ابزار ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با انواع تجهیزات ایمنی

ابزار ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با انواع تجهیزات ایمنی

ابزار ایمنی چیست و چه کاربردهایی دارند؟ ابزار ایمنی مجموعه ای از انواع تجهیزات ایمنی هستند که در شرایط گوناگون شغلی مورد استفاده قرار می گیرند. مشاغل مختلفی وجود دارند که اشتغال در آنها خطرات زیادی را به دنبال دارند و برای سلامت کارکنان، ریسک بالایی را ایجاد می کنند. از این رو تجهیزات ایمنی وسایلی هستند که به منظور حفاظت از جان افراد و حفظ ایمنی در محیط کار، استفاده می شوند.

خرید ابزار ایمنیاستفاده از انواع تجهیزات ایمنی علاوه بر محافظت از اعضای بدن، موجب می شود که افراد فعالیت های خود را با دقت بالاتری انجام دهند. در نتیجه جهت استفاده از انواع وسایل ایمنی باید آگاه شوید که ابزار ایمنی چیست و در چه موقعیت هایی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما هم قصد خرید تجهیزات ایمنی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تجهیزات ایمنی چیست؟

در ابتدای مقاله ابزار ایمنی چیست به صورت کلی به ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی پرداختیم. تجهیزات ایمنی مجموعه وسایلی به شمار می آیند که از جنس های گوناگونی برخوردار هستند. از انواع ابزار ایمنی در محیط های شغلی گوناگون، به منظور محافظت از افراد استفاده می شود. استفاده از تجهیزات ایمنی فردی در حین انجام کار ضروری است و کاربران مستلزم به استفاده از آنها هستند.

تجهیزات ایمنی فردی (Personal Protective Equipment) مجموعه ای از ابزارآلات هستند که در برابر حوادث احتمالی حین انجام کار، از افراد محافظت می کنند. کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، لباس کار و … از انواع تجهیزات ایمنی فردی محسوب می شوند. در ادامه به طور کامل تری به انواع این ابزارآلات و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که انواع ابزار ایمنی، از قسمت های حساس بدن افراد مانند دست، سر، پا و … محافظت می کنند.

تجهیزات ایمنی چیست؟
تجهیزات ایمنی چیست؟

انواع ابزار ایمنی

همانطور که گفته شد، گستره وسیعی از شغل های پر ریسک و خطرناک وجود دارند که موجب آسیب به افراد می شود. از این رو به دلیل حفاظت از سلامت جسمی کاربران هنگام کار، از انواع ابزار ایمنی استفاده می شود. لیست تجهیزات ایمنی را در این بخش از مقاله ابزار ایمنی چیست برای شما آماده کرده ایم.

عینک ایمنی

عینک کار یا عینک ایمنی همانطور که مشخص است، جهت حفاظت از چشم مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربرد عینک ایمنی می توان به حفاظت از چشم کارکنان اشاره نمود. استفاده از این ابزار ایمنی در محیط های شغلی مانند جوشکاری، کارگاه های گوناگون و … بسیار رایج است. همچنین در موقعیت هایی که افراد با گرد و غبار، براده های چوب و فلز، نور شدید و … سروکار دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عینک جوشکاری از انواع رایج این کالا محسوب می شود. از عینک ایمنی در شغل هایی مانند تراشکاری، ریختگری، فعالیت های آزمایشگاهی و موارد دیگر استفاده می شود.

گاگل ایمنی از دیگر تجهیزات ایمنی حفاظت از چشم است. همچنین گاگل یکی از انواع ابزار ایمنی جوشکاری محسوب می شود. از انواع گاگل نیز جهت انجام فعالیت هایی که جوشکاری و شرایطی که کارکنان با لیزر و اشعه های مختلف در ارتباط هستند، استفاده می شود.  هنگام خرید عینک ایمنی باید توجه داشته باشید که عینک متناسب با محیط شغلی خود را انتخاب نمایید. به عبارتی عینک ایمنی نباید موجب محدودیت دید شما حین انجام کار بشود.

عینک ایمنی
عینک ایمنی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ایمنی


کفش ایمنی

کفش کار یا کفش ایمنی نیز یکی دیگر از انواع تجهیزات ایمنی محسوب می شود. این ابزار ایمنی جهت محافظت از پای افراد حین انجام کار، مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کفش های ایمنی در برابر سقوط اجسام سنگین، حرارت و برق گرفتگی، تماس با مواد شیمیایی و … کاربرد دارد. کفش ایمنی مناسب نیز باید از وزن پایینی برخوردار باشد و در ساخت آن، استانداردهای لازم بهره گیری شده باشد.

کفش های ایمنی نیز در انوع گوناگونی تولید و عرضه می شوند. لازم به ذکر است که انواع کفش ایمنی به طور معمول، در جنس چرم تولید می شوند. کفی کفش ایمنی نیز باید طبق استانداردهای مناسب طراحی شده باشد. یک کفش ایمنی استاندارد در برابر سرخوردن، نفوذ مواد شیمیایی و مایعات به داخل کفش جلوگیری کند. همچنین در برخی از مواقع، انواع کفش ایمنی در برابر برق گرفتگی عایق خوبی هستند که یکی از انواع ابزار ایمنی برق محسوب می شوند.

کفش ایمنی
کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


دستکش ایمنی

در این بخش از مقاله ابزار ایمنی چیست به بررسی دستکش ایمنی خواهیم پرداخت. یکی دیگر از انواع تجهیزات ایمنی دستکش های ایمنی هستند. به دلیل تماس مداوم دست ها با ابزارآلات، احتمال آسیب به این عضو افزایش می یابد. انواع دستکش ایمنی به منظور حفاظت از دست کاکنان، در موقعیت های شغلی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش ایمنی نوعی از تجهیزات ایمنی فردی است که در برابر هرگونه خراش، سوختگی، بریدگی و موارد دیگر، از دست کارکنان محافظت می نماید.

دستکش های ایمنی نیز باتوجه به کاربردی که دارند، در انواع مختلف و با متریال های گوناگون تولید می شوند. برخی از انواع این محصول باتوجه به نوع کاربرد در انواع ضد آب،ضد برش و ضد حرارت تولید می شوند. لازم به ذکر است که دستکش ایمنی ضد الکتریسیته از انواع ابزار ایمنی برق به شمار می آید. هنگام خرید دستکش ایمنی توجه نمایید که از دوام و انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد.

دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره انواع دستکش ایمنی بدانید


کلاه ایمنی

کلاه ایمنی یکی از انواع تجهیزات ایمنی است که از اهمیت به سزایی برخوردار است. این ابزار همانطور که نامش مشخص است، جهت حفاظت از سر کارکنان در برابر حوادث احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع کلاه ایمنی باتوجه به صنف شغلی کارکنان و همچنین موقعیت شغلی آنها از یکدیگر متمایز می شوند. در ساختار کلاه های ایمنی از متریال های فایبرگلاس نیز بهره گیری می شود.

یک کلاه ایمنی مناسب باید ضربه گیری مطلوبی داشته باشد و همچنین سبک و راحت باشد. لازم به ذکر است که برخی از انواع کلاه ایمنی در برابر نفوذ آب و مایعات مقاومت بالایی دارند. لازم به ذکر است که هنگام خرید کلاه ایمنی توجه داشته باشید که میان قسمت خارجی و داخلی این محصول، 2.5 تا 3 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

کلاه ایمنی
کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


ابزار ایمنی کار در ارتفاع

در این بخش از مقاله ابزار ایمنی چیست به بررسی تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع می پردازیم. انواع کمربند ایمنی از دیگر انواع وسایل ایمنی کار در ارتفاع محسوب می شوند. کمربند ایمنی نیز در انواع گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شود که انتخاب آن، بستگی به نوع کاربری شما دارد. همچنین این وسیله یکی از انواع ابزار ایمنی کار در ارتفاع محسوب می شود.

بهره گیری از این تجهیزات ایمنی فردی، تعادل افراد را در محیط های کاری حفظ می نماید و از سقوط کاربران جلوگیری می کند. طناب ایمنی، لنیارد، کارابین و … از انواع ابزار ایمنی کار در ارتفاع به شمار می آیند.

ابزار ایمنی کار در ارتفاع
ابزار ایمنی کار در ارتفاع

بیشتر بخوانید: هارنس ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


محافظ گوش

از محافظ های گوش یا گوشی های محافظ جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از صداهای زیاد، در محیط کار استفاده می شود. برخی از انواع گوشی ایمنی، به صورت هدفونی و خلبانی تولید و عرضه می شوند. همچنین انواع دیگر این محصول در داخل گوش قرار می گیرند. لازم به ذکر است که گوشی هایی که بر روی گوش قرار می گیرند، از نظر بهداشتی گزینه مناسب تری به شمار می آیند.

محافظ گوش
محافظ گوش

بیشتر بخوانید: انواع محافظ گوش و گوشی ایمنی ایرماف و ایرپلاگ


لباس کار

از دیگر انواع لوازم ایمنی فردی می توان به لباس کار اشاره کرد. لباس کار های یکسره، لباس کار دو تکه، کاپشن و شلوار و … از انواع لباس کار محسوب می شوند. لباس کار نیز از گستره وسیعی برخوردار است و باتوجه به محیط کاری کارکنان، انتخاب می شود. این محصول نیز از اصلی ترین انواع تجهیزات ایمنی کارگاهی به شمار می آید. همچنین انواع لباس کارها در شکل های جلیقه ایمنی و ژاکت های ایمنی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

لباس کار
لباس کار

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لباس کار و کاربردهای آن، لباس کار ارزان و باکیفیت


ماسک تنفسی

ماسک های حفاظتی از دیگر انواع ابزار ایمنی کاربردی محسوب می شوند. استفاده از انواع ماسک تنفسی در کارگاه های جوشکاری، پروژه ها ساختمانی و مشاغل دیگر، اهمیت زیادی دارد. استفاده از این ماسک ها از ورود گرد و خاک و گازهای سمی به ریه شما کمک می نماید. ماسک های تنفسی نیز در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک کاربردهای متمایزی دارند.

ماسک تنفسی
ماسک تنفسی

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها


اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی

پس از بررسی لیست تجهیزات ایمنی لازم است تا به اهمیت استفاده از انواع این ابزارآلات بپردازیم. شاید برای شما هم سوال پیش آمده است که چرا باید از تجهیزات ایمنی کار استفاده کنیم؟ در این بخش از مقاله ابزار ایمنی چیست قصد داریم تا به این سول شما پاسخ بدهیم. در هر پروژه و هر کارگاهی، ماشین آلات بسیاری وجود دارند که به پیش برد فعالیت مورد نظر کمک می کنند. همچنین استفاده از این ابزارآلات در برخی از شرایط خاص، ممکن است موجب آسیب به کارکنان شود.

در نتیجه استفاده از ابزار ایمنی کار این آسیب های احتمالی را به حداقل می رساند. از جمله این خطرات می توان از خطرات حرارتی، خطرات الکتریکی، خطرات ناشی از صدا، خطرات ناشی از ارتعاش و … نام برد. به همین خاطر به منظور جلوگیری از هر یک از این خطرات ذکرشده باید از انواع لوازم ایمنی استفاده نمود. همچنین علاوه بر خطرات ذکرشده، خطرهای شیمیایی، بیولوژیکی و مکانیکی نیز می توانند سلامت افراد را به خطر بیندازند.

به همین دلیل استفاده از تجهیزات ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تجهیزات حفاظت فردی نیز جهت حفاظت از بخش های مختلف بدن افراد مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین علاوه بر انواع ابزارآلات ایمنی ذکرشده، انواع تجهیزات آتش نشانی نیز در دسته بندی ابزار حفاظتی قرار می گیرند. کلاه و لباس آتش نشانی از جمله تجهیزات حفاظت فردی به شمار می آیند. کلاه ایمنی آتش نشانی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی است که در پروژه ها مختلف مورد کاربرد به سزایی دارد.


بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟


خرید تجهیزات ایمنی فردی

امیدواریم که مقاله ابزار ایمنی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به نکاتی که هنگام خرید تجهیزات ایمنی فردی باید توجه داشته باشید، پرداخته شد. به طورکلی باتوجه به شرایط محیطی و شغلی خود باید از انواع مناسب ابزار ایمنی، بهره مند شوید. جهت خرید انواع تجهیزات ایمنی و اطلاع از قیمت انواع ابزار ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان لوازم ایمنی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع ابزار ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.

ابزار ایمنی چیست
ابزار ایمنی چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی