راهنمای خرید چراغ مطالعه

راهنمای خرید چراغ مطالعه

اگر به دنبال خرید چراغ مطالعه ارزان و مناسب هستید، مطالعه مقاله راهنمای خرید چراغ مطالعه را از دست ندهید.

خرید انواع چراغ مطالعه
خرید انواع چراغ مطالعه

یکی از لوازم پرکاربرد در زمینه روشنایی چراغ مطالعه است. امروزه از انواع چراغ مطالعه در تمامی مجموعه ها هم چون کتابخانه ها، اداره ها، دفترهای کار، دانشگاه ها و … استفاده می شود. بسیاری از کارها هم چون مطالعه، تحقیق، انجام فعالیت های ظریف و … نیازمند نور متمرکز و بیشتری هستند. به کمک این نوع چراغ می توانید نوری متمرکز و مستقیم ایجاد کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اهمیت استفاده از چراغ مطالعه

استفاده از چراغ مطالعه مزیت های بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

جلوگیری از آسیب های چشمی

نورپردازی یک مجموعه موضوع بسیار مهمی است و به طور مستقیم با سلامت چشم افرادی که در آن مجموعه هستند، ارتباط دارد. در هنگام مطالعه و انجام کارهای ظریف، نور مناسب سبب می شود تا چشم شما صدمه نبیند و دچار آسیب نشود. نور کم باعث سوختگی چشم، خستگی و ایجاد ناراحتی می شود و در درازمدت ممکن است سبب ضعیف شدن چشم نیز بشود.

جلوگیری از آسیب های چشمی
جلوگیری از آسیب های چشمی

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


تأمین روشنایی

به کمک چراغ مطالعه می توان شدت نور محیط را افزایش داد. برای بسیاری از چراغ های مطالعه، امکان تنظیم جهت تابش نور نیز وجود دارد. این چراغ ها دارای کلیدهای روشن و خاموش هستند و می توان در صورت وجود نور کافی، آن ها را خاموش کرد و مجدداً در صورت نیاز آن ها را روشن کرد.

تأمین روشنایی
تأمین روشنایی

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


کاهش مصرف انرژی

این محصولات نور متمرکز و مستقیمی فراهم می کنند که شدت آن ها نیز زیاد است. به همین دلیل می توانید تنها محدوده مورد نظر خود را روشن کنید بدون این که سایر چراغ ها روشن باشند. علاوه بر این، اغلب چراغ های مطالعه امروزی دارای منابع نوری از نوع ال ای دی هستند. به همین دلیل از این لحاظ هم در مصرف برق صرفه جویی می کنند.

راهنمای خرید چراغ مطالعه
راهنمای خرید چراغ مطالعه

انواع چراغ مطالعه

در راهنمای خرید چراغ مطالعه موارد زیر را در نظر بگیرید:

چراغ مطالعه با گردنی قابل تنظیم

این چراغ ها را می توان مطابق نیاز تنظیم کرد و فاصله نور را کم و زیاد کرد. این تجهیزات از نوع رومیزی هستند و معمولاً برای میزهای بزرگ از این چراغ ها استفاده می شود. جهت نور و ارتفاع این چراغ مطابق با درجه هایی تنظیم می شود که از پیش بر روی بدنه چراغ تعبیه شده است.

چراغ مطالعه با گردنی قابل تنظیم
چراغ مطالعه با گردنی قابل تنظیم

چراغ مطالعه با گردنی انعطاف پذیر

این چراغ ها دارای بدنه ای هستند که می توان به جهت دلخواه آن را تنظیم کرد. این چراغ ها نیز از نوع رومیزی و بسیار منعطف هستند و در تمامی جهات تنظیم می شوند. علاوه بر این، شما می توانید کلاهک آنها را نیز بچرخانید و با زاویه دادن به آنها، نور را در موقعیت دلخواه خود بتابانید.

اگر به انجام کارهایی می پردازید که هرکدام نیاز به یک زاویه نور دارد، از این چراغ استفاده کنید. چراغ مطالعه انعطاف پذیر یک نوع چراغ مطالعه مدرن به شمار می آید.

چراغ مطالعه با گردنی انعطاف پذیر
چراغ مطالعه با گردنی انعطاف پذیر

چراغ مطالعه گیره ای

چراغ مطالعه کلیپسی یا گیره دار، چراغی است که از طریق یک گیره و نگهدارنده بر روی لبه میز نصب می شود و امکان جابه جایی نیز برای آن وجود دارد. این چراغ ها معمولاً ابعاد کوچک و مناسبی دارند و اغلب سبک هستند. این محصولات داخل کشو نیز جا می شوند. اگر میز کار کوچکی دارید و فضای شما وسعت زیادی ندارد، بهتر است از این نوع چراغ استفاده کنید.

چراغ مطالعه گیره ای
چراغ مطالعه گیره ای

چراغ مطالعه ذره بین دار

این چراغ ها به یک لنز ذره بینی مجهز شده اند که به کمک آن می توانید جزئیات را بهتر ببینید. اگر کارهایی با ظرافت بالا انجام می دهید، استفاده از این چراغ پیشنهاد می شود. این چراغ ها نور حلقه ای ارائه می دهند و اصطلاحاً به آن ها رینگ لایت نیز گفته می شود.

چراغ مطالعه ذره بین دار
چراغ مطالعه ذره بین دار

چراغ مطالعه بنکر

چراغ بنکر یک مدل چراغ مطالعه کلاسیک است که اغلب در کتابخانه ها و یا دفاتر کار می توانید آن را پیدا کنید. این چراغ ها ظاهری زیبا و منحصر به فرد دارند و قیمت آن ها معمولاً از سایر چراغ ها بیشتر است.

این چراغ یک حباب شیشه ای دارد که اغلب سبز رنگ است و بدنه و پایه آن از برنج ساخته شده است. این تجهیزات دکمه خاموش روشن ندارند و از یک زنحیر جهت قطع و وصل جریان برق استفاده می کنند. گردنی و پایه این چراغ ها ثابت است اما می توان جهت تابش نور را توسط کلاهک تنظیم کرد. برای خرید چراغ مطالعه کلاسیک بنکر می توانید به لوستر فروشی ها مراجعه کنید.

چراغ مطالعه بنکر
چراغ مطالعه بنکر

چراغ مطالعه ایستاده

چراغ مطالعه ایستاده برای کارهایی مناسب است که به میزهایی با ارتفاع زیاد نیاز دارند. این چراغ ها به راحتی روی میزهای بلند تنظیم می شوند و نور متمرکز و مناسبی بازتاب می کنند. پیش از خرید چراغ مطالعه ایستاده به جنس پایه و مقاوم بودن گردنی آن توجه کنید.

چراغ مطالعه ایستاده
چراغ مطالعه ایستاده

چراغ مطالعه مهندسی

این چراغ های مطالعه در انواع رومیزی و ایستاده به بازار عرضه می شوند و اغلب جهت کاربری های مهندسی هم چون طراحی نقشه، اندازه گیری و … مورد استفاده قرار می گیرند. این چراغ ها در تمامی جهات تنظیم می شوند و نور تولیدشده از آن ها شعاع وسیعی دارد و محدوده بزرگی را پوشش می دهد.

چراغ مطالعه مهندسی
چراغ مطالعه مهندسی

چراغ مطالعه دیواری

این چراغ ها بر روی دیوار نصب می شوند و برای مکان هایی که میز کار ابعاد کوچکی دارد، بسیار مناسب هستند. گاهی در کنار تخت های خواب نیز از این چراغ های مطالعه استفاده می شود تا افرادی که مایلند پیش از خواب مطالعه کنند نیز، بتوانند از آنها استفاده کنند.

چراغ مطالعه دیواری
چراغ مطالعه دیواری

چراغ مطالعه شارژی

این چراغ ها به وسیله یک کابل USB و شارژر به برق وصل می شوند و پس از گذشت مدت زمان مشخصی شارژ می شوند. به عبارتی می توان از آن ها به صورت بی سیم استفاده کرد.

یکی از محاسن این چراغ ها این است که سیم آن ها دست و پاگیر نیست و اگر پریز نزدیک خود نداشته باشید مشکلی پیش نمی آید. یکی از عیب های این تجهیزات این است که با گذشت زمان و تمام شدن شارژ، شدت نور آن ها کم می شود و ناگهان خاموش می شوند.

نوعی از چراغ های مطالعه نیز باتری خور هستند. چراغ مطالعه فانتزی اغلب از نوع باتری دار است.

چراغ مطالعه شارژی
چراغ مطالعه شارژی

نکات مهم در خرید چراغ مطالعه

در حال حاضر چراغ های مطالعه موجود در بازار بسیار متنوع هستند و هر یک از آن ها ویژگی های خاصی دارند. در ادامه به نکات مهم و قابل توجه هنگام خرید چراغ های مطالعه اشاره خواهیم کرد. این موارد در راهنمای خرید چراغ مطالعه بسیار مهم هستند.

کابرد چراغ مطالعه

پیش از خرید این محصول باید نوع کارایی آن را بررسی کنید. هر یک از این تجهیزات کاربرد و ساختار متفاوتی دارند و استفاده از آنها به محیط و نوع کار بستگی دارد. به عنوان مثال، برای انجام امور مهندسی هم چون نقشه کشی و … بهتر است از چراغ مطالعه مهندسی استفاده کنید.

در سالن های زیبایی، برخی از مطب ها و تعمیرگاه ها از چراغ های مطالعه ذره بین دار استفاده می شود.

نوع لامپ استفاده شده در چراغ مطالعه

یکی از مهم ترین نکته هایی که پیش از خرید این محصول باید به آن توجه کرد، نوع لامپی است که در ساختار آن ها به کار رفته است. برخی از چراغ ها دارای لامپ های سرخود هستند و در برخی دیگر می توان از لامپ هایی دل خواه مطابق با سرپیچ چراغ استفاده کرد.

بهترین لامپ هایی که می توان در چراغ های مطالعه از آن استفاده کرد، لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف است. چراغ مطالعه های قدیمی از لامپ های رشته ای استفاده می کردند. این لامپ ها مصرف انرژی بیشتری داشتند و گرمای تولیدی آن ها زیاد بود. گرمای تولیدی سبب افزایش دمای محیط می شد و به قطعات داخلی چراغ آسیب وارد می کرد. با این حال این چراغ ها نور زرد و شبیه خورشید بازتاب می دادند.

لامپ های LED نور سالمی ایجاد می کنند و مصرف انرژی آن ها کم است. نور این لامپ ها خیره کننده نیست و در تمامی جهات بازتاب می شود. از همه مهم تر این است که لامپ های ال ای دی طول عمر زیادی دارند و از خود گرما تولید نمی کنند.


بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست و انواع لامپ LED کدام است؟


لامپ های فلورسنت نیز بسیار مقرون به صرفه هستند و به راحتی می توان آن ها را در چراغ های مطالعه به کار برد.


بیشتر بخوانید: لامپ مناسب چراغ مطالعه


ابعاد چراغ مطالعه

اندازه این تجهیزات به محیط و میز کار شما بستگی دارد. اندازه چراغ به تجهیزات قرار گرفته بر روی میز نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، ارتفاع قرارگیری منبع نوری چراغ تا لپ تاپ و میز را بررسی کنید. اگر نور به صفحه نمایش نزدیک باشد، دیدن آن دشوار می شود.

محل قرارگیری چراغ

پیش از خرید چراغ برای مطالعه، به محل نصب و قرارگیری آن توجه کنید. برخی از مکان ها به پریز برق نزدیک نیستند و دسترسی به آنها دشوار است. در این مواقع بهتر است از چراغ هایی که شارژی و یا باتری خور هستند استفاده کنید.

امکانات اضافه چراغ مطالعه

  • برخی از چراغ های مطالعه داری محفظه هایی جهت نگهداری وسایل ضروری هم چون خودکار، مداد، چسب، قیچی و … هستند.
  • بعضی از چراغ های مطالعه موجود در بازار به نمایشگرهایی مجهز شده اند که ساعت، دمای محیط، تاریخ و … را نشان می دهند و اگر چراغ شارژی باشد، میزان شارژ نیز نشان داده می شود.
  • بعضی از چراغ های مطالعه گران قیمت دارای پایه های شارژ بی سیم هستند که به کمک آنها می توان تبلت، گوشی موبایل، ساعت هوشمند و … را شارژ کرد.
راهنمای خرید چراغ مطالعه
راهنمای خرید چراغ مطالعه

قیمت چراغ مطالعه و شرکت سازنده

چراغ مطالعه شیائومی، چراغ مطالعه ایکیا، تسکو، چراغ مطالعه سیلور لایت و … از بهترین چراغ های موجود در بازار هستند. محصولات این شرکت ها بسیار متنوع هستند.

قیمت چراغ مطالعه به عواملی هم چون جنس بدنه، نوع لامپ و کارایی آن بستگی دارد. عمدتاً گران قیمت ترین چراغ های مطالعه مربوط به چراغ های بنکر، مهندسی و ذره بین دار است و چراغ های گیره ای ارزان تر هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین چراغ قوه


سخن پایانی

اگر مدت زمان زیادی را صرف مطالعه می کنید، بهتر است یک چراغ برای مطالعه خریداری کنید تا از چشم خود محافظت کنید. پس از مطالعه راهنمای خرید چراغ مطالعه برای خرید این محصولات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشنده ها و نمایندگی های انواع چراغ های مطالعه به صورت مستقیم و بدون واسطه در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب