انواع کابل افشان

انواع کابل افشان

انواع کابل افشان برای کابل کشی مجموعه های مختلف، سیستم های روشنایی، شبکه های توزیع و انتقال برق و … استفاده می شود. کابل افشان نوعی کابل برق است که از چند رشته سیم نازک و هادی الکتریکی تشکیل شده است. کابل افشان انعطاف پذیری بالایی دارد و همین موضوع سبب نصب ساده آن شده است. در محیط هایی با امکان خمش و پیچش از این کابل استفاده می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

این کابل ها در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند و کاربردهای مختلفی دارند. اگر قصد دارید از کابل افشان در مجموعه خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل افشان می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل افشان چیست؟

در اولین بخش از مقاله انواع کابل افشان به بررسی ماهیت کابل های افشان می پردازیم. کابل افشان به نوعی از کابل برق گفته می شود که از هادی های نازک مسی و انعطاف پذیر تشکیل شده است. به این کابل ها کابل نرم نیز گفته می شود. از کابل های افشان در مکان هایی که به انعطاف پذیری زیاد نیاز است و امکان پیچش کابل وجود دارد استفاده می شود.

این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند زیرا آلومینیوم خاصیت افشان شدن ندارد و تنها در حالت مفتول عرضه می شود. کابل های افشان دارای روکش و عایق برروی هادی هستند که از هادی در برابر صدمات فیزیکی و نشت جریان الکتریکی محافظت می کند.

نکته مهم درباره انواع کابل افشان این است که این کابل ها مقدار جریان دهی مختلفی دارند. مقاومت این کابل ها در حرارت 20 درجه سانتی گراد آزمایش می شود. کابل های افشان براساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند.

در ادامه به بررسی انواع کابل انعطاف پذیر می پردازیم.

انواع کابل افشان
انواع کابل افشان

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


انواع کابل براساس سطح ولتاژ

ولتاژ کابل های افشان اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا براساس این ولتاژ محل استفاده کابل ها مشخص می شود. انواع کابل افشان براساس سطح ولتاژی دسته بندی می شوند:

  • کابل افشان فشار ضعیف: این کابل ها دارای سطح ولتاژی معادل 300 تا 500 ولت هستند و در شبکه های فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرند. البته کابل هایی با سطح ولتاژی معادل 600 ولت تا یک کیلو ولت نیز در این دسته بندی قرار می گیرد. به این کابل ها کابل سبک افشان نیز گفته می شود.
  • کابل افشان فشار متوسط: این دسته بندی شامل کابل هایی با سطح ولتاژی تا 20 کیلو ولت است.
  • کابل افشان فشار قوی: این کابل ها در شبکه های فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرند و ولتاژی معادل 32 تا 63 کیلو ولت دارد. به این کابل ها کابل قدرت افشان نیز گفته می شود.
انواع کابل براساس سطح ولتاژ
انواع کابل براساس سطح ولتاژ

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل افشان


انواع کابل براساس شکل مقطع

در این بخش از مقاله انواع کابل افشان به بررسی شکل ظاهری این کابل ها می پردازیم. این کابل ها براساس شکل ظاهری مقطع به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

  • کابل افشان تخت: این کابل ها دارای هادی هایی موازی هم هستند که به صورت خطی کنار هم قرار گرفته اند. این کابل ها استحکام مکانیکی بالایی دارند و در بالابرها، آسانسورها و … از آن ها استفاده می شود. کابل تخت افشان فضایی کمتری را به خود اختصاص می دهد.
  • کابل افشان گرد: کابل هایی با هادی هایی در مرکز، کابل های گرد هستند. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و با اغلب شبکه های برقی سازگاری دارند.
انواع کابل براساس شکل مقطع
انواع کابل براساس شکل مقطع

انواع کابل براساس تعداد رشته و سطح مقطع

کابل های افشان و منعطف در تعداد رشته های گوناگون و سطح مقطع های متنوعی به بازار عرضه می شوند. در میان تمامی کابل های افشان، کابل کنترل و کابل فرمان رشته های بیشتری نسبت به دیگر کابل ها دارند. کابل های افشان از یک رشته شروع می شوند و تعداد رشته های آن افزایش پیدا می کند.

همچنین این کابل ها در سطح مقطع های کوچک تا سطوح بالاتر به بازار عرضه می شوند. در میان این کابل ها، کابل افشان 2*4 و کابل افشان 6*2 و کابل افشان 10*4 کاربردهای زیادی را به خود اختصاص داده اند.

انواع کابل براساس تعداد رشته و سطح مقطع
انواع کابل براساس تعداد رشته و سطح مقطع

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


انواع کابل براساس روکش

انواع کابل افشان براساس جنس روکش نیز به چند دسته تقسیم می شود.

  • کابل افشان با روکش پی وی سی
  • کابل افشان با روکش لاستیک
  • کابل افشان پلی اتیلن
  • کابل افشان با روکش LSZH

البته گاهاً کابل های افشان با روکش هایی متفاوت تر و به صورت سفارشی نیز تولید می شوند. به عنوان مثال برخی از کابل های افشان دو روکشه هستند. کابل افشان دو روکشه از یک روکش برای هر رشته سیم و یک روکش به عنوان عایق تشکیل شده است.

انواع کابل براساس شیلد و زره

یکی از مهم ترین موضوعات در انواع کابل افشان نوع شیلد و زره کابل است. برخی از کابل های افشان به شیلد و زره مجهز شده اند. شیلد از دریافت نویز و اختلال روی کابل برق مخابراتی جلوگیری می کند و دوام کابل را افزایش می دهد. زره نیز از کابل در برابر صدمات فیزیکی و محیطی محافظت می کند.

شیلدها می توانند نوارهای بافته شده مسی و آلومینیومی باشندو زره و آرمور کابل نیز از جنس فولاد است.

انواع کابل براساس شیلد و زره
انواع کابل براساس شیلد و زره

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل براساس کاربرد

انواع کابل افشان براساس کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل کنترل افشان
  • کابل کولر افشان
  • کابل ابزار دقیق افشان
  • کابل اعلام حریق افشان
  • کابل جوش افشان