فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟ این سؤال یکی از سوالات متداول برای کسانی است که به تازگی با انواع ابزار آشنا شده اند. ما در این مقاله سعی داریم تا به این سؤال یک پاسخ کامل و کوتاه دهیم.

فرز یکی از پرکاربردترین ابزارآلات است که مهم ترین وظیفه آن ایجاد برش بر روی سطوح مختلف است. فرز وظایف دیگری نیز دارد و می توان از آن برای بسیاری از کارها از جمله صیقل دادن سطوح، تیز کردن وسایل و ابزار مختلف، پولیش کردن و … استفاه کرد.

خرید انواع فرز
خرید انواع فرز

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده فرز

مطلب فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟ را با معرفی اجزای تشکیل دهنده فرز شروع می‌کنیم.

موتور

این بخش وظیفه گرفتن انرژی از منبع تغذیه و انتقال آن جهت گردش صفحه برش را برعهده دارد. موتور دستگاه قدرت های مختلفی دارد. فرز آهنگری و سنگبری نسبت به فرزهای دیگر مانند فرز مینیاتوری و انگشتی از قدرت بالاتری برخوردار هستند. توان یا قدرت این دستگاه برحسب وات سنجیده می شود. عموماً هر چه قدرت دستگاه بالاتر باشد، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

صفحه برش یا دیسک فرز

صفحه برش از اصلی ترین قسمت های فرز است که وظیفه آن چرخش و برش سطوح است. صفحه برش انواع مختلفی دارد و باید برای سطوح مختلف از صفحه برش های متفاوتی استفاده کرد. از پرکاربردترین صفحه برش های موجود در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیسک سرامیک بر
  • دیسک گرانیت بر
  • صفحه آهن بر
  • صفحه پروفیل بر
  • صفحه فلاپ
  • صفحه سنباده
  • صفحه سنگبر
  • صفحه الماسه
  • فرچه سیمی

بیشتر بخوانید: صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟


بالشتک

بالشتک یکی از اجزای موتور به شمار می رود که بعد از ورود برق از طریق کلید پاور، به کمک دو سیم آن را دریافت می کند. بالشتک ها برق دریافت شده را به میدان مغناطیسی تبدیل و برق را به زغال دستگاه منتقل می کنند.

دسته و بدنه دستگاه فرز

بدنه فرز عمدتاً از جنس پلاستیک فشرده مقاوم تولید شده است و تمامی اجزا بر روی آن سوار می شود. دسته فرز از مهم ترین قسمت های بدنه محسوب می شود. این دسته باید به صورت کاملاً ارگونومیک و مطابق با استانداردهای بین المللی تولید شود تا در استفاده طولانی مدت باعث خستگی دست کاربر نشود.


بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست و ابزار ارگونومیک چه ویژگی هایی دارند؟


شفت دستگاه

شفت قسمتی از دستگاه است که صفحه برش بر روی آن سوار می شود. سایز شفت ها با یکدیگر مختلف است.

کلید

کلیدهای مختلفی در دستگاه فرز وجود دارد. از کلید پاور برای قطع و وصل منبع برق، از کلید کنترل سرعت برای کنترل و تنظیم سرعت دستگاه و از کلید قفل کن برای قفل کردن و ثابت نگه داشتن شفت دستگاه استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده فرز
اجزای تشکیل دهنده فرز

انواع فرز

مطلب فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟ را با معرفی انواع فرز پی می‌گیریم.

قبل از پرداختن به کاربرد فرز، ابتدا بهتر است که با انواع آشنا شویم. فرزها براساس نوع کاربرد و نوع منبع تغذیه به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

انواع فرز براساس نوع کاربرد

  • فرز آهنگری
  • فرز سنگبری
  • مینی فرز
  • اور فرز نجاری
  • فرز انگشتی
  • فرز مینیاتوری
  • سنگ رومیزی

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز سنگبری و آهنگری


انواع فرز براساس منبع تغذیه

  • فرز برقی
  • فرز شارژی
  • فرز بادی
انواع فرز
انواع فرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


کاربرد فرز

پس از آنکه دانستیم فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟  باید بگوییم این ابزار برقی کاربردهای متنوعی دارد. کاربردهای انواع فرز عبارتند از:

برش سطوح و قطعات مختلف

می توان از انواع فرز برای برش سطوح مختلف سنگی، چوبی و فلزی استفاده کرد. برای مثال، از دستگاه فرز برای برش لوله های فلزی، قطعات پروفیلی ساختمان و … در فعالیت های ساختمانی و برای ساخت قطعات چوبی در صنعت نجاری استفاده می شود.

تیز کردن ابزار وسایل

می توان به کمک انواع فرز به خصوص فرز انگشتی، برای تیز کردن انواع وسایل و ابزار صنعتی، خانگی و باغبانی از جمله اره و چاقو استفاده کرد.

پولیش و صیقل دادن سطوح

با قرار دادن صفحه برش مناسب برای فرزها می توانید از آن ها برای پولیش کردن سطوح مختلف همچون سطح خودرو و یا صیقل دادن سطوح فلزی و پروفیلی و زنگ زدایی از آن ها استفاده کنید. البته بهتر است برای پولیش از دستگاه پولیش استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به آن از فرز استفاده نمایید.


بیشتر بخوانید: تفاوت دستگاه پولیش و فرز


پولیش سطوح فلزی

می توان از انواع فرز به خصوص فرز انگشتی، برای پولیش کردن و براق کردن سطوح فلزی استفاده کرد. به عنوان مثال، از این دستگاه به منظور پولیش بدنه خودرو در تعمیرگاه ها و کارواش ها استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستگاه پولیش


صنعت چوب و نجاری

می توان از اور فرز نجاری به منظور برش، فرم دهی، تراشکاری و لبه گیری سطوح تیز استفاده کرد. این دستگاه کاربرد ویژه ای در صنایع وابسته به چوب همچون کابینت سازی، مبل سازی، منبت کاری، ساخت سازه های چوبی، طراحی و ساخت دکوراسیون و … دارد.

حکاکی و مجسمه سازی

از نوع مینیاتوری و انگشتی فرزها می توان برای حکاکی روی سطوح مختلف چوبی، فلزی، شیشه ای، سنگی و انجام کارهای ظریف از جمله مجسمه سازی، کاشت ناخن، دندان پزشکی، ثبت لوگو و … استفاده کرد.

کاربرد فرز
کاربرد فرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز


بهترین برند فرز

حال که دانستیم فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟  و با کاربرد فرز بیشتر آشنا شدیم، باید بگوییم در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید این محصول بسیار پرکاربرد می پردازند. از مهم ترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده این کالا می توان به فرز رونیکس، ماکیتا، توسن، سیلور، محک، ادون، کرون، دیوالت، بوش و … اشاره کرد.

فرز چیست
فرز چیست

کاربران می توانند در صورت استفاده از فرزهای مختلف و آگاهی از کاربردهای دیگر دستگاه فرز، نظرات، سؤالات و پیشنهادات خود را در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز