ذغال دریل چیست و نحوه تعویض آن چگونه است؟

ذغال دریل چیست و نحوه تعویض آن چگونه است؟

ذغال دریل چیست و چگونه می توان آن را تعویض نمود؟ دریل ابزاری است که جهت سوراخکاری و حفاری متریال های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار براساس کاربردهای خاص و مواد مورد نظر، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. همچنین از دیگر عواملی که انواع این ابزار را از یکدیگر متمایز می کند، منبع تغذیه آن است.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

برخی از انواع این ابزار توسط باتری، برخی با استفاده از برق شهری و برخی دیگر با نیروی پنوماتیک کار می کنند. ذغال دریل یک قطعه غیر فلزی رسانا است که در موتورهای برقی این ابزار وجود دارد. به نوعی کار اصلی این قطعه، انتقال جریان برق است. این قطعه به صو رت ثابت است و بر روی کالکتور ابزار نصب می شود. به طور کلی میان بالشتک دریل و کالکتور آن اتصال برقرار می کند.

بسیاری از افراد قصد دارند به تعویض ذغال دریل ماکیتا و توسن یا دیگر مدل های این ابزار اقدام کنند. در این مقاله قصد داریم طریقه تعویض ذغال دریل را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای  مطلب ذغال دریل چیست با ما همراه باشید. لازم به ذکر است امروزه استفاده از این تجهیزات در صنایع گوناگون، از کاربردهای به سزایی برخوردار است.

آنه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با ذغال دریل

در ابتدا با ذغال دریل و کاربرد آن آشنا شدیم. در پاسخ به سؤال ذغال دریل چیست باید بگوییم این قطعه مصرفی در موتورهای برقی ابزار قرار می گیرد. این قطعه به صورت غیر فلزی تولید می شود اما رسانای جریان الکتریسیته است. همچنین این محصول از انواع مختلفی برخوردار است و از کربن و گرافیت ساخته می شود.

به طور کلی وظیفه آن انتقال جریان برق است که با گذشت زمان، طول عمر آن کاهش می یابد. به طوریکه پس از استفاده های مداوم، ممکن است دچار خرابی و جرقه شود. در این صورت، نیاز به تعویض دارد و باید به رفع این مشکل اقدام نمود. در ادامه این مقاله آموزش تعویض ذغال دریل را مورد بررسی قرار می دهیم.

ذغال دریل چیست
ذغال دریل چیست

بیشتر بخوانید: تاریخچه دریل


انواع ذغال دریل

ذغال دریل ها براساس ابعاد، شکل و ساختار به چند دسته تقسیم می شوند. در این بخش از مقاله ذغال دریل چیست شما را با انواع هر یک از زغال های دریل آشنا می نماییم.

ذغال صنعتی الکتریکی

ذغال صنعتی از دیگر قطعات مصرفی انواع ابزار برقی است. این مدل از ذغال ها با استفاده از متریال های کربن و گرافیت تولید می شوند. از این قطعه در ابزارآلات برقی خانگی و صنعتی می توان استفاده نمود. ذغال های صنعتی خود به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به طور کامل به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

ذغال کربنی ساده

این نمونه از قدیمی ترین و شناخته شده ترین ذغال ها است. حتی تا چندین سال گذشته از این ذغال در دریل ها، دستگاه فرزها و اره های گردبر استفاده می شد. این مدل از ذغال های دریل اصطکاک بالایی دارد و آسیب به بخش های مسی و رسانای کلکتورها را افزایش می دهد. درنتیجه برای انتقال جریان بالا از بالشتک به آرمیچر مناسب نیست.

لازم است بدانید که جنس این قطعه از کربن است و استحکام بالایی دارد. اما چگالی پایین جریان و تکنولوژی قدیمی ساخت آن، موجب کاهش محبوبیت آن در میان کاربران شده است. به طور کلی این ذعال عمر مفید بالایی ندارد اما قیمت آن مقرون به صرفه و کمتر از مدل های پیشرفته آن است.

