انواع ابزار ساختمانی و کاربرد آنها

انواع ابزار ساختمانی و کاربرد آنها

انواع ابزار ساختمانی در پروژه های ساخت و ساز، باتوجه به کاربردهایی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. از ابزارآلات ساختمانی به منظور آجرکاری، گچ کاری، سنگ تراشی و … استفاده می شود. همچنین استفاده از وسایل ساختمانی موجب افزایش راندمان کاری و کیفیت پروژه مورد نظر می شود. شناخت ابزارآلات ساختمانی و صنعتی و آگاهی از عملکرد آنها، باعث می شود شما به آسانی بتوانید مناسب ترین ابزار را متناسب با کاربری خود انتخاب نمایید.

به عبارتی جهت مدیریت پروژه ها و عملیات های ساخت و ساز، شناخت ابزارهای صنعتی و کاربرد آنها برای شما ضروری است. اگر شما هم قصد اطلاع از قیمت ابزار آلات ساختمانی را دارید، تا انتهای مقاله انواع ابزار ساختمانی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی کدامند؟

ابزار ساختمانی استفاده شده در هر پروژه ساختمانی، به نوع آن پروژه بستگی دارد. به عبارتی باتوجه به پیچیدگی و نوع پروژه های عمرانی، می توان از ابزار و تجهیزات گوناگونی استفاده نمود. در تمامی فعالیت های ساخت و ساز از ابزارآلات گوناگونی مانند انبردست تا ماشین های ساختمانی بزرگ استفاده می شود.

به طور کلی از انواع ابزار ساختمانی به منظور انجام فعالیت هایی مانند برش، تخریب، اندازه گیری، حفاری و … استفاده می شود. همانطور که گفته شد، استفاده از ابزارآلات ساختمانی پرکاربرد موجب آسان تر شدن فرآیند ساخت و ساز می شود. لازم به ذکر است که علاوه بر مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز ساخت و ساز، هر یک از کارکنان به منطور محافظت از خود، به تجهیزات ایمنی فردی نیز نیاز دارند.

انواع ابزار ساختمانی
انواع ابزار ساختمانی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار اصل | تشخیص ابزار اصل از تقلبی


ابزارآلات ساختمانی دستی

ابزارآلات دستی از دیگر انواع ابزار ساختمانی هستند که جهت پیشبرد پروژه های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ابزار دستی همانطور که از نامشان مشخص است، توسط نیروی دست افراد فرآیند عملیات را انجام می دهند. در ادامه به معرفی تعدادی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع ابزار دستی ساختمانی می پردازیم.

لیسه

از این ابزار به منظور ماله کشی موادی مانند گچ و یا پاک کردن سطوح استفاده می شود.

کاردک

کاردک یکی از پرکاربردترین انواع ابزارآلات ساختمانی است که جهت رنگ کاری، مخلوط بتونه و مالیدن آن به سطح مورد نظر،گچ کاری و موارد دیگر، استفاده می شود. می توان گفت که کاردک یکی از انواع کارآمد ابزار ساختمانی گچبری به شمار می آید.

کمچه

کمچه از دیگر انواع ابزار ساختمانی کاربردی است که به منظور یکنواخت کردن ملات مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار ساختمانی می توان ملات را بر روی سطح کار قرار داد.

انبردست

از انبردست در صنایع ساختمان سازی می توان به منظور خم کردن وسایل و یا باز و بسته نمودن پیچ ها استفاده نمود. همچنین می توان برای بیرون کشیدن میخ و یا قطعات دیگری از درون دیوار، از این ابزار دستی استفاده نمود.

انبردست
انبردست

بیشتر بخوانید: انبردست چیست و چه کاربردی دارد؟


الک

این ابزار همانطور که از نامش پیداست، برای جداکردن دانه های مختلف مصالح استفاده می شود.

کلنگ

برای انجام فعالیت هایی مانند خاک برداری های کم حجم و حفاری، از کلنگ استفاده می شود. یک سر این ابزار به منظور حفاری و سری دیگر آن برای خرد کردن مواد و مصالح ساختمانی استفاده می شود.

بیل

بیل یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع ابزار ساختمانی است که برای جابه جایی مصالح ساختمانی مانند خاک و … استفاده می شود.

چکش

از چکش مخصوص آجر به منظور قرار دادن آجرها در یک ردیف استفاده می شود. همچنین برای محکم نمودن موزاییک ها از چکش لاستیکی و خرد کردن آنها از چکش فلزی استفاده می شود.

چکش
چکش

فرغون

نام ابزار ساختمانی فرغون بسیار شناخته شده است. از این وسیله کاربردی برای حمل و جابه جایی مصال ساختمانی، در فاصله های کوتاه استفاده می شود.

استانبولی

استانبولی یک ظرف فلزی است که برای مخلوط کردن ملات گچ و سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار

از این وسیله به منظور پیچاندن و یا نگه داشتن پیچ و مهره ها استفاده می شود. انواع آچار نیز باتوجه به کاربردهایی که دارند، در دسته بندی ها مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند.

آچار
آچار

بیشتر بخوانید: آچار چیست | آشنایی با انواع آچار


اره

از راه دستی به منظور برش متریال های مختلفی مانند چوب، درب و پنجره ها، پانل ها و موارد دیگر استفاده می شود.

رامر

رامر زمین از دیگر انواع ابزارآلات ساختمانی و صنعتی است که جهت هموارسازی سطح زمین پس از حفاری، مورد استفاده قرار می گیرد.

بالستر

بالستر یکی دیگر از انواع ابزار ساختمانی است که همانند اسکنه عمل می کند. از این ابزار ساختمانی برای برش آجر استفاده می شود که در صنایع ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد.

پیچ گوشتی

استفاده از پیچ گوشتی علاوه بر کارگاه ها و منازل، در صنایع ساختمانی نیز کاربرد دارد. از این ابزار دستی برای باز و بسته نمودن پیچ های تعبیه شده در قسمت های مختلف پروژه ساخت و ساز استفاده می شود.

پیچ گوشتی
پیچ گوشتی

کاشی بر

با استفاده از این ابزار می توان کاشی ها را در ابعاد دلخواه و با دقت بالایی برش زد.

ابزار ساختمانی برقی

استفاده از انواع ابزار ساختمانی برقی موجب سهولت در انجام فعالیت های ساختمانی می شود. همچنین عملکردی شبیه به ابزارآلات دستی دارد و موجب صرفه جویی در عملکرد نیروی انسانی می شود. در ادامه به معرفی ابزارآلات برقی ساختمانی پرکاربرد می پردازیم.

فرز

دستگاه فرز در صنایع ساختمانی به طور معمول برای سنگ تراشی استفاده می شود. برش سرامیک و متریال های دیگر نیز از دیگر کاربردهای استفاده از فرز است.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با فرز سنگبری


اینورتر جوشکاری

از دستگاه جوش به منظور اتصال فلزات در پروژه های ساختمانی، استفاده می شود.

اینورتر جوشکاری
اینورتر جوشکاری

دریل

دریل ها از دیگر انواع ابزار ساختمانی هستند که جهت فعالیت های سوراخکاری، تخریب، مخلوط کردن مصالح و موارد دیگر استفاده می شوند.

اره برقی

از اره برقی نیز برای برش متریال های مختلف چوبی و فلزی استفاده می شود. این ابزار برقی کارکردی شبیه به اره دستی دارد با این تفاوت که از سرعت و دقت بالاتری برخوردار هستند.

ابزارهای ساختمانی مخصوص اندازه گیری

استفاده از انواع ابزار اندازه گیری در صنایع ساختمان سازی، کاربردهای ویژه ای دارد. در ادامه شما را با ابزارآلات اندازه گیری کاربردی در صنایع ساختمان سازی آشنا خواهیم نمود.

متر

از انواع متر به منظور اندازه گیری فواصل استفاده می شود.

تراز دستی

تراز دستی همانطور که از نامش مشخص است، برای تراز کردن سطوح مختلف استفاده می شود.

میله T

این ابزار اندازه گیری به طور معمول از جنس چوب ساخته می شود که با استفاده از آن می توان حفره های کنده کاری شده را اندازه گیری نمود.

شاقول

شاقول یکی از انواع ابزارآلات ساختمانی سنتی است که استفاده از آن امروزه بسیار رایج شده است. از این ابزار به منظور تراز کردن سطوح عمودی استفاده می شود.

ابزارهای ساختمانی مخصوص اندازه گیری
ابزارهای ساختمانی مخصوص اندازه گیری

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین ابزار اندازه گیری


انواع ابزار و تجهیزات ساختمانی برای ایمنی افراد

پس از بررسی کلی انواع ابزار ساختمانی و کاربرد آنها، شما را با انواع کاربردی ابزار ایمنی فردی آشنا خواهیم نمود.

  • لباس کار
  • کلاه ایمنی
  • کفش ایمنی
  • دستکش ایمنی
  • عینک ایمنی
  • ماسک جوشکاری
  • کمربند ایمنی کار
انواع ابزار و تجهیزات ساختمانی برای ایمنی افراد
انواع ابزار و تجهیزات ساختمانی برای ایمنی افراد

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین ابزار ایمنی


امیدواریم که مقاله انواع ابزار ساختمانی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور کلی به معرفی انواع ابزار ساختمانی که در صنایع ساخت و ساز کاربرد دارند، پرداخته شده است. جهت خرید ابزار ساختمانی و همچنین اطلاع از قیمت ابزارآلات ساختمانی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست تولیدکننده ابزارآلات ساختمانی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده قیمت ابزارآلات ساختمانی و ابزارهای صنعتی و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان ابزار ساختمانی را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.