پیکور بادی چیست و چه کاربردی دارد؟

چکش بادی چیست و چه کاربردی دارد؟

چکش بادی یا پیکور به عنوان یک ابزار قدرتمند و کارآمد جهت انجام کارهای سنگین و صنعتی به کار می‌رود. از پیکور بادی برای تخریب بتن، آسفالت و مواد سخت و سیمانی استفاده می‌شود. این ابزار از قدرت باد یا هوای قشرده برای ایجاد نیرو و انجام عملیات مکانیکی استفاده می‌کند. استفاده صحیح از این ابزار می‌تواند به بهبود کار در صنایع مختلف کمک کند. همچنین کار با این ابزار بادی در صنایع مختلف ساختمانی، خودروسازی، فلزکاری و معادن نیز بسیار رایج است.

در این مقاله از مجله راندنو با کاربردها و اهمیت استفاده از چکش بادی در صنایع آشنا خواهید شد. همچنین به بررسی عمیق‌تر اثرات استفاده از چکش بادی بر روی بهره‌وری و ایمنی در محیط‌های صنعتی مختلف می‌پردازیم. پپس تا انتهای این مطلب مجله راندنو با ما در ارتباط باشید.

در ضمن جهت اطلاع از قیمت چکش بادی 40 کیلویی، 32 کیلویی، پیکور بادی 7 کیلویی و 9 کیلویی نیز می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. راندنو همواره در تلاش است با معرفی فروشندگان و نمایندگی برندهای معتبر، انتخاب آسان و مطمئنی را برای خریداران فراهم کند.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

چکش بادی یا پیکور بادی چیست؟

چکش بادی یا پیکور بادی ابزار قدرتمندی است که برای تخریب مواد سخت استفاده می‌شود. انجام فعالیت‌های سنگ‌شکنی، خراشیدن، خم کردن، شکل دادن فلزات و پروژه‌های ساختمانی از رایج‌تریت کاربردهای این ابزار به شمار می‌آیند. این ابزار انرژی مورد نیاز خود را از طریق هوای فشرده تأمین می‌کند. به طور کلی استفاده از این ابزار بادی در زمینه انجام فعالیت‌های سنگین و خسته‌کننده که به نیروی زیاد نیاز دارند، کاملاً مناسب است.

جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص لیست قیمت ابزار بادی کلیک کنید.

چکش بادی یا پیکور عموماً شامل دو بخش اصلی است. بدنه ابزار که شامل سیلندر هوا، سیستم سوپاپ و مکانیزم ضربه‌زن است. همچنین نوعی ابزار ضربه‌زننده که به آن سرپوش یا قسمت ضربه‌زننده نیز گفته می‌شود.

پیکور بادی چیست
پیکور بادی چیست

کاربرد چکش بادی

در ابتدا با رایج‌ترین کاربردهای این ابزار آشنا شدید. به این نکته توجه نمایید از چکش بادی سنگین می‌توانید برای انجام کارهای صنعتی و سنگین‌تر استفاده کنید. در این بخش به طور کامل‌تر به بررسی اصلی‌ترین کاربردهای پیکور بادی پرداخته شده است:

  • نصب پنجره در دیوارهای بتنی
  • تخریب انواع مواد سخت
  • استفاده در صنایع راه سازی
  • استفاده در زمین‌ها به منظور برداشتن سنگ و سنگ فرش
  • استخراج معادن
  • تخریب خانه‌های کلنگی و قدیمی
  • استفاده از پیکور بیل مکانیکی برای تخریب سطوح
  • ایجاد دست نوشته بر روی سنگ
  • تخریب آسفالت و سایر قطعات سخت
  • برش، خرد کردن و پاکسازی سطوح

مزایای چکش بادی

همان‌طور که به طور کامل با انواع این ابزار آشنا شدید، دانستید که کاربردهای خاص خود را دارد. در این بخش به مزایای استفاده از چکش‌های بادی نسبت به پیکور برقی می‌پردازیم:

  • برخورداری از وزن پایین
  • برخورداری از قدرت ضربه‌زنی بالا
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • برخورداری از قیمت نسبتاً مقرون به صرفه

معایب چکش بادی

انواع پیکور بادی علاوه بر مزایایی که دارند، می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. برخی از نقاط ضعف و معایب این ابزار بادی عبارتند از:

  • ایجاد صدا و لرزش حین انجام کار
  • مصرف انرژی بالا
  • احتمال به وجود آوردن خطرات ایمنی
  • نیاز به نگهداری منظم و مداوم
  • محدودیت‌های استفاده

لازم به ذکر است با در نظر گرفتن این معایب، می‌توان به بهبود کارایی و کاهش اثرات منفی این دستگاه پرداخت.


بیشتر بخوانید: انواع ابزار بادی چیست؟


انواع چکش بادی

پیکورهای بادی براساس نوع عملکرد و کارایی که دارند، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. همچنین ساختار چکش‌های بادی از دیگر مواردی است که انواع این محصول را از یکدیگر متمایز می‌کند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع چکش بادی و موارد استفاده از آن‌ها پرداخته شده است:

چکش بادی دو دسته

چکش بادی دو دسته دارای یک دسته بزرگ به شکل T است. از مدل دو دسته با توجه به کاربری راحتی که دارد، برای تخریب بتن و آسفالت به کار می‌رود. این نوع پیکور بادی قدرت ضربه‌زنی بیشتری دارد و محدود قدرت آن 12 تا 24 کیلوگرم است.

چکش بادی دسته عصایی

این مدل پیکور به یک دسته بلند و باریک مجهز شده است. شکل ظاهری این چکش همچون عصای چوبی است. به همین دلیل استفاده از این ابزار در محیط‌هایی که امکان دسترسی به نقاط محدود وجود ندارد، مناسب است. قسمت ضربه‌زننده این محصول بر روی یک سر عصایی قرار دارد. این نوع چکش برای انجام کارهای دقیق و حساس به کار می‌رود، همچنین امکان افزایش دقت در ضربه زدن و کنترل بهتر بر روی قطعه کار را نیز فراهم می‌کند.

چکش تخریب بادی

چکش تخریب بادی یک ابزار قدرتمند و کارآمد است که برای تخریب و خرد کردن سطوح سخت و مقاوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چکش بادی از قدرت باد یا هوا برای ایجاد نیرو و ضربه زدن به سطوح استفاده می‌شود. چکش تخریب بادی در صنایع مختلف از جمله ساختمانی، معدنی، راهسازی و تعمیرات استفاده می‌شود.

چکش بادی مستقیم

چکش بادی مستقیم نوع دیگری از این ابزار است و ساختار ساده‌تری نسبت به مدل‌های دیگر دارد. این نوع چکش بادی به دلیل ساختار ساده و عملکرد مستقیم، کارایی بالایی در ایجاد ضربات قوی نیز دارد. چکش بادی مستقیم در صنایع مختلف از جمله ساختمانی، خودروسازی، تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات و موارد مشابه استفاده می‌شود.

جهت تهیه هر یک از انواع چکش بادی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. راندنو بستری را برای فروشندگان فراهم کرده است تا بتواند کالای خود را بدون هیچ واسطه‌ای به فروش برسانند.

معایب چکش بادی

مطالعه مقاله راهنمای خرید ابزار بادی می‌تواند کار شما را برای انتخاب آسان‌تر کند.

لوازم جانبی چکش بادی و ملزومات استفاده از آن

برای کار با چکش‌های بادی نیازمند وسایل و تجهیزاتی هستید که بتوانید از این ابزار استفاده کنید. در این بخش شما را به تجهیزات مورد نیاز که هنگام کار با چکش پنوماتیک به آن‌ها نیاز است، آشنا می‌نماییم:

کمپرسور پیکور بادی

کمپرسور هوا از اصلی‌ترین تجهیزات و ملزوماتی است که موجب راه‌اندازی دستگاه می‌شود. به عبارتی این دستگاه به عنوان منبع تغذیه ابزارآلات بادی است. نکته‌ای که وجود دارد کمپرسورهایی است که برای فراهم کردن انرژی مورد نیاز چکش‌ها به کار می‌رود. کمپرسور‌هایی که برای تأمین انرژی مورد نیاز این ابزار استفاده می‌شود، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

لازم است بدانید که این چکش‌ها در هر دقیقه چند صد لیتر هوا مصرف می‌کنند. به همین دلیل، کمپرسور مورد نیاز برای راه‌اندازی این ابزار باید از مخزن بزرگی برخوردار باشد.

قلم و سوزن

همانطور که می‌دانید قلم قطعه اصلی این ابزار است که عمل تخریب را انجام می‌دهد. همچنین قلم چکش بادی در انواع مختلفی تولید می‌شود که براساس نوع کاربری می‌توانید مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که چکش‌های گل‌زن به جای قلم از سوزن برخوردار هستند.

فنر نگهدارنده قلم

قلمی که بر روی این دستگاه نصب می‌شود، قدرت و تحرک بسیار بالایی دارد. به همین دلیل امکان جدا شدن سری چکش حین انجام کار از آن نیز وجود دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان نوعی فنر را برای پیکورها تولید کرده‌اند که فنر بر روی آن بسته می‌شود. این فنر از آزاد شدن قلم جلوگیری می‌کند و موجب سفت شدن آن بر روی ابزار نیز می‌شود.

فیلتر رگلاتور

فیلتر رگلاتور از تجهیزاتی است که میان کمپرسور و چکش‌های پنوماتیک قرار می‌گیرد. این وسیله از فیلتر رطوبت‌گیر و رگلاتور فشار باد تشکیل شده است. کارکرد این وسیله به گونه‌ای است که باد از واحد فیلتر گذر می‌کند و به طور خودکار تمامی مواد زائد آن پاکسازی می‌شود. پس از آن به واحد رگلاتور می‌رود تا کاربر بتواند فشار باد را در محدوده استاندارد تنظیم کند. لازم به ذکر است برخی از فیلترهای رگلاتور به واحد روغن‌زنی مجهز هستند که به آن‌ها واحد مراقبت باد گفته می‌شود.

روغن زن چکش

تمامی ابزارآلات بادی از تعدادی قطعات فلزی ساخته شده‌اند که با یکدیگر در تماس هستند. همچنین بر روی ورودی ابزار بادی استاندارد، عبارت Oil Daily یا روغن‌زنی روزانه وجود دارد. به همین دلیل پیش از استفاده حتماً باید روان‌کاری دستگاه را انجام دهید تا از خوردگی قطعات جلوگیری شود. برای روغن‌کاری دستگاه می‌توانید چند قطره روغن درون مخزن روغن آن بریزید.

نحوه کار چکش بادی

عملکرد چکش‌های بادی به گونه‌ای است که با راه‌اندازی کمپرسور، هوای فشرده را با استفاده از یک شلنگ به طرف چکش هدایت می‌کند. پس از آن دریچه تخلیه هوا باز می‌شود و هوای درون سیلندر تخلیه می‌شود. پس از آن به دلیل وجود خلأ، پیستون به جای اصلی خود باز می‌گردد. این فرآیند به صورت رفت و برگشتی صورت می‌گیرد و موجب حرکات ضربه‌ای در ابزار نیز می‌شود. توجه نمایید که قسمت پایین سیلندر، بیت مته وجود دارد که جنس آن فلزی است.

همچنین سرعت و توان پیستون توسط بیت مته تنظیم می‌شود که نیروی آن با نیروی پیستون مساوی است اما جهت آن به طور کامل مخالف و برعکس جهت حرکت پیستون است. به این نکته توجه نمایید برای تخریب سطوح از قلم و برای ایجاد سوراخ‌های عمیق از مته استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک


نکات استفاده از چکش بادی

استفاده از چکش بادی باید با دقت و احتیاط انجام شود تا از آسیب به خود و دیگران جلوگیری شود. در ادامه به بررسی تعدادی از نکات مهم برای استفاده ایمن از چکش بادی پرداخته شده است:

  • برای انجام فعالیت‌های تخریب از لباس و تجهیزات ایمنی مناسب مانند عینک ایمنی، دستکش کار و کفش ایمنی استفاده کنید. همچنین از گوشگیر ایمنی استفاده کنید تا از آسیب به گوش‌ها جلوگیری شود.
  • پیش از استفاده از چکش بادی، با عملکرد دستگاه و کنترل قدرت ضربه‌زنی آن آشنا شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که چکش بادی در وضعیت عملیاتی مناسب قرار دارد و تعمیرات دوره‌ای آن را نیز انجام دهید.
  • قبل از استفاده، قدرت ضربه‌زنی را به میزان مناسب تنظیم کنید تا از خطرات ناشی از ضربه‌زنی اضافی جلوگیری شود.
  • از دسته مناسب استفاده کنید تا کنترل بهتری بر روی چکش داشته باشید.
  • هنگام استفاده از چکش بادی، از روش‌های صحیح برای ضربه زدن و جلوگیری از آسیب به خود یا دیگران استفاده کنید.

با رعایت نکات نام برده و احتیاط حین انجام کار، می‌توانید از چکش بادی به نحو ایمن و کارآمد استفاده کنید.

نکات استفاده از چکش بادی
نکات استفاده از چکش بادی

بهترین چکش بادی

در حال حاضر برندهای متعددی به تولید انواع چکش بادی پرداخته‌اند. در ادامه از محبوب‌ترین تولیدکنندگان این ابزار بادی نام برده شده است:

چکش بادی سوماک

سوماک یکی از برترین برندهای تولیدکننده انواع ابزارآلات بادی در جهان است. وسایل پنوماتیکی این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و براساس نیاز خریداران تولید می‌شوند. همچنین محصوللات سوماک از گواهینامه ISO 9001 برخوردار هستند. چکش بادی دستی سوماک مدل ST-2220R، چکش هفت تیری مدل ST-2212-KH و بسیاری از مدل‌های دیگر از برترین چکش‌هایی هستند که این شرکت به بازار عرضه کرده است.

چکش بادی دامار

دامار از دیگر تولیدکنندگان مطرح انواع ابزار بادی و ابزارآلات برشی است. این برند فعالیت خود را از سال 1381 در زمینه تولید انواع تیغه‌های برشی آغاز کرد. تولید و عرضه محصولات باکیفیت، این ابزار را به بهترین کمپانی در حوزه ابزارآلات تبدیل کرده است. چکش پنوماتیکی دامار مدل DM2013R و DM2011R از محبوب‌ترین پیکور بادی‌های ارائه شده توسط این برند هستند.

چکش بادی اس پی

ابزارآلات اس پی ساخت کشور ژاپن هستند و مسلماً از کیفیت و دوام مطلوبی برخوردار هستند. لازم است بدانید که این برند زیر مجموعه گروه صنعتی وسل Vessel است. امروزه این برند به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انواع ابزارآلات در جهان تبدیل شده است. چکش تفنگی اس پی مدل SP-1410K از برترین نمونه‌های پرمصرف این ابزار است که به بازار عرضه شده است.

جمع بندی

امیدواریم که مقاله پیکور بادی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به بررسی جامع چکش بادی به عنوان یک ابزار قدرتمند و معرفی انواع آن پرداخته شد. همچنین به طور کامل با مزایای آن و نحوه استفاده از آن نیز آشنا شدید. پیکورهای بادی از ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی برخوردار هستند و این ویژگی‌های موجب متمایز شدن آن‌ها از یکدیگر شده است.

شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید به خرید چکش بادی مورد نظر اقدام نمایید. در راندنو امکان مشاهده لیست قیمت پیکور بادی و مشخصات فنی این ابزار امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید به صورت کاملاً مستقیم با فروشندگان و نمایندگی‌های ابزار مورد نظر در ارتباط باشید و محصول مورد نظر را خریداری نمایید.

خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.