ذغال فلزی

در این بخش از مطلب ذغال دریل چیست به معرفی مدل فلزی این قطعه می پردازیم. ذغال متال یا فلزی از ترکیب کربن و یک فلز رسانا تولید می شود. به طور کلی برای ساخت ذغال دریل ها از فلزاتی همچون مس و نقره استفاده می کنند. از ذغال های متال برای کار با ابزارآلاتی که آمپراژ بالایی دارند، استفاده می شود. همچنین برای انتقال جریان اکتریسیته با کیفیت بالا، می توانید از این ذغال استفاده نمایید.

لازم به ذکر است ذغال های مسی و نقره ای با درجه بندی های مختلفی ساخته می شوند. درنتیجه انواع این قطعه براساس سایش و توان انتقال انرژی، از یکدیگر متمایز می شوند. توجه نمایید برخی از کاربران این قطعه را با نام ذغال گرافیتی فلزی نیز می شناسند.

ذغال الکترولیتی یا الکتروگرافیت

نوع دیگری از این ذغال ها در بازار موجود است که نسبت به نمونه های قبلی، از استحکام و چگالی بالاتری برخوردار است. به طور معمول از این قطعات برایجریان های مغناطیسی و القایی استفاده می شود. همچنین در ساختار این ذغال ها از مواد اولیه مرغوب استفاده می شود. از این رو در محیط های آلوده و مرطوب به آسانی می توان از آنها استفاده نمود.

به طور کلی از این ذغال در دستگاه جوش های القایی با دمای خروجی بالا، یونیت های آزمایشگاهی و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

ذغال دریل برقی

در این بخش از مطلب ذغال دریل چیست به بررسی نمونه دیگری از انواع ذغال ها می پردازیم. نمونه دیگری از انواع این ذغال ها در بازار وجود دارد که تنها در دریل های الکتریکی استفاده می شود. وجود ذغال در دریل ها به این دلیل است که میان موتور و قطعات چرخشی، اتصال برقرار کند. همچنین با انتقال جریان برق از موتور به آرمیچر، دستگاه را برای انجام کار آماده می کند.

به طور کلی ذغال دریل ها از کربن و گرافیت ساخته می شود. همانطور که پیش از این گفته شد، با گذشت زمان و استفاده های پی در پی، عمر این قطعه کاهش می یابد. درنتیجه باید طریقه تعویض زغال را فرابگیرید و آن را عوض کنید. به این نکته توجه نمایید هر چه ذغال این ابزار کیفیت بالاتری داشته باشد، قدرت بیشتری در اختیار دریل شما قرار می دهد. همچنین مقاومت آن در برابر اتمام سریع و خوردگی افزایش می یابد.

انواع ذغال دریل
انواع ذغال دریل

بیشتر بخوانید: بهترین دریل خانگی کدام است؟


دلیل جرقه زدن ذغال دریل

جرقه زدن زغال دریل از مواردی است که ممکن است در زمان کار با دریل ها اتفاق بیافتد. جرقه زدن ذغال ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد و نمی توان گفت تنها به مورد خاصی مربوط می شود. یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایلی که موجب این اتفاق می شود، عدم اتصال کامل با کالکتور است. این علائم در شرایطی پدیدار می شود که ذغال دچار شکستگی شده باشد.

در ادامه این بخش از مقاله ذغال دریل چیست به بررسی عواملی که موجب جرقه ذغال دریل می شوند، می پردازیم.

  • کم شدن فشار فنر: در ذغال ها نوعی فنر وجود دارد که موجب اتصال ذغال به کالکتور می شود. با برخورد شدید و چسبیدن ذغال به کالکتور اتصال برقرار می شود و می توان از ابزار استفاده نمود. از این رو فرسودگی فنر و عدم استاندارد بودن آن، موجب کاهش فشار فنر و درنتیجه جرقه زدن آن می شود.
  • کثیف شدن کالکتور: کثیف شدن کالکتور از دیگر مواردی است که ممکن است موجب جرقه زدن ذغال شود. با قرار گرفتن گرد و غبار بر سطح کالکتور، انتقال نیرو به طور صحیح انجام نمی شود.
  • خراب شدن کالکتور: وجود خرابی در سطح کالکتور و تیغه های آن، از برقراری اتصال جلوگیری می کند. برخی به این وضعیت اسلیپ رینگ می گویند.
  • وجود خرابی در محل قرارگیری ذغال: با گذشت زمان امکان دارد جاذغالی شکل اولی خود را از دست بدهد. این مشکل نیز موجب بروز جرقه در ذغال می شود.

به این نکته توجه نمایید در صورت جایگزین کردن ذغال جدید نیز امکان دارد جرقه بزند. اگر پس از بررسی های لازم، با این مشکل مواجه شدید، کاملاً طبیعی است. در این صورت سطح ذغال باید با سطح کالکتور یکسان باشد تا جرقه ها قطع شوند.


بیشتر بخوانید: کاربرد دریل چیست؟ چرا از دریل استفاده می کنیم؟


علائم تمام شدن ذغال دریل

همانطور که می دانید، ذغال دریل از قطعات مصرفی است و پس از استفاده های مداوم، تمام می شود. در لیست زیر تعدادی از نشانه هایی که هشدار تمام شدن ذغال را نشان می دهند را برای شما آماده کرده ایم:

  • بروز جرقه های شدید
  • خراب بودن آرمیچر
  • عدم انتقال صحیح انرژی الکتریکی
  • وجود حرارت بالا در کوتاه ترین زمان بر روی بدنه ابزار
علائم تمام شدن ذغال دریل
علائم تمام شدن ذغال دریل

بیشتر بخوانید: کاربرد دریل در نجاری


نحوه تعویض ذغال دریل

همانطور که می دانید ذغال ها با انواع مختلفی در بازار موجود هستند. به همین دلیل نمی توان یک روش یا الگوی خاص برای عوض کردن ذغال دریل مطرح کرد. همچنین باتوجه به نوع دستگاه، روش تعویض این قطعه ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال نحوه تعویض زغال چکش تخریب با دریل های ساده تفاوت هایی دارد. زیرا این دو محصول، دو ابزار متفاوت از یکدیگر هستند.

به طور کلی نحوه تعویض ذغال دریل ها به دو صورت کلی انجام می گیرد. در این بخش از مطلب ذغال دریل چیست به بررسی این دو روش می پردازیم.

  • دسترسی آسان: قسمتی از ابزار وجود دارد که با باز کردن آن، می توانید ذغال را در جای مخصوص قرار دهید. تنها کافی ست با استفاده از پیچ گوشتی مخصوص، درب جا ذغالی را باز کنید. سپس ذغال های قدیمی را خارج کنید و ذغال های جدید را قرار دهید.
  • جایگذاری در پوسته: این شیوه تعویض ذغال دریل تا حدودی تخصصی است. پیش از هر چیز باید در باز کردن دستگاه و پیدا کردن کالکتور آن حرفه ای باشید. پیشنهاد ما به شما این است اگر برای اولین بار قصد دارید این کار را انجام دهید، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

لازم به ذکر است برای تعویض ذغال دریل هیلتی بوش و دریل شارژی توسن می توانید طبق موارد ذکرشده، این کار را انجام دهید. همچنین نحوه تعویض ذغال دریل بوش باتوجه به مدل دستگاه انجام می گیرد.

زمان تعویض ذغال دریل

همانطور که گفته ذغال دریل قطعه ای است که هر چند وقت یکبار به تعویض نیاز دارد. از این رو زمان تعویض ذغال این ابزار برقی اهمیت زیادی دارد. به طوریکه پیش از تمام شدن هشدار می  دهد و شما اطمینان حاصل می کنید که باید آن را تعویض نمایید. لازم است بدانید برخی ابزارآلات از این ویژگی برخوردار نیستند. به همین دلیل باید عوامل دیگری را مورد بررسی قرار دهید تا این کار را انجام دهید.

توجه نمایید اگر استفاده شما از دستگاه زیاد است، بهتر است هر دو هفته یکبار ذغال را چک کنید. همچنین اگر میزان استفاده شده از دستگاه کمتر است، لازم است هر یک ماه یکبار آن را بررسی کنید.

نحوه تعویض ذغال دریل
نحوه تعویض ذغال دریل

بیشتر بخوانید: دریل ماکیتا یا دریل رونیکس


امیدواریم که مقاله ذغال دریل چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به معرفی انواع ذغال دریل ها پرداخته شد. جهت اطلاع از قیمت دریل رونیکس 2110 می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار مورد نیاز را مشاهده نمایید.

در نهایت خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق آلات است.