پنج مورد از انواع فرزها و کاربرد آنها

پنج مورد از انواع فرزها و کاربرد آنها

دستگاه فرز یا سنگ فرز برای اولین بار توسط آلمانی ها در سال ۱۹۵۴ به منظور تراشکاری، حکاکی، شکل دادن، منبت کاری و … طراحی و ساخته شد. این دستگاه تقریباً شبیه دریل است، با این تفاوت که شامل سه محور است. ما در این مقاله به معرفی پنج مورد از انواع فرزها و کاربرد آنها می پردازیم.

به وسیله فرز می توان بسیاری از قطعات چوبی، فلزی، سنگی و … را برش زد و به آنها شکل داد. از سنگ فرز می توان برای صیقل دادن فلزات و سنگ، صافکاری و نقاشی اتومبیل، سایش، پولیش و … نیز استفاده کرد.

خرید انواع فرز
خرید انواع فرز

این وسیله کاربرد زیادی در آهنگری، نجاری، صنایع برق، مهندسی، اتومبیل و … دارد. در این مقاله سعی داریم تا به معرفی انواع فرزها و کاربرد آنها بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع سنگ فرز

در ادامه به معرفی انواع فرز می پردازیم و انواع فرزها و کاربرد آنها را معرفی می کنیم.

فرز سنگبری

همان گونه که از اسم فرز سنگبری پیداست، این فرز مخصوص برش سنگ است. این دستگاه می تواند برای برش سنگ مرمر، پلاستیک، سرامیک، گرانیت و … مورد استفاده قرار بگیرد.

ابن نوع فرزها اساساً جهت صیقل دادن و برش سنگ کاربرد دارند. در برخی از این فرزها، برای جلوگیری از شکستن کاشی و یا سنگ، از آب استفاده می شود. سرعت چرخش این فرز می تواند بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه باشد و قطر صفحه برش آن نیز ۲۳۰ میلی متر است.

فرز سنگبری
فرز سنگبری

بیشتر بخوانید: فرز سنگبری چیست و چه کاربردی دارد؟


فرز آهنگری

فرز آهنگری برای برش انواع آهن آلات و فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. قطر صفحه برش برای این فرزها ۱۸۰ میلی متر است. سرعت گردش این نوع فرز نیز بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور بر دقیقه است.

این فرزها برای ایجاد برش و یا صیقل دادن انواع فلزات بکار می روند و به ویژه در آهنگری کاربرد فراوانی دارند.

فرز آهنگری
فرز آهنگری

بیشتر بخوانید: فرز آهنگری چیست و چه کاربردهایی دارد؟


تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

همان طور که از نام این دو دستگاه مشخص است، از فرزهای آهنگری به منظور برش آهن، فلزات و قطعات دیگر و از فرز سنگبری به منظور برش و سایش مواد سنگی استفاده می شود.

اصلی ترین و مهم ترین فرق فرز سنگبری و آهنگری، در سرعت گردش آزاد این دو دستگاه است. سرعت گردش آزاد فرز آهنگری حدود 2000 دور در دقیقه بیش تر از فرز سنگ بری است. فرز آهنگری سرعتی بین 8000 تا 8500 دور در دقیقه دارد، در حالی که این سرعت برای فرز سنگبری بین 6000 تا 6500 دور در دقیقه است.

در صورت استفاده از فرز سنگبری برای مصارف آهنگری، امکان خرابی صفحه سنگ فرز و  خود دستگاه وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت فرز سنگبری و آهنگری


مینی فرز

منظور از مینی فرز همان فرز است اما در ابعاد کوچک تر! این فرز قابلیت حمل راحت تری دارد. از این فرز برای انجام کارهای نیمه سنگین استفاده می شود.

قطر صفحه برش در مینی فرزها ۱۱۵ میلی متر است و این فرز دارای سرعت گردش ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه است. نوع دیگر این فرزها با نام مینی فرزهای دسته بلند شناخته می شوند که دارای سرعت گردش ۹۰۰۰ دور بر دقیقه هستند و قابلیت استفاده از صفحه برش هایی با قطر ۱۲۵ تا ۱۳۵ میلی متر را نیز دارند.

مینی فرز
مینی فرز

تفاوت مینی فرز و فرز

  • مینی فرز از وزن کمتر و قابلیت حمل راحت تری برخوردار است.
  • ابعاد و اندازه مینی فرز کوچک تر است.
  • توان و قدرت موتور مینی سنگ کمتر است.
  • صفحه برش و دیسک فرز مینی فرزها کمی کوچک تر است.
  • مینی فرزها برای مصارف عمومی و کارهای کوچک تر (حتی مصارف خانگی) استفاده می شود، در حالی که برای کارهای تخصصی تر مثل ساختمان سازی از فرز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟


مینی فرز چی بخرم؟

مینی فرز نمونه کوچک تر فرز است و می تواند سنگبری، آهنگری و یا اورفرز باشد. اما مینی فرزی خوب است که دارای مشخصات زیر باشد:

  • وزن دستگاه باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوان آن را جا به جا کرد.
  • مینی فرز باید متناسب با استانداردهای بین المللی و تکیه بر اصول ارگونومیکی طراحی و تولید شده باشد و در استفاده طولانی مدت باعث خستگی دست نشود.
  • دیمر و کنترل سرعت باعث افزایش تسلط کاربر و راندمان کار می شود.
  • هر چه توان و قدرت موتور دستگاه بالاتر باشد، دستگاه از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • هرچه دستگاه سرعت بیشتری داشته باشد، قدرت بالاتری در برش و سایش دارد.
  • استارت نرم که در واقع همان پاور خاموش و روشن کردن دستگاه است، به شکل مدرن تعبیه شده است و موجب می شود که دستگاه بدون هیچ شوکی روشن و خاموش شود.

بیشتر بخوانید: مینی فرز چی بخرم؟


فرز انگشتی

فرز انگشتی برای انجام کارهای ظریف تر و با دقت بالاتر کاربرد دارد. سنگ فرز انگشتی برای بسیاری از مواد سخت و نرم از قبیل فلزات با قطر کمتر، سرامیک، پرداخت کاری های ظریف فلز و چوب، ایجاد شیار و طراحی، منبت کاری، سوراخکاری و … مورد استفاده قرار می گیرد. فرز انگشتی در دو نوع گلو بلند و گلو کوتاه موجود است.

کاربرد فرز انگشتی

  • حکاکی بر روی سطوح مختلف از جمله سنگ، چوب و فلزات
  • تعمیرات ماشین و اتومبیل
  • پولیش فلزات
  • از بین بردن زنگ زدگی و صیقل دادن فلزات
  • مجسمه سازی
  • تراشکاری
  • تمیز کردن سوپاپ اتومبیل
  • از بین بردن جای جوش در تزریق پلاستیک
فرز انگشتی
فرز انگشتی

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


فرز سطحی

یکی از رایج ترین فرزهای سطحی، دستگاهی به نام سی ان سی (CNC) است. این دستگاه از یک دیسک ساینده، میز چرخان و گیره نگه دارنده تشکیل شده است که می تواند قطعات مختلف را در اشکال مختلف برش دهد. برای آشنایی بیشتر با دستگاه CNC به مقاله ماشین CNC چیست و چه کاربردی دارد؟ مراجعه کنید.

فرز سطحی
فرز سطحی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


بهترین مارک فرز

ما در این مقاله به معرفی انواع فرزها و کاربرد آنها پرداختیم. همان طور که گفته شد، فرز یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در صنعت است و شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این دستگاه می پردازند. از محبوب ترین سنگ های موجود در بازار می توان به فرز ماکیتا، رونیکس، بوش، توسن، کرون، ادون، متابو، دیوالت و … اشاره کرد. برای آشنایی با بهترین برند فرز می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

پنج مورد از انواع فرزها و کاربرد آنها
پنج مورد از انواع فرزها و کاربرد آنها

کاربران می توانند نظرات و سؤالات خود را جهت آگاهی دیگر کاربران در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز