آشنایی با انواع کابل ابزار دقیق

آشنایی با انواع کابل ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق را معمولاً در سیستم های پردازش و کنترل به کار می برند. کابل ابزار دقیق در برابر نویز و تداخلات الکترومغناطیسی از استقامت بالایی برخوردار است. این ویژگی ها سبب می شود که انتقال سیگنال ها برای کنترل سیستم های الکتریکی و عملکرد مربوط به آن ها آسان شود.

خرید انواع کابل ابزار دقیق
خرید انواع کابل ابزار دقیق

فرایند کنترل و اندازه گیری در کاربردهای پردازش و ساخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انجام این کار مهم (کنترل و اندازه گیری) به وسیله کابل ابزار دقیق امکان پذیر است. کابل های ابزار دقیق این امکان را دارند که جریان های پایین یا سیگنال هایی در سطح ولتاژ پایین را بدون هیچ گونه تغییری انتقال دهند.

استفاده از کابل ابزار دقیق در بسیاری از مجموعه ها همچون کارخانه ها، خطوط تولید، نوار نقاله، صنایع داروسازی، پتروشیمی، صنایع غذایی و … رواج پیدا کرده است. به همین دلیل انواع مختلف این کابل ها به بازار عرضه می شود. از مهم ترین انواع کابل ابزار دقیق می توان به کابل ابزار دقیق ساده و شیلددار، کابل ابزار دقیق پلی اتیلن، کابل ابزار دقیق پی وی سی، زره دار و بدون زره و … اشاره کرد. در ادامه این مقاله به بررسی انواع مختلف کابل ابزار دقیق خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابل ابزار دقیق نوعی کابل برق است که هادی های مسی دارد و در صنایع مختلف نظامی، تولیدی، پتروشیمی، دفاعی، هوافضا، صنایع غذایی و … استفاده می شود. این کابل ها برای سنجش پارامترهایی همچون چگالی، جریان، حجم سیالات، دما و … به کار می آیند. برای انتقال مقادیر این پارامترها به کابل هایی نیاز است که با سیستم اندازه گیری تناسب داشته باشد و بتواند مقادیر را کنترل به تجهیزاتی همچون مبدل های الکتریکی، سنسورها، ترانسمیتر، ترموکوپل و … ارسال کنند. کابل ابزار دقیق وظیفه انتقال را برعهده دارد.

این کابل ها نباید دچار خرابی شوند و باید در دوره های مشخص مورد تست و ارزیابی قرار بگیرند. همچنین انواع کابل ابزار دقیق به بازار عرضه می شود که هریک کاربرد ویژه ای دارد. کابل ابزار دقیق در دو نوع اصلی ساده و شیلد دار ساخته می شود. که در ادامه به معرفی کابل ابزار دقیق شیلددار می پردازیم.

کابل ابزار دقیق چیست؟
کابل ابزار دقیق چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل برق و کاربرد آن ها


کابل ابزار دقیق شیلددار چیست؟

انواع کابل ابزار دقیق از نمونه های مختلفی برخوردار هستند که یکی از معروف ترین آن ها کابل ابزار دقیق شیلدار است. کابل شیلددار ابزار دقیق به نوعی از کابل ها اطلاق می گردد که دارای لایه محافظتی یا همان شیلد است. دلیل شیلددار کردن کابل ها این است که از اطلاعات جاری در کابل ها در مقابل تداخلات الکتریکی و مکانیکی حفاظت شود. بنابراین بر روی آن ها یک لایه محافظ می کشند که باعث می شود در برابر پارازیت امواج و اختلال های الکتریکی مقاومت زیادی از خود نشان دهند.

شیلدها لایه های فلزی، توری و نازک هستند و اغلب از جنس آلومینیوم در ساخت شیلد استفاده می شود. در برخی موارد نیز برای پوشش دادن این نوع کابل ها از مس استفاده می شود. نکته ی قابل توجه این است که قیمت کابل های شیلددار ساخته شده از مس، از کابل های آلومینیومی بیشتر است.

انواع کابل های ابزار دقیق براساس استاندارد

  • استاندارد EN 50288-7: طبق این استاندارد، کابل های ابزار دقیق هادی های تک مفتولی کلاس 1 و 2 یا افشان 5 دارند. این هادی از جنس مس آنیل شده بدون اندود یا اندود فلزی است. این کابل ها عمدتاً در ابعاد 0.5، 0.75، 1، 1.5 و 2.5 میلی متر مربع عرضه می شوند.
  • استاندارد BS 5308: این کابل ها براساس استاندارد، هادی های مسی و نیمه افشان دارند که از مس آنیل شده بدون اندود در ساختارشان استفاده شده است. این محصولات اغلب در سطح مقطع های 0.5، 0.75 و 1.5 میلی متر مربع به بازار عرضه می شوند.
انواع کابل ابزار دقیق براساس استاندارد
انواع کابل ابزار دقیق براساس استاندارد

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


انواع کابل های ابزار دقیق براساس عایق

انواع کابل ابزار دقیق دارای نمونه های متنوعی است که هرکدام از آن ها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. این کابل ها عبارتند از:

کابل ابزار دقیق پلی اتیلن بدون زره (PE)

جنس عایق این کابل ها از نوع پلی اتیلن است. این محصولات تحت استانداردهای بی‌ اس 5308 Part 1 و Type 1 تهیه و تولید می شوند. این نوع کابل های عایق دار در دو دسته آرموردار و بدون آرمور تولید می شوند. طراحی ساختار آن ها به شکل رسانا و از جنس مس است. لایه محافظ به همراه نوار آلومینیومی، لایه petp، پلی استر و روکش بیرونی این نوع کابل از جنس PVC است.

کابل های ابزار دقیق را معمولاً برای نصب در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می دهند. این کابل ها جهت پردازش های صنعتی، انتقال دیتا و سیگنال های صدا همچنین ارتباطات به کار می روند.

کابل ابزار دقیق پلی اتیلن زره دار (PE)

این نوع کابل ها دارای عایق پلی اتیلن هستند و به شکل مسلح عرضه می شوند و از آرمور برخوردارند. از این نوع کابل ها می توان برای محیط های مختلف و به شکل دفنی و درون زمین استفاده کرد. ساختار این کابل ها به شکل رساناهایی از جنس مس است که استقامت بالایی دارند. همچنین برای جلوگیری از تأثیر امواج الکترومغناطیسی از عایق پلی اتیلن در ساختارشان استفاده شده است.

کابل های ابزار دقیقی که به عایق پلی اتیلن مجهز شده اند، در سه نوع P1T1 – P1T2 – P1T3 به بازار عرضه می شود. نوع P1T1 بدون آرمور است و در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع P1T2 آرموردار است و محافظ مکانیکی دارد. به همین دلیل می توان در محیط ها آزاد نیز از آن استفاده کرد. نوع سوم P1T3 علاوه بر آرمور، موادی در ساختار خود دارد که باعث می شود در برابر مواد هیدروکربنی مانند نفت و مشتقات آن از خود مقاومت نشان دهد.

انواع کابل ابزار دقیق
انواع کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق پلی وینیل کلراید (PVC)

انواع کابل ابزار دقیق با عایق پلی وینیل کلراید از ساختاری بدون زره و زره دار برخوردار هستند. عایق این نوع کابل ها از جنس پی وی سی است. ساختار این نوع کابل ها به این گونه است که رسانا از جنس مس بوده و در کنار عایق پی وی سی، از لایه محافظ برای جلوگیری از ورود نویز نیز برخوردار است. کابل ابزار دقیق PVC براساس استاندارد BS 5308 و Part 2 و Type 2 تولید می شود.

کابل ابزار دقیق پی وی سی نیز همچون مدل قبلی از دو نوع مختلف P2T1 و P2T2 ساخته می شود. نوع اول P2T1 بدون محافظ مکانیکی و زره است، به همین دلیل در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. اما نوع دوم P2T2 دارای زره ای است که سبب شده است کابل در محیط های خارجی از خود مقاومت بالایی نشان دهد.

ساختار کابل ابزار دقیق چگونه است؟

انواع کابل ابزار دقیق از ساختار منحصر به فردی برخوردار هستند. این نوع کابل ها از سیم هایی با مقاومت پایین تشکیل شده اند که از آن ها برای انتقال سیگنال های ضعیف استفاده قرار می شود. ساختمان اصلی این نوع کابل ها از مس بسیار نرم و انعطاف پذیر تشکیل شده است که اغلب به صورت قلع اندود است.

این نوع کابل ها به کمک یک شیلد محافظ در برابر نویزها مقاومت می کنند. این نوع کابل ها با سایر کابل برق متفاوت هستند و از آن ها برای کاربردهای دقیق تر، اندازه گیری و کنترل استفاده می شود.

ساختار کابل ابزار دقیق چگونه است؟
ساختار کابل ابزار دقیق چگونه است؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


کاربرد کابل ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق در طیف گسترده ای از پروژه های مربوط به تولید و توزیع برق، صنایع مختلف مهندسی، صنایع شیمیایی، تولید کود، صنایع غذایی و دارویی، خطوط تولید و … به کار می روند. از کابل ابزار دقیق معمولاً برای نظارت، کنترل و اندازه گیری فرایندهای مختلف استفاده می شود.

در هنگام انجام این فرایندها، سیگنال های الکتریکی در سطح بسیار پایین میان واحدهای اندازه گیری انتهایی و نمایشگرهای کنترل کننده ای که در فاصله دورتر قرار دارند، عبور می کنند. وجود این نوع سیگنال های سطح پایین در زمان انتقال داده ها، موجب دریافت نویز خارجی می شود. با استفاده از کابل های ابزار دقیق معمولاً از ایجاد این نویز ها جلوگیری می کنند.

همه این موارد حاکی از آن است که کابل هایی که برای ابزار دقیق مورد استفاده قرار می گیرند، باید با دقت و توجه بالایی طراحی شوند. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، کابل های ابزار دقیق از چند رسانا تشکیل شده اند که جهت انتقال سیگنال هایی کم انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

این کابل ها به طور معمول برای کنترل و نظارت سیستم های الکتریکی و کنترل توان و سایر فرایندهای مرتبط با آن مورد استفاده قرار می گیرند. پس می توان گفت این نوع کابل ها علاوه بر برنامه های انتقال نیرو، در برنامه های کاربردی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.