرده شده استفاده شده است. این فوم مانند یک پتو، سطح بیرونی آتش را پوشش می دهد و با حذف اکسیژن از مثلث آتش، باعث خاموش شدن آن می شود. از این دستگاه هم برای آتش سوزی های کلاس A (مواد جامد و خشک) و هم برای آتش سوزی های کلاس B (مایعات قابل اشتعال) استفاده می شود. این محصول دارای برچسب کرم رنگ است.

کپسول آتش نشانی حاوی فوم (کف)
کپسول آتش نشانی حاوی فوم (کف)

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)

این کپسول از یک محفظه فولادی تشکیل شده است و جهت خاموش کردن آتش سوزی های کلاس A (مواد جامد و خشک)، کلاس B (مایعات قابل اشتعال) و کلاس C (گازهای قابل اشتعال) مورد استفاده قرار می گیرد.


محصولات پرفروش : تجهیزات آتش نشانی موجود در راندنو


این کپسول برای خاموش کردن آتش سوزی های کلاس D (فلزات قابل اشتعال) کاربرد زیادی دارد. البته پودرهای موجود در این کپسول ممکن است موجب صدمه به قدرت بینایی و بروز مشکلات تنفسی شود. به همین دلیل این نوع کپسول برای ساختمان ها و مصارف خانگی توصیه نمی شود و دارای برچسب آبی رنگ است.

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)
کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)

تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و (CO2)

این دو کپسول آتش نشانی هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ کاربردی با یکدیگر تفاوت دارند. کپسول های پودری کاربرد بیش تری دارند و برای خاموش کردن انواع آتش سوزی به کار می روند. در صورتی که از کپسول CO2 برای خاموش کردن انواع مایعات اشتعال زا و حریق های الکتریکی استفاده می شود. علاوه بر این، کپسول های CO2 دارای سیلندر بدون خط جوش بر روی بدنه است و خروجی آن به شکل قیف است.

کپسول آتش نشانی هالوژنه (سبز)

این نوع کپسول به کپسول بایوفوم یا بیوورسال شهرت دارد و موادی که در آن به کار رفته است، متناسب و سازگار با محیط زیست است.

کپسول آتش نشانی هالوژن

پتو خاموش کننده آتش (پتو اطفا حریق)

این پتو برای خاموش کردن آتش سوزی های کوچک از جمله آتش سوزی های آشپزخانه و خودرو کاربرد دارد. پتو اطفا حریق معمولاً از جنس کولار یا فایبرگلاس ساخته شده است و با حذف اکسیژن از مثلث آتش، آتش سوزی را خاموش می کند. این پتوها به صورت تاخورده تولید می شوند تا فرد در حین استفاده دچار مشکل نشود.

انواع کپسول آتش نشانی از نظر وزن

وزن کپسول از مهم ترین مسائل در هنگام خرید کپسول آتش نشانی است. کپسول های اتش نشانی عموماً از 1 تا 14 کیلوگرم تولید شده اند. کپسول های کم وزن به راحتی به کمک دست قابل حمل هستند و کپسول هایی با وزن بیش تر به کمک چرخ حمل می شوند.

رنگ کپسول آتش نشانی

اکثر کپسول های آتش نشانی به رنگ قرمز تولید می شوند و توسط برچسبی که بر روی آن ها قرار می گیرد، تفاوت آن ها مشخص می شود. البته در بسیاری از مواقع کپسول در رنگ های مختلف نیز تولید می شود. به عنوان مثال:

  • کپسول های آتش نشانی حاوی آب به رنگ قرمز هستند.
  • کپسول های بیوورسال یا هالوژنه به رنگ سبز هستند.
  • کپسول های CO2 دارای برچسب سیاه رنگ هستند.
  • کپسول های فوم یا کف مجهز به برچسب کرم رنگ هستند.

توجه نمایید در راندنو امکان خرید مستقیم انواع کپسول آتش نشانی از فروشندگان نیز وجود دارد.

