آشنایی با انواع دستگاه جوش

آشنایی با انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش باتوجه به کاربردهایی که دارند، جهت اتصال قطعات فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه جوش ابزاری است که در کارگاه های جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر اتصال فلزات به یکدیگر، می توان متریال هایی از جنس سرامیک، کامپوزیت و موارد مشابه را با استفاده از این ابزار به یکدیگر متصل نمود.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

این ابزار جوش یکی از پرکاربردترین دستگاه هایی است که در صنایع مختلف، استفاده می شود. لازم به ذکر است که این دستگاه انرژی مورد نیاز خود را از طریق جریان برق شهری تأمین می کند. جوشکاری عملیاتی است که توسط فرآیندهای چند مرحله ای انجام می شود. به همین دلیل دستگاه جوش های بسیاری با کاربردهای متنوع، به بازار عرضه شده اند.

جهت اطلاع از قیمت انواع دستگاه جوش با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار را مشاهده نمایید. در راندنو می توانید دستگاه جوش مورد نظر را با قیمت مورد نظر را خریداری نمایید. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع دستگاه های جوش و کاربرد آنها بپردازیم. پس تا انتهای مطلب انواع دستگاه جوش با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دستگاه جوش ترانسفورماتور

در ابتدای بخش مطلب انواع دستگاه جوش به بررسی دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور می پردازیم. تراسفورماتورها از قابلیت کاهنده و افزاینده برخوردار هستند. توسط این قابلیت می توان جریان مورد نیاز برق را تنظیم نمود. همچنین وجود این ویژگی موجب کاهش خطر برق گرفتگی می شود. از این رو می توان گفت استفاده از این ابزار برای افراد بی تجربه و تازه کار، گزینه مناسبی است.

ترانسفورماتورهای جوشکاری حین انجام کار صدای زیادی از خود تولید نمی کنند. در مقابل، جرقه های حاصل از فعالیت های جوشکاری زیادی دارند. این محصول در دو نوع خشک و روغنی تولید و به بازار عرضه شده است. از نوع روغنی این ابزار به دلیل وجود روغن، پیچ ها را خنک می کندو درنتیجه مدت زمان بیشتری می توانید از آن استفاده کنید.

این نوع دستگاه جوشکاری توسط یک فیش صنعتی به برق شهری متصل می شود. همچنین با استفاده از دو ترمینال خروجی، توسط کابل انبر فرآیند اتصالات را امکان پذیر می کند. به این نکته توجه نمایید که برای کار با این دستگاه باید از الکترود مخصوص آن استفاده نمایید.

دستگاه جوش ترانسفورماتور
دستگاه جوش ترانسفورماتور

بیشتر بخوانید: چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟


رکتی فایر

رکتی فایر از دیگر انواع دستگاه جوش است که جریان متناوب AC را به جریان مستقیم DC تبدیل می کنند. با این ویژگی، انرژی مورد نیاز فعالیت های جوشکاری تأمین می شود. این دستگاه وزن بالایی دارد و جهت استفاده در صنایع سنگین و ساختمانی کاربرد دارد. این ابزار جوش نسبت به دیگر انواع این محصول قیمت بالاتری دارد. کیفیت بالا و کارآمد واقع شده این ابزار، موجب محبوبیت آن در میان کاربران شده است.

از دستگاه جوش رکتیفایر می توان از مدل های موج کامل و نیم موج نام برد. نحوه عملکرد موج کامل این ابزار به گونه ای است که جریان برق از دو قطب آن عبور می کند. همچنین در مدل نیم موج این محصول، جریان برق تنها از قطب منفی یا مثبت آن عبور می کند. لازم به ذکر است که دیود یکی از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده این ابزار است.

نوع نیم موج این دستگاه، تنها 1 یا 2 دیود دارد. برخی از انواع موج کامل این ابزار، از 4 دیود هم برخوردار هستند.

