راهنمای خرید کابل افشان

راهنمای خرید کابل افشان

راهنمای خرید کابل افشان به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل افشان را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل افشان نوعی کابل برق است که از یک یا چند رشته سیم نازک و بسیار منعطف و اغلب از جنس مس تشکیل شده است. از کابل های افشان در محیط هایی که نیاز به پیچش، انعطاف و تغییر حالت کابل وجود دارد استفاده می شود. علاوه بر رشته های مسی، این کابل به نوعی عایق و روکش نیز مجهز شده است که می تواند جنس های مختلفی داشته باشد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

سیم و کابل از مهمترین تجهیزات الکتریکی است که بدون وجود آن ها جریان الکتریکی برقرار نمی شود. در تمامی مجموعه ها از سیم و کابل و انواع آن ها استفاده می شود. در این میان کابل افشان از پرکاربردترین کابل های برق هستند که در صنعت روشنایی، نصب کلید و پریز و … مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر قصد خرید کابل افشان دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل افشان می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل افشان چیست؟

در راهنمای خرید کابل افشان ابتدا به معرفی این کابل می پردازیم. کابل افشان ( کابل افشان به انگلیسی Flexible Cable) کابلی است که از یک یا چند رشته نازک هادی مسی تشکیل شده است که با نظم و آرایش خاصی کنار هم و در زیر روکش قرار گرفته اند. هادی های کابل افشان اغلب از جنس مس هستند زیرا فلز مس فلزی نزم و منعطف است و قابلیت افشان شدن دارد.

کابل های افشان کابل هایی بسیار منعطف و نرم هستند و به راحتی شکل می گیرند به همین دلیل مصارف گسترده ای دارند. این کابل ها در خمش، پیچش و کشیده شدن عملکرد خوبی از خود نشان می دهند. کابل های افشان علاوه بر عایق به روکشی مجهز شده اند که از هادی ها محافظت می کنند.

مقدار جریان دهی سیم و کابل افشان با سیم و کابل های مفتول تفاوت دارد. مقاومت این کابل ها در شرایط آزمایشگاهی و در دمای 20 درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود. تاریخچه استفاده از این کابل ها به اواخر دهه 70 میلادی مربوط می شود. در گذشته روکش کابل های افشان از جنس کائوچو یا لاستیک طبیعی بودند و بعدها در سال 1980 عایق نفوذناپذیری برای این کابل ها انتخاب شد. کابل های افشان در انواع مختلفی تولید می شوند و براساس ولتاژ، تعداد رشته، سطح مقطع، جنس روکش و عایق تقسیم بندی می شوند.

در راهنمای خرید کابل افشان به بررسی انواع کابل افشان می پردازیم.

راهنمای خرید کابل افشان
راهنمای خرید کابل افشان

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


ولتاژ کابل افشان

یکی از مهمترین موضوعات در راهنمای خرید کابل افشان توجه به سطح ولتاژی این کابل ها است. کابل های افشان همچون دیگر انواع کابل ها در سه سطح ولتاژی زیر عرضه می شوند:

  • کابل افشان فشار ضعیف (کابل افشان سبک): این کابل ها ولتاژی معادل 300 تا 500 ولت دارند.
  • کابل افشان فشار متوسط: این کابل ها در سطح ولتاژی 6000 ولت تا 1 کیلو ولت فعالیت می کنند.
  • کابل افشان فشار قوی (کابل افشان قدرت): این کابل ها می توانند در سطوح ولتاژی بالاتر از 1000 ولت تا 20 کیلو ولت فعالیت داشته باشند.

گاهی کابل های افشان با مصارف صنعتی خاص در سطح ولتاژی بسیار بالا معادل 32 کیلو وات و 63 کیلو وات نیز تولید می شوند. این محصولات در کارخانه های صنعتی، پالایشگاه ها، نیروگاه های برق و شبکه های انتقال و توزیع مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟


شکل مقطع کابل افشان

در راهنمای خرید کابل افشان خوب است بدانید که این کابل ها براساس شکل ظاهری مقطع به دو نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کابل افشان گرد: این کابل ها همان کابل های معمولی هستند که آن ها را در بخش های مختلف ساختمان مشاهده کرده اید. سطح مقطع این کابل ها گرد است.
  • کابل افشان تخت: این کابل ها دارای استحکام بالایی هستند. همچنین استفاده از آن ها فضای کمتری اشغال می کند. از کابل تخت افشان در بالابرها، آسانسور، جرثقیل، نوار نقاله و … استفاده می شود.

در هر دو نوع کابل باید هادی درست در مرکز کابل قرار گرفته باشد و وزن آن متناسب باشد.

شکل مقطع کابل افشان
شکل مقطع کابل افشان

بیشتر بخوانید: کابل تخت چیست و چه کاربردی دارد؟


روکش کابل افشان

یکی از موضوعاتی که در راهنمای خرید کابل افشان باید به آن توجه کنید، جنس روکش کابل های افشان است. اگر از کابل به صورت دفنی و داخل لوله ها و کانال ها استفاده می کنید، روکش باید مستحکم باشد تا با مرور زمان پوسیده نشود. در برخی موارد نیز کابل های افشان در محیط هایی که امکان آتش سوزی وجود دارد استفاده می شود. به همین دلیل روکش آن باید نسوز و غیرقابل اشتعال باشد.

از موادی همچون پی وی سی، لاستیک، پلی اتیلن و … در روکش کابل انعطاف پذیر استفاده می شود. روکش لاستیکی سبب افزایش انعطاف پذیری کابل و روکش پی وی سی مقاومت آن را بالا می برد. روکش های سیلیکونی نیز نسوز هستند.

روکش کابل نباید هیچگونه پارگی، تو رفتگی و برآمدگی داشته باشد.

شیلد و زره کابل افشان

در مشخصات فنی کابل افشان می بینیم که کابل های افشان گاهی بدون شیلد و آرمور و گاهی هم با لایه های محافظ و … ارائه می شوند. این شیلدها از دریافت نویز و اختلال روی کابل برق جلوگیری می کنند. شیلد کابل افشان از جنس مس و آلومینوم است. آرمور و زره کابل ها نیز می تواند از جنس فولاد، آلومینیوم و … باشد. زره استحکام فیزیکی کابل را تا حد زیادی بالا می برد. کابل افشان دو روکشه نیز به بازار عرضه می شود. برخی از کارخانه ها همچون خراسان افشار نژاد کابل با دو روکش عرضه می کند تا مقاومت فیزیکی تا حد زیادی بالا رود.

شیلد و زره کابل افشان
شیلد و زره کابل افشان

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


سطح مقطع و تعداد رشته های کابل افشان

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید کابل افشان توجه به سایز کابل افشان است. این پارامترها باید مطابق با نیاز و کاربردی که از کابل انتظار دارید، انتخاب شوند. مقطع کابل در کیفیت عبور جریان برق اثرگذار است. هرچه مقطع کابل ضخیم تر باشد، جریان کابل بهتر صورت می گیرد. در نتیجه قیمت کابل نیز افزایش پیدا می کند. تعداد رشته های کابل نیز به نوع کاربرد شما بستگی دارد. کابل های افشان از یک رشته تا چند رشته به بازار عرضه می شوند.

کابل افشان 2*2.5 – کابل افشان 10*4 و کابل افشان 6 رشته از پرکاربردترین کابل های افشان موجود در بازار هستند.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


کد کابل افشان

هر کابلی یک کد مشخص دارد و با این کدها، کابل ها به گونه ای تعریف می شوند. کدها مجموعه ای از اعداد و حروف هستند. این کدها 4 بخش دارد. بخش اول مربوط به مشخصات لایه های اصلی کابل، بخش دوم مربوط به هادی حفاظتی، بخش سوم مربوط به سطح مقطع و نوع هادی و در نهایت بخش آخر نیز مربوط به ولتاژ اسمی کابل است. کابل مفتول یا افشان بودن در قسمت سوم و خانه دوم مشخص می شود. کابل هایی که هادی از نوع افشان دارند، با حرف m نشان داده می شوند.

کد کابل افشان
کد کابل افشان

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


کاربرد کابل افشان

کابل های افشان براساس نوع کاربردشان به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل کنترل
  • کابل کولر
  • کابل جوش
  • کابل ابزار دقیق
  • کابل اعلام حریق
کاربرد کابل افشان
کاربرد کابل افشان

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


بهترین برندهای تولیدکننده کابل افشان

در آخرین بخش از مقاله راهنمای خرید کابل افشان به معرفی بهترین برندهای تولیدکننده این کابل می پردازیم:

  • کابل افشان خراسان افشارنژاد
  • کابل افشان ایران
  • کابل فشان اردستان
  • کابل افشان البرز
  • کابل افشان پارسیان