ویژگی های کابل ابزار دقیق

ویژگی های کابل ابزار دقیق

ویژگی های کابل ابزار دقیق متنوع هستند به همین دلیل در صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود. کابل ابزار دقیق نوعی كابل برق است كه در سیستم های كنترل و پردازش از آن ها استفاده می شود. این کابل ها وظیفه انتقال سیگنال ها در جهت کنترل سیستم های الکتریکی و فرایندهایی مشابه آن را برعهده دارند. کابل های ابزار دقیق در انواع گوناگونی به بازار عرضه شده اند. این کابل ها ویژگی های خاصی دارند.

کابل های ابزار دقیق در برابر نویز، اختلالات الکترومغناطیسی و دیگر تداخلات از خود مقاومت نشان می دهند. همچنین در صورت هم جواری با کابل های دیگر، تاثیر پذیر نخواهد بود. این ویژگی ها سبب انتقال درست سیگنال ها را در جهت کنترل سیستم ها می شود.

خرید انواع کابل ابزار دقیق
خرید انواع کابل ابزار دقیق

اگر قصد خرید کابل ابزار دقیق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی مشخصات این کابل ها می پردازیم.

آنچه در ادامه این مقاله می خوانیم:

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابل ابزار دقیق نوعی کابل برق است که در سیستم های کنترلی و پردازش داده از آن ها استفاده می شود. این کابل ها به صورت رشته ای دو به دو، سه به سه یا چهار به چهار و به شکل در هم تابیده تولید می شود. در هم تابیده شدن و پیچش این کابل ها سبب شده است تا کابل ابزار دقیق میزان تداخل الکترومغناطیسی (EMI) کمی داشته باشد. همچنین هم شنوی بین رشته های کناری نیز کاهش پیدا می کند.

سیگنال های تولید شده در صنایع مختلف توسط مبدل ها به کمک این کابل ها به کنترل کننده ها، پنل ها، سایر دستگاه های ابزار دقیق ارسال می شود. کابل های ابزار دقیق براساس پارامترهای مختلفی درجه بندی می شوند. درجه بندی کابل های ابزار دقیق اهمیت بالایی دارند زیرا به کمک این درجه ها می توان فهمید که کابل برای چه کاربردی مناسب است.

کابل ها با توجه به جریان عبوری از کابل طبقه بندی می شوند. در واقع برای درجه بندی کردن کابل ابزار دقیق می بایست مقاومت حرارتی کابل، در مقابل جریان عبوری از کابل مورد بررسی قرار بگیرد. کابل ابزار دقیق، بستر مناسبی جهت انتقال سیگنال و فرکانس های دستگاه های ابزار دقیق موجود در صنعت را به وجود می آورد.

ویژگی های کابل ابزار دقیق
ویژگی های کابل ابزار دقیق

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل ابزار دقیق


انواع کابل ابزار دقیق

در این بخش از موضوع ویژگی های کابل ابزار دقیق به بررسی انواع کابل ابزار دقیق می پردازیم:

  • کابل ابزار دقیق زره دار: این کابل ها هادی مسی و عایق پلی اتیلن کراس لینک دارند. این محصولات ساختار پیچیده تری نسبت به کابل های ساده دارند. مقاومت فیزیکی این کابل ها بیشتر است به همین دلیل به صورت دفنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کابل ابزار دقیق ضد آتش: در مکان هایی که حفظ ایمنی اهمیت دارد، این کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد. کابل ابزار دقیق نسوز براساس استانداردهای BS5308 و PAS5308 تولید می شود. این کابل می تواند تا حداکثر 3 ساعت در مقابل آتش و اشعه UV مقاومت کند. در ساختار این کابل ها از نوار میکا و یک لایه XPLE استفاده شده است.
  • کابل ابزار دقیق سربدار: از کابل سربدار ابزار دقیق در مکان هایی که مواد شیمیایی وجود دارد استفاده می شود. غلاف سربی مقاومت زیادی برای کابل فراهم می کند.
  • کابل ابزار دقیق شیلددار: این کابل ها به همراه نوعی شیلد بافته شده یا شیلد زوجی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها در برابر نویزهای خارجی از خود مقاومت نشان می دهند.
انواع کابل ابزار دقیق
انواع کابل ابزار دقیق

بیشتر بخوانید: انواع تجهیزات ابزار دقیق


مشخصات فنی کابل ابزار دقیق

حال که کابل های ابزار دقیق را معرفی کردیم، به بررسی ویژگی های کابل ابزار دقیق می پردازیم:

ویژگی های کاربردی کابل ابزار دقیق

در سیستم های اندازه گیری، کنترل و آنالیز از کابل های ابزار دقیق استفاده می شود. این کابل ها در تجهیزاتی مانند ترانسمیترها، سنسورها، ترانسدیوسرها (مبدل ها) و کنترلرها می توانند کنترل تجهیزات در صنایع مختلف را برعهده بگیرند. بر اساس سیگنال هایی که این کابل ها دریافت می کنند و سپس انتقال می دهند، می توان وضعیت سیستم را تغییر داد. یا دستورالعمل های برنامه ریزی شده را پیاده سازی کرد.

ویژگی های فنی کابل ابزار دقیق

  • کابل ابزار دقیق سیگنال ها و جریان های مختلف را در سطح ولتاژی پایین انتقال می دهد.
  • این کابل ها در محدوده دمایی منفی 30 تا مثبت 90 درجه سانتی گراد به کار گرفته می شود.
ویژگی های کابل ابزار دقیق
ویژگی های کابل ابزار دقیق

بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل


ویژگی های ساختاری کابل ابزار دقیق

  • این کابل ها نسبت به کابل قدرت تعداد رشته های بیشتر اما قطر کوچکتری دارد. این محصولات اغلب 61 رشته یا 50 زوج هستند.
  • هادی مسی این کابل آنیل شده است و در دو مدل قلع اندود و بدون اندود به بازار عرضه می شود. این هادی می تواند به صورت تک مفتولی کلاس 1، تابیده شده منظم کلاس 2 و افشان کلاس 5 باشد.
  • در کابل های ابزار دقیق از عایق PVC یا XPLE استفاده شده است. این روکش باید مطابق با کاربرد شما مورد استفاده قرار بگیرد.
  • این کابل ها به نوعی اسکرین به شکل نوار آلومینیوم یا پلی استر مجهز شده است.

ویژگی های فیزیکی کابل ابزار دقیق

  1. کابل های ابزار دقیق در برابر نویز، تداخلات الکترومغناطیسی و تاثیر پذیری از کابل های مجاور از خود مقاومت نشان می دهد. به همین دلیل انتقال سیگنال ها به درستی صورت می گیرد.
  2. این کابل ها می توانند در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین به دلیل ساختاری که دارند می توانند به صورت دفنی نیز به کار گرفته شوند.

ویژگی های مربوط به استاندارد کابل ابزار دقیق

این کابل ها براساس استاندارد IEC60092 ،BS5308 و BS EN 50288 به بازار عرضه می شود. ساختار کابل از نوع استاندارد EN (مطابق استاندارد EN50288-7) نزدیک به ساختار BS (مطابق استاندارد BS5308) است اما نوع استاندارد اول امکانات ساختاری بیشتری ارائه می دهد.