رکتی فایر
رکتی فایر

بیشتر بخوانید: تفاوت اینورتر با دستگاه جوش


دستگاه جوش ژنراتور الکتریکی

از دیگر انواع دستگاه جوش فلزات می توان به ژنراتورهای الکتریکی اشاره نمود. این دستگاه عملیات جوش و اتصال قطعات فلزی را به خوبی انجام می دهد. در این ابزار مولدهایی با عنوان دینام جوشکاری قرار گرفته است که موجب افزایش کارایی آن می شود. لازم به ذکر است که این نوع از دستگاه های جوش وزن سنگین و ابعاد بزرگی دارد.

همچنین هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد. این موضوع باعث شده است دستگاه ژنراتور جوشکاری، محبوببیت چندانی میان صنعت گران نداشته باشد. جهت تهیه انواع دستگاه جوش لیزری با مراجعه به سایت راندنو می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

دستگاه جوش ژنراتور الکتریکی
دستگاه جوش ژنراتور الکتریکی

موتور جوش دیزلی

این نوع دستگاه جوش زیرمجموعه ژنراتورهای الکتریکی است. این تجهیزات حین انجام کار صدای زیادی از خود ایجاد می کند. لازم به ذکر است که استفاده از این ابزار برای انجام پروژه های وسیع، گزینه مناسبی به شمار می آید. کارکرد این ابزار به گونه ای است که پس از تولید جریان الکتریسیته، آن را به طرف انبرها و الکترود هدایت می کند. با این فرآیند جریان لازم برای قوس الکتریکی تأمین می شود.

موتور جوش دیزلی
موتور جوش دیزلی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


اینورتر جوشکاری

اینورتر جوشکاری یکی از حرفه ای ترین دستگاه جوش های موجود در بازار است. این دستگاه کمترین میزان آلودگی را ایجاد می کند و از عملکرد بسیار مطلوبی برخوردار است. انواع دستگاه جوش اینورتر باتوجه به عملکرد بالایی که دارند، از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار هستند. به دلیل بهره گیری از فناوری جدید در ساختار این دستگاه، اندازه کوچکتری نسبت به دیگر انواع دستگاه های جوش دارند.

برخی از انواع این ابزار توسط جریان AC و برخی دیگر با هر دو جریان DC و AC فعالیت جوشکاری را انجام می دهند. نکته حائز اهمیت در ساختار این ابزار، منبع تغذیه آن است. به عبارتی جریان های خروجی و ولتاژ آن، با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری تنظیم و کنترل می شود. همچنین این مدل با تنوع بالایی به بازار ارائه شده است که باتوجه به نیاز خود می توانید مناسب ترین نوع آن را خریداری نمایید.

انواع دستگاه جوش
انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش بدون الکترود

این دستگاه همانطور که از نامش مشخص است، بدون نیاز به سیم جوش و الکترود عملیات جوشکاری را انجام می دهد. دستگاه جوشکاری های بدون الکترود نسبت به انواع معمولی این ابزار، مزایای حائز اهمیتی دارند. این دستگاه از وزن سبک و سیستم حفاظتی خودکار برخوردار است. همچنین قابل استفاده در ارتفاعات است و کیفیت جوش بالایی دارد.

لازم به ذکر است که با استفاده از این دستگاه جوش می توان آلیاژهای سخت و ضد زنگ را به یکدیگر متصل نمود. این ویژگی ها موجب شده است تا کاربران بسیاری این دستگاه را جایگزین دستگاه جوش های قدیمی کنند.

انواع دستگاه جوش بدون الکترود
انواع دستگاه جوش بدون الکترود

بیشتر بخوانید: جوشکاری CO۲ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


انواع دستگاه جوش نقطه ای

در ابتدا لازم است بدانید که جوش نقطه ای چیست؟ جوش نقطه ای اتصال نقاط خاص و مشخصی از قطعه کار مورد نظر را انجام می دهد. استفاده از دستگاه جوش های نقطه ای کاربرد به سزایی در زمینه یکسان سازی سطوح فلزی دارد.

انواع دستگاه جوش نقطه ای
انواع دستگاه جوش نقطه ای

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با رایج ترین دستگاه های جوش پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دستگاه جوش و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید انواع دستگاه جوش پلی اتیلن با قیمت را مشاهده نمایید. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.