کابل آلومینیومی چیست؟

کابل آلومینیومی چیست؟

کابل آلومینیومی چیست سوالی است که در حوزه کابل کشی بسیار پرسیده می شود. کابل آلومینیومی نوعی کابل برق است که از هادی هایی از جنس آلومینیوم تشکیل شده است. از این کابل ها برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می شود. امروزه استفاده از کابل آلومینیوم و دیگر محصولات مربوط به آن همچون سیم آلومینیومی مزایای زیادی را به همراه دارد به همین دلیل در بسیاری از صنایع کابل های آلومینیومی جایگزین کابل های مسی شده اند. بیشترین کاربرد این کابل ها در شبکه های انتقال و توزیع برق است.

با اینکه برخی از تکنسین های برق همچنان استفاده از کابل مسی را پیشنهاد می دهند، با بالا رفتن قیمت مس، استفاده از سیم و کابل های آلومینیومی بیشتر رواج پیدا کرده است. اگر قصد خرید سیم و کابل دارید، می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در این سایت انواع مختلف سیم و کابل آلومینیومی درج شده است. برای شناخت بهتر این محصولات نیز می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل آلومینیومی چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی های این کابل را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

درباره کابل برق آلومینیومی

در اولین بخش از موضوع کابل آلومینیومی چیست به معرفی این کابل می پردازیم. هر کابل از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش ساخته می شود. کابل برق در دو نوع هادی کابل آلومینیوم و کابل مسی به بازار عرضه می شوند. همان طور که از نام کابل آلومینیومی پیدا است، از فلزی به نام آلومینیوم در هادی و مرکز این کابل استفاده شده است. آلومینیوم با اینکه رسانایی الکتریکی کمتری نسبت به مس دارد، اما فلزی مستحکم و ارزان قیمت تر از مس است که ویژگی های خوبی به عنوان هادی در کابل از خود نشان می دهد. درواقع یکی از اصلی ترین تفاوت بین کابل آلومینیومی و کابل مسی، رسانایی الکتریکی کمتر کابل آلومینیوم است.

کابل های آلومینیومی هادی هایی به صورت نیمه افشان و مفتول دارند. این کابل ها انعطاف پذیری کمتری دارند و عموماً آلومینیوم قابلیت افشان شدن ندارد.

عده ای از افراد تصور می کنند کابل های مسی بهترین نوع کابل ها هستند. در صورتی که در سال های اخیر، قیمت کابل مسی افزایش پیدا کرده است و کابل های آلومینیوم مقرون به صرفه تر هستند. همچنین استفاده از آن ها مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی مزایای استفاده از این کابل ها می پردازیم.

کابل آلومینیومی چیست
کابل آلومینیومی چیست

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن


سیم آلومینیومی چیست؟

سیم آلومینیومی نوعی سیم برق است که هادی از جنس آلومینیوم دارد. قیمت این سیم‌ها طبیعتاً از سیم‌های مسی کمتر است. دلیل آن هم ارزان‌تر بودن آلومینیوم نسبت به مس است. به همین دلیل در بسیاری از مکان‌ها از این سیم استفاده می‌شود. برای برق کشی مجموعه‌ها، تامین روشنایی، برق رسانی به کارخانه‌ها، مکان‌های صنعتی و دیگر مکان‌ها از این سیم‌ها استفاده می‌شود. سیم یا کابل آلومینیومی به راحتی جریان الکتریکی را منتقل می‌کند. البته لازم به ذکر است که مس نسبت به آلومینیوم رسانایی بیشتری دارد. با این حال سیم آلومینیومی نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. امروزه از سیم‌های آلومینیومی در بسیاری از مکان‌ها به خصوص مکان‌های صنعتی بیشتر استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی انواع سیم آلومینیومی و بررسی ویژگی‌های آن پرداخته شده است.

انواع سیم آلومینیومی

سیم‌های آلومینیومی در انواع گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. این محصولات بسته به ساختار و نوع کاربری آن‌ها در دو نوع زیر عرضه می‌شوند:

  • سیم آلومینیومی روکش دار: این سیم‌ها همان سیم‌های پرکاربرد در صنعت هستند که برای سیم کشی مجموعه‌ها، تامین روشنایی و دیگر مکان‌ها از آن استفاده می‌شود. این محصولات را می‌توان در زیر گچ، داخل لوله‌ها، داکت و دیگر مکان‌ها استفاده کرد. این سیم‌ها از هادی آلومینیومی مفتولی شکل تشکیل شده‌اند که به یک لایه عایق مجهز شده است. این عایق اغلب از جنس پی وی سی است. البته شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل، سیم آلومینیومی را با روکش‌هایی از جنس سیلیکون و نسوز به بازار عرضه می‌کنند.
  • سیم آلومینیومی بدون روکش (مفتول آلومینیومی): نوع دیگری از سیم‌های آلومینیومی بدون روکش به بازار عرضه شده‌اند. این سیم‌ها تنها هادی آلومینیومی دارند و روکش و عایق برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل به این محصولات مفتول آلومینیومی نیز گفته می‌شود. از مفتول‌های آلومینیومی در سیم پیچ موتورها، ساخت تجهیزات، برق کشی مکان‌های صنعتی، تابلوهای برق و دیگر موارد استفاده می‌شود. تمامی سیم‌های آلومینیومی بدون روکش، از نوع مفتول هستند زیرا آلومینیوم قابلیت افشان شدن ندارد.

رول سیم آلومینیومی

مزایای استفاده از سیم و کابل آلومینیوم

حال که دانستیم کابل آلومینیومی چیست به بررسی مزیت های این محصول می پردازیم:

  • کابل آلومینیوم به دلیل جنس هادی و ارزان تر بودن آلومینیوم قیمت کمتری نسبت به کابل های مسی دارند.
  • کابل های آلومینیوم برخلاف کابل های مسی وزن کمتری دارند.
  • این کابل ها تنوع ساختاری زیادی دارند و در تعداد رشته های مختلف و سطح مقطع های گوناگون عرضه می شوند.
  • خطر به سرقت رفتن کابل های آلومینیومی از کابل های مسی کمتر است.
  • کابل با هادی آلومنیومی کابل هایی امن هستند که نصب بسیار ساده ای دارند.
  • سیم‌های آلومینیومی عملکرد مناسبی ارائه می‌دهند و در برابر اکسید شدن مقاوم هستند.
  • سیم و کابل‌هایی که هادی از جنس آلومینیوم دارند، استحکام فیزیکی بالایی دارند.
مزایای استفاده از کابل آلومینیوم
مزایای استفاده از کابل آلومینیوم

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


معایب کابل آلومینیومی

این کابل ها رسانایی کمتری نسبت به کابل های مسی دارند. همچنین تنوع محصولات آن نیز کمتر است زیرا به دلیل خاصیت فلز آلومینیوم نمی توان نوع افشان این کابل ها را تولید کرد. در نتیجه کابل با هادی های آلومینیوم انعطاف پذیری بسیار کمی دارد.

انواع کابل آلومینیومی

در این قسمت از مقاله کابل آلومینیومی چیست به بررسی انواع این کابل می پردازیم. انواع کابل آلومینیومی را می توانید از سایت راندنو تهیه کنید. کابل ها با هادی آلومینیوم در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

کابل آلومینیوم زره دار

این کابل ها به نوعی زره مجهز شده اند که از کابل در برابر عوامل فیزیکی محافظت می کنند. کابل های آلومینیومی زره دار اغلب به صورت دفنی و در زیرزمین نصب می شوند. کابل آلومینیوم آرمور دار معمولاً در مکان هایی با شرایط فیزیکی سخت و در بخش هایی با امکان وارد شدن ضربه و صدمات فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

در کابل زره دار آلومینیومی از زره هایی از جنس فولاد