مضرات پودر کپسول آتش نشانی

پودرهای شیمیایی کپسول آتش نشانی برای اطفای حریق مورد استفاده قرار می گیرند. پودرهای شیمیایی پوست را تحریک می کنند و برای جلوگیری از آسیب های پوستی، باید از دستکش استفاده نمود. همچنین ورود گرد این پودرها به درون دستگاه تنفسی سبب ایجاد مشکلات تنفسی حاد می شود. از دیگر مشکلات این پودرها در صورت بلعیده شدن درد شدید معده است.

نکات ایمنی و مهم در استفاده از کپسول آتش نشانی

  1. براساس نوع و کلاس آتش سوزی، از کپسول خاموش کننده متناسب استفاده کنیم.
  2. کپسول های پودری به شدت برای دستگاه تنفسی و پوست مضر هستند و نباید از آنها در فضای بسته استفاده کرد.
  3. حتماً بروشور و کاتالوگ دستگاه را مطالعه کنیم و طرز استفاده از آن را یاد بگیریم.
  4. حتماً کپسول را در جای مناسب و قابل دسترس نصب کنیم.
  5. در صورت نداشتن ضامن، از کپسول استفاد نکنیم.
  6. در هنگام استفاده از این دستگاه، یک تا سه متر از آتش فاصله داشته باشیم.
  7. برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از برق، به هیچ عنوان از کپسول حاوی آب استفاده نکنیم.
  8. کپسول ها را به طور مرتب کنترل کنیم و از صحت و سلامت آن ها اطمینان حاصل نماییم.
  9. کپسول های پودری را هر ۳۰ روز تکان داده و سرو ته کنیم تا پودر آنها ته نشین نشود.
  10. از قرار دادن کپسول در مجاورت نور مستقیم آفتاب خودداری کنیم.
  11. کپسول ها می بایست در تاریخ معینی که روی آن ها درج شده است، دوباره شارژ شوند.
  12. پیشنهاد می شود راهنمای استفاده از کپسول را در اطراف آن نصب نماییم.
  13. از ضربه زدن به کپسول ها بپرهیزیم.
  14. تمام کپسول ها را جهت انجام هیدرواستاتیک، به صورت سالیانه به مراکز مربوطه بفرستیم.
  15. از سالم بودن نازل اطمینان پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: شارژ کپسول آتش نشانی


راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

  1. متناسب با محل استفاده از کپسول، این ابزار را انتخاب کنیم. به عنوان مثال، اگر در محلی هستیم که در آن مواد خشک همچون کاغذ وجود دارد، از کپسول آبی، پودری و یا فوم استفاده کنیم.
  2. دستگاه دارای فشارسنج باشد.
  3. حتماً از پر بودن دستگاه مطمئن شویم. (در صورتی که عقربه فشارسنج در محدوده سبز رنگ باشد، نشان دهنده پر بودن آن است و در صورتی که عقربه در قسمت قرمز سمت چپ باشد، دستگاه خالی است.)
  4. وزن دستگاه در هنگام خرید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً از کپسول های سنگین جهت محیط های صنعتی استفاده می شود. هر چه وزن دستگاه زیادتر باشد، مواد به کار رفته در آن نیز بیشتر خواهد بود.
  5. از سالم بودن بدنه و جنس آن اطمینان حاصل کنیم.
  6. ضامن دستگاه را حتماً چک کنیم.
  7. قدرت پرتاب نیز از دیگر مسائلی است که در هنگام خرید این محصول باید به آن توجه داشته باشیم. کپسول آتش نشانی استاندارد می بایست قدرت پرتاب دو تا هفت متر را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چه نوع کلاه ایمنی بخریم؟


قیمت کپسول آتش نشانی

همان طور که گفته شد، کپسول آتش نشانی انواع مختلفی دارد. سه عامل تأثیرگذار در قیمت این کالا، شرکت تولیدکننده (برند)، وزن و نوع کپسول است. هر چه محصول وزن بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

بهترین مارک کپسول آتش نشانی

کپسول اتش نشانی یک کالای بسیار پرکاربرد است و از آن در تمامی محیط ها و امکان از جمله خودرو، منازل، ادارات، کارگاه ها، مغازه ها و … استفاده می شود.

کپسول آتش نشانی خزر سیلندر

برند خزر سیلندر یکی از محبوب ترین و برترین شرکت های تولیدکننده انواع کپسول آتش نشانی است. این برند از سال 1387 فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمود و تاکنون توانسته است جایگاه ویژه ای در این زمینه به دست آورد. این شرکت نیز به تولید انواع کپسول آتش نشانی حاوی فوم، پودر، گاز و … پرداخته است.

کپسول روناک گاز خزر

شرکت روناک گاز از سال 1382 فعالیت خود را آغاز نمود و تاکنون به تولید انواع کپسول گازها پرداخته است. محصولات این برند از تنوع بالا و کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و این موضوع موجب شده است تا جایگاه ویژه ای در میان برندهای موجود به دست آورد.

کپسول آتش نشانی بایا سیلندر

بایا سیلندر یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین برندهای تولیدکننده انواع کپسول آتش نشانی است. کپسول های آتش نشانی تولیدشده توسط این برند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و باتوجه به استانداردهای لازم طراحی و تولید می شوند. این شرکت نیز به تولید انواع کپسول آتش نشانی بیوورسال و کپسول آتش نشانی دژ نیز پرداخته است.

از دیگر تولیدکنندگان کپسول آتش نشانی می توان از برندهای ایران نجات، بایا، پارسا، روناک، توچال،‌ سپهر، پیشرو و … نام برد.

انواع آتش سوزی (انواع کلاس کپسول آتش نشانی)

ماهیت آتش سوزی با توجه به موادی که آتش گرفته، در دسته بندی و کلاس های مختلف تقسیم بندی می شود:

  1. کلاس A: این نوع آتش سوزی در مواد خشک و جامد که دارای ساختار آلی طبیعی یا مصنوعی هستند، رخ می دهد و نتیجه حاصل از سوختن این مواد، تشکیل یک ماده جامد است. این آتش سبز رنگ است و سوختن موادی مثل چوب، انواع پلاستیک، کاغذ، پارچه و … را در بر می گیرد.
  2. کلاس B: این نوع آتش سوزی در اثر سوختن مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، گریس، تینر و الکل رخ می دهد. این کلاس خود به دو نوع زیر تقسیم می شود:
  • B1: مایعاتی که قابل ترکیب شدن با آب هستند مثل: الکل.
  • B2: مایعاتی که قابل ترکیب شدن با آب نیستند مثل: بنزین، نفت و گازوئیل.
  1. کلاس C: این نوع آتش سوزی در اثر سوختن گازهای قابل اشتعال همچون متان، اتان، پروپان، گاز مایع، گاز شهری، اکسیژن، هیدروژن و … رخ می دهد.
  2. کلاس D: این آتش سوزی بر اثر احتراق فلزات قابل اشتعال مثل پتاسیم، منیزیم، سدیم، تیتانیوم، آلومینیوم، لیتیوم و … اتفاق می افتد.
  3. کلاس E: این نوع آتش سوزی در وسایل الکتریکی و الکترونیکی اتفاق می افتد. این آتش سوزی می تواند شامل سوختن کابل، سین، برد و … باشد.
  4. کلاس F: این آتش سوزی حاصل از سوختن روغن های خانگی و پخت و پز است.
انواع کپسول آتش نشانی
انواع کپسول آتش نشانی

کاربران گرامی می توانند در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی شرکت های مختلف، سؤالات، تجربیات و نظرات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق


جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل به بررسی انواع کپسول آتش نشانی پرداخته شد. همچنین بهترین برندهای تولید کننده این محصول را به شما معرفی کردیم. برای خرید کپسول آتش نشانی با مراجعه به سایت راندنو می توانید با نمایندگی ها و فروشگاه های عضو در راندنو  بدون واسطه ارتباط برقرار کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود در زمینه تجهیزات آتش نشانی و ایمنی را با تیم پشتیبانی راندنو به اشتراک بگذارید.