آموزش گام به گام کار با مینی فرز

آموزش گام به گام کار با مینی فرز

آموزش کار با مینی فرز به شما کمک می کند تا به راحتی از این ابزار پرکاربرد استفاده کنید. کار با مینی فرز یکی از چالش های افراد در هنگام کار با ابزار الکتریکی است. ما در این مقاله نحوه استفاده از مینی فرز را به شما آموزش می دهیم. با مجله راندنو همراه باشید و آموزش کار با مینی فرز را به صورت گام به گام دنبال کنید.

خرید انواع مینی فرز
خرید انواع مینی فرز

مینی فرز یکی از انواع پرکاربرد خانواده فرزها به شمار می آید. مینی فرز در اصل دستگاه فرز در سایز کوچک تر با وزن کمتر است که می توان از آن برای برش و شکل دادن چوب، فلز و سنگ استفاده کرد.

مینی فرزها با توجه به قدرت و کاربردی که دارند، در بسیاری از مشاغل از جمله نجاری، آهنگری، صنعت برق، فعالیت های عمرانی و ساختمانی، مهندسی و … قابل استفاده هستند.

مینی فرزها دارای سرعت و قدرت های مختلفی هستند و در انواع مختلف آهنگری، سنگبری و … تولید و به بازار عرضه می شوند که می بایست با توجه حجم کار، نوع کار و هم چنین چیزی که می خواهیم برش دهیم، آن را انتخاب کنیم.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟


از نکات مهم دیگر در ارتباط با مینی فرزها، منبع تغذیه این دستگاه ها است که می تواند برقی، شارژی و یا بادی باشد. در ادامه این مقاله سعی بر این داریم تا به صورت گام به گام، نحوه استفاده از مینی فرز را به شما آموزش دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نحوه کار با مینی فرز

در آموزش کار با مینی فرز لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

انتخاب مینی فرز مناسب

اولین گام در استفاده از مینی فرزها، انتخاب دستگاه مناسب است. کاربر می بایست با توجه به حجم کار و هم چنین چیزی که می خواهد برش بزند، مینی فرز مد نظر خود را انتخاب کند.

مطالعه دفترچه راهنما

بعد از انتخاب دستگاه، باید دفترچه راهنمای محصول را بررسی کنید تا با دستگاه و هم چنین قابلیت های مختلف آن آشنا شوید.

رعایت نکات ایمنی

استفاده از مینی فرز همانند بسیاری از ابزارآلات برقی، خطرات خود را دارد. به همین دلیل برای کار با این دستگاه، باید از لباس کار و دستکش ایمنی، عینک ایمنی و دیگر ابزارآلات ایمنی استفاده کرد.

انتخاب صفحه برش مناسب

در مرحله بعد، می بایست با توجه به سطحی که می خواهید آن را برش بزنید، دیسک یا صفحه برش مورد نظر را انتخاب کنید و آن را بر روی دستگاه نصب نمایید. به عنوان مثال، به منظور برش سرامیک باید از دیسک سرامیک بر و برای برش گرانیت باید از دیسک گرانیت بر استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟


نحوه انجام برش و تنظیم سرعت

حفاظ تیغه که وظیفه آن جلوگیری از برخورد تیغه با دست کاربر است را ببندید و با تنظیم سرعت، دستگاه را روشن نمایید. سرعت گردش دستگاه را تنظیم کنید و آن را به آرامی به تیغه نزدیک کنید. طبق الگو یا علامت گذاری که کرده اید، سطح را برش بزنید.

لازم به ذکر است که باید دسته مینی فرز را محکم بگیرید تا برشی صاف و مطابق با الگو داشته باشید. بهتر است مینی فرز را در راستای دسته حرکت دهید تا از ضربات در حین کار جلوگیری شود. بعد از انجام برش، صفحه و تیغه دستگاه بسیار داغ می شود. به همین علت بعد از استفاده از مینی فرز باید کمی صبر کنید تا دیسک خنک شود و سپس آن را جمع کنید.

همان طور که پیش از این گفته شد، می توان به کمک مینی فرز کارهای مختلفی را انجام داد. اگر از این دستگاه به منظور پولیش و پرداخت استفاده کنید، باید آن را به صورت عرضی حرکت دهید.

آموزش کار با مینی فرز
آموزش کار با مینی فرز

نکات مهم در هنگام کار با مینی فرز

  • قبل از استفاده از فرز از محکم بودن دیسک فرز اطمینان حاصل نمایید.
  • از وارد کردن فشار اضافی به دستگاه خودداری کنید و بگذارید دستگاه کار خود را به آرامی انجام دهد.
  • صفحه برش باید خالی از هر گونه زدگی، ترک و خرابی باشد. در صورت وجود هر کدام از مواردی که ذکر شد، باید دیسک مینی فرز را تعویض نمایید. برای این کار به مقاله تعویض دیسک فرز مراجعه کنید.
  • قطعه یا سطحی که می خواهید آن را برش دهید، محکم کنید تا از لغزش آن در حین کار جلوگیری کنید.
  • بسیاری از مینی فرزها دارای دسته جانبی هستند. استفاده از این مینی فرز باعث افزایش تسلط کاربر بر روی دستگاه و افزایش راندمان کار می شود.
  • قبل از استفاده از مینی فرز، کابل و پریز دستگاه را چک کنید.
  • اگر کار از ظرافت بالایی برخوردار است، بهتر است از مینی فرزهایی استفاده کنید که دارای کلید کنترل سرعت هستند.

خطرات کار با مینی فرز

  • به علت پرش جرقه و همچنین خرده های قطعه برش خورده، می بایست از عینک ایمنی و دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • در هنگام استفاده از مینی فرز و برش قطعات کوچک، اگر میز کار نداشته باشید، احتمال سر خوردن و آسیب دیدگی بیشتر است.
  • در هنگام تعویض سنگ مینی فرز، می بایست از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید: 10 نکته مهم ایمنی هنگام کار با دستگاه فرز


مینی فرز چی بخرم؟

در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید مینی فرز در انواع مختلف با قدرت و سرعت گوناگون در بازار می پردازند. از بهترین مینی فرزهای موجود در بازار می توان به مینی فرز توسن، ادون، کرون، محک، ماکیتا، رونیکس، بوش، گریتک، lewe، دیوالت، هیوندای و … اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از مینی فرزهای مختلف، سؤالات و مشکلات خود را در حین کار با مینی فرز، جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این پست درج نمایند.