تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی

تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی

تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی در ضخامت روکش و عایق، ولتاژ، رشته سیم های هادی، مکان مورد استفاده و دیگر موارد است. استفاده از آلومینیوم در صنعت سیم و کابل به دلیل خاصیت این فلز بسیار رواج پیدا کرده است. کابل آلومینیوم  نوعی کابل برق با هادی از جنس آلومینیوم است که می تواند جریان الکتریکی را به خوبی از عبور دهد. کابل های آلومینیومی در دو نوع زمینی و هوایی به بازار عرضه می شوند.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل آلومینیومی چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی به بررسی کابل آلومینیوم پرداخته ایم.

بعد از افزایش قیمت کابل مسی، این کابل ارزش بیشتری پیدا کرد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اما این سوال برای کاربران مطرح بوده است که آیا آلومینیوم می تواند جایگزین مس باشد؟ پاسخ این سوال بله است. در بسیاری از مواقع به این علت که آلومینیوم بعد از مس رسانای خوبی است، می تواند به جای آن به کار گرفته شود. در نتیجه گزینه مناسبی برای سیم و کابل است. همچنین قیمت آلومینیوم از مس مناسب تر است. وزن کابل آلومینیومی هم سبک تر از همتای مسی آن است. این موضوع باعث می شود که کاربران به خرید کابل آلومینیومی تمایل بیشتری داشته باشند.

کابل های آلومینیومی به صورت دو، سه، و چهار رشته ای ارائه می شوند. سطح مقطع نوع چهار رشته این کابل به دو صورت مختلف عرضه می شود. چهار سطح مقطع هم اندازه و در گزینه دیگر سه سطح مقطع یکسان و چهارمی با سطح مقطع کوچک تر تولید می شود.

مقاومت کابل آلومینیومی بسیار بالا است، یعنی آلومینیوم نسبت به مس جلوی عبور گذرنده این کابل را می گیرد. برای گذارندن جریان برق از این کابل باید انرژی بیشتری مصرف شود تا جریان برق به درستی انتقال شود زیرا فلز آلومینیوم افت ولتاژ بسیار بالایی دارد. این کابل حرارت بیشتری نسبت به مس دارد به همین منظور در زمان استفاده دمای آن سریع تر بالا می رود و همین موضوع باعث می شود طول عمر این کابل کاهش یابد و در خطر آتش سوزی بیشتری نسبت به کابل مسی باشد.

تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی
تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی

بیشتر بخوانید: جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم


کاربرد کابل آلومینیومی

  • توزیع برق ساختمان های مسکونی
  • خطوط محلی
  • خطوط انتقال نیرو
  • سیم کشی هواپیماها
  • استفاده در تیرهای برق
  • استفاده به صورت دفنی و زیر خاک

ویژگی کابل آلومینیومی

  • رسانایی مطلوب
  • شکنندگی بیشتر
  • احتمال سرقت کم
  • قیمت مقرون به صرفه
  • اکسیداسیون در برابر رطوبت
  • مقاومت الکتریکی بیشتر
  • مقاومت فیزیکی بالا

مزایا کابل آلومینیومی

  • قیمت کابل آلومینیومی از کابل مسی کمتر است.
  • کابل آلومینیومی فراوانی بیشتری دارد.
  • کابل برق آلومینیومی وزن کمتری نسبت به کابل مسی دارد.
  • کابل های مسی نسبت به کابل آلومینیومی بیشتر به سرقت می رود.
  • مقدار آمپر کابل آلومینیوم در متراژ مشخص از کابل مسی کمتر است.

کابل های آلومینیومی در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال این محصولات براساس نوع کاربرد و نحوه نصب به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

کابل آلومینیومی هوایی

در این بخش از مقاله تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی به بررسی کابل آلومینیوم هوایی پرداخته ایم.

کابل هایی که هادی آلومینیومی دارند و در مصارف هوایی مانند تیر برق ها و دکل ها استفاده می شوند، کابل هوایی آلومینیوم هستند. این کابل ها در دو نوع روکش دار و بدون روکش ارائه می شوند. ولتاژ کابل هوایی بدون روکش در سطح ضعیف و متوسط است و نوع روکش دار این کابل ولتاژ بسیار قوی دارد. همین موضوع باعث تفاوت قیمت این کابل می شود.

کیفیت و قدرت انتقال کابل آلومینیومی بالا است. البته برای ایمنی بالاتر، اغلب از کابل آلومینیومی روکش دار استفاده می شود. روکش روی کابل، از برق گرفتگی جلوگیری می کند.

کابل آلومینیومی هوایی
کابل آلومینیومی هوایی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل فشار قوی ، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟


کابل های آلومینیوم هوایی از نظر ساختار در چند دسته به بازار عرضه می شوند:

کابل آلومینیومی ACC

کابل ACC با ولتاژ متوسط رو به پایین تولید می شود. در این محصول از آلومینیوم آنیل نشده به عنوان هادی در کابل بهره گیری شده است. این کابل ها نیروی کششی بالایی دارند و با طول های یکسان در هم تابیده شده اند.

کابل آلومینیومی AAAC

کابل AAAC با ولتاژ متوسط رو به پایین ارائه می شوند. این کابل با آلیاژهای آلومینیوم به بازار عرضه می شوند.

کابل آلومینیومی ACSR

برای برق رسانی با ولتاژ بالا از کابل ACSR استفاده می شود. در این کابل یک نوار فولادی به دور مفتول های آلومینیومی کشیده شده است که موجب افزایش استحکام در این مدل شده است.

کابل آلومینیوم خودنگهدار

کابل خودنگهدار یا ABC هادی از جنس آلومینیوم دارد. از این محصول در تأسیسات تک فاز و سه فاز استفاده می شود. رشته های سیم کابل خودنگهدار از آلومینیوم تشکیل شده است و جنس عایق آن از پلی اتیلن یا XLPE است. نصب این محصول آسان است و ایمنی بسیار بالایی دارد.

کابل آلومینیومی زمینی

در این بخش از مقاله تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی به بررسی کابل آلومینیوم زمینی پرداخته ایم.

کابل آلومینیومی در زمین برای انتقال نیرو و برق رسانی نیز استفاده می شود. این کابل برای برق کشی در زمین دفن می شود یا در داخل دیوار قرار می گیرد. در این موقعیت کابل تحرکی ندارد. به دلیل آسیب هایی مانند رطوبت، خوردگی و فشار مکانیکی که به کابل آلومینیومی زمینی وارد می شود، باعث شده در تولید این کابل ها از عایق مقاومی استفاده شود. عایق کابل آلومینیومی از جنس پلی اتیلن و PE است. به دلیل مقاوت بالا نواری از جنس فولاد به دور این کابل ها کشیده شده است.

کابل آلومینیومی به سه دسته فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می شود. مقدار ولتاژ هر کدام از دسته ها با یکدیگر تفاوت دارند. همین موضوع باعث می شود ضخامت سیم و کابل آلومینیومی متفاوت است. ولتاژ کابل آلومینیومی فشار ضعیف 35 کیلو ولت است. این مقدار برای کابل فشار متوسط 35 تا 60 کیلو ولت و در کابل فشار قوی از 60 تا 132 کیلوولت است.

این محصولات در انواع تک فاز و سه فاز تولید می شوند. پرکاربردترین کابل آلومینیومی، کابل 6*2 است.

کابل آلومینیومی زمینی
کابل آلومینیومی زمینی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل آلومینیوم


امیدوارم مقاله فرق کابل آلومینیوم زمینی با هوایی برای شما مفید بوده باشد. اصلی ترین تفاوت این کابل ها در نصب و کاربرد آن ها است. کابل های هوایی اغلب در خارج از مجموعه ها و به صورت هوایی روی تیرهای برق و دیگر مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که کابل های زمینی به صورت دفنی، داخل کانال، زیر خاک و دیگر مکان ها به کار گرفته می شوند.