آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی

آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی

آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی به شما کمک می کند بتوانید بهترین خرید را متناسب با نوع کار خود داشته باشید. ابزار ایمنی مجموعه ای از مهم ترین و کاربردی ترین انواع لوازمی هستند که در مشاغل گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارتی از انواع تجهیزات ایمنی به منظور حفاظت از افراد در برابر آسیب های احتمالی استفاده می شود.

خرید ابزار ایمنیاگر شما هم قصد آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی که در زمینه های شغلی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب به مجموعه ای از ابزار ایمنی کارآمد و کاربردهای آن ها اشاره می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تجهیزات ایمنی چیست؟

در ابتدای مطلب مهم ترین ابزار ایمنی به این موضوع اشاره نمودیم. تجهیزات ایمنی وسایلی هستند که برای محافظ از افراد در برابر شرایط های خطرآفرین شغلی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از ابزار ایمنی موجب افزایش بهره وری برای مهندسان و کارگران می شود. در ادامه این مبحث به ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی و معرفی انواع کاربردی این تجهیزات می پردازیم.


بیشتر بخوانید: ابزار ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با انواع تجهیزات ایمنی


اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی

در این بخش از مقاله مهم ترین ابزار ایمنی به ضرورت استفاده از ابزار ایمنی در محیط کار می پردازیم. همانطور که می دانید، حفظ ایمنی فردی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو کارفرمایان مشاغل باید به این مسئله توجه زیادی داشته باشند.

کارگران در محیط های شغلی خود از انواع ابزار جهت انجام وظایف خود استفاده می کنند. دلیل اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی نیز به این موضوع وابسته است. استفاده از هریک از انواع این ابزارآلات می تواند برای کارکنان خطرساز باشد.

همچنین لازم است بدانید که عدم استفاده از تجهیزات ایمنی علاوه بر تهدید سلامتی افراد، هزینه هایی مانند بیمه، هزینه های درمانی و پزشکی و مواردی از این قبیل را نیز به دنبال دارد.

خسارت هایی که در صورت استفاده نکردن از ابزار ایمنی به وجود می آیند، از هزینه هایی که برای تأمین تجهیزات ایمنی صرف می شود، بسیار بیشتر است. علاوه بر این، به این موضوع نیز توجه داشته باشید که تجهیزات ایمنی مورد نظر باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند. انواع تجهیزات ایمنی که تأییدیه های لازم را نداشته باشند، منجر به وقوع حوادث بیشتری می شوند.

مهم ترین ابزار ایمنی
مهم ترین ابزار ایمنی

خطرات محیط کار

هریک از کارکنان در هر محیط کارگاهی و شغلی، باید به آسیب های احتمالی که سلامت آنها را تهدید می کند، توجه داشته باشند و با توجه به این خطرات از متناسب ترین انواع تجهیزات ایمنی استفاده نمایند. علاوه بر این، لازم است راهکارهای مهندسی جهت کنترل نمودن آسیب ها و حوادث و همچنین رعایت اصول ایمنی در محیط کار نیز به خوبی اجرا شود.

در نتیجه می توان گفت که به منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی، کنترل نمودن عوامل خطرساز و پیشگیری از وقوع حادثه، از بهترین راهکارها به شمار می آیند. در ادامه مطلب مهم ترین ابزار ایمنی به آسیب های احتمالی در مشاغل اشاره خواهیم کرد:

  • خطر برق گرفتگی
  • خطر سقوط

لازم به ذکر است که برگه هایی با عنوان Material Safety Data Sheet (MSDS) جهت حفظ امنیت محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعاتی مربوط به مواد موجود در محیط کار، لیستی از مواد شیمیایی و مواد اشتغال زا و همچنین نحوه کار با هریک از این مواد در این برگه درج شده است. علت وجود این برگه این است که استفاده و نحوه کار با هریک از مواد و وسایل در اختیار کارکنان قرار بگیرد.

خطرات محیط کار
خطرات محیط کار

بیشتر بخوانید: هارنس ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی

ابزار ایمنی با توجه به کارکرد افراد و محیط شغلی آنها در گستره وسیعی تولید می شوند. در این بخش از مطلب مهم ترین ابزار ایمنی به معرفی انواع این تجهیزات و کاربرد هریک از آنها می پردازیم:

لباس کار

لباس کار از انواع ابزار ایمنی به شمار می آید. استفاده از انواع لباس کار ایمنی در هر نوع محیط شغلی یکی از ملزومات کار محسوب می شود. از انواع لباس کار ایمنی می توان به لباس کار یکسره، کاپشن و شلوار و موارد دیگر اشاره کرد. همچنین لباس های کار می توانند به صورت لباس کار جلیقه ای و ژاکت های ایمنی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

لباس کار
لباس کار

بیشتر بخوانید: لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟


کلاه ایمنی

کلاه ایمنی از دیگر تجهیزات ایمنی به شمار می آید که جهت حفاظت از سر کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا لازم است بدانید که کلاه ایمنی جوشکاری، کلاه آتش نشانی و کلاه ایمنی مهندسی از انواع رایج کلاه ایمنی محسوب می شوند. کلاه ایمنی برق یا کلاه ایمنی برقکاران از دیگر انواع کارآمد این ابزار ایمنی محسوب می شود.

رنگ بندی کلاه ایمنی نشان دهنده کاربرد آن در محیط های شغلی متفاوت است. از رنگ بندی کلاه ایمنی می توان به رنگ های قرمز، زرد، قهوه ای، آبی، نارنجی، سفید، سبز و … اشاره کرد.

هنگام خرید این محصول، انتخاب یک کلاه ایمنی استاندارد می تواند شما را در برابر خطرات احتمالی محفوظ نگه دارد. لازم به ذکر است که کلاه ایمنی باید از وزن سبکی برخوردار باشد و با توجه به محیط کاری شما خریداری شود.

کلاه ایمنی
کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


دستکش ایمنی

در این بخش از مقاله مهم ترین ابزار ایمنی به بررسی دستکش کار می پردازیم. دستکش ایمنی از جمله مهم ترین تجهیزات ایمنی به شمار می آید. این ابزار ایمنی به منظور حفاظت از دست افراد در محیط های گوناگون شغلی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانید، در بسیاری از فعالیت های شغلی، دست شما در انجام کار دخیل است. از این رو استفاده از دستکش کار ایمنی می تواند در حفاظت از دست افراد تأثیر زیادی داشته باشد.

دستکش ضد برش، دستکش کار ایمنی نجاری، دستکش ایمنی برق و … از کاربردی ترین انواع این محصول به شمار می آیند. البته لازم است بدانید که دستکش های ایمنی با توجه به موقعیت کاری افراد، از متریال های متفاوتی ساخته می شوند. به عنوان مثال، از دستکش لاتکس می توان در کارخانه های مواد غذایی و محیط های درمانی استفاده کرد.

دستکش کار
دستکش کار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستکش ایمنی


کفش ایمنی

احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده است که کفش کار چیست و در چه مشاغلی می توان از این ابزار استفاده کرد؟ در ابتدا برای پاسخ به این سؤال باید گفت که کفش ایمنی از دیگر تجهیزات ایمنی فردی محسوب می شود. این ابزار ایمنی همانطور که از نامش مشخص است، به منظور حفاظت از پاهای افراد در شرایط مختلف کاری استفاده می شود.

کفش ایمنی چرم از معمول ترین انواع این محصول به شمار می آید. از انواع کفش کار می توان به کفش ایمنی اداری، کفش ایمنی برق، کفش ایمنی پلاستیکی، کفش ایمنی کفه فلزی و … اشاره کرد.

کفش کار
کفش کار

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


عینک ایمنی

در این بخش از مقاله مهم ترین ابزار ایمنی به بررسی عینک ایمنی کار می پردازیم. عینک ایمنی به منظور حفاظت از چشم کاربران در موقعیت های گوناگون شغلی استفاده می شود.

از عینک کار ایمنی در مشاغلی مانند جوشکاری و محیط هایی که افراد با پرتاب براده و نورهای شدید در ارتباط هستند، استفاده می شود. توجه داشته باشید که اگر قصد خرید بهترین عینک ایمنی را دارید، باید عینکی را انتخاب نمایید که متناسب با فضای کاری شما باشد. توجه داشته باشید که عینک ایمنی نباید دید شما را محدود کند و مانع فعالیت شما شود.

عینک کار
عینک کار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ایمنی


در لیست زیر دیگر تجهیزات ایمنی پرکاربرد معرفی شده است:

  • رسپیراتور
  • گاگل ایمنی
  • ماسک و شیلد محافظ صورت
  • محافظ گوش
  • هارنس یا کمربند ایمنی که از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع محسوب می شود.

امیدواریم که مقاله مهم ترین ابزار ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به معرفی انواع کاربردی تجهیزات ایمنی پرداخته شد. به طور کلی، با توجه به شرایط محیطی و شغلی خود باید از انواع مناسب ابزار ایمنی استفاده کنید.

جهت خرید انواع تجهیزات ایمنی و اطلاع از قیمت انواع ابزار ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو، لیست فروشندگان لوازم ایمنی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع ابزار ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و انواع ابزار ایمنی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بهترین برند ابزار ایمنی در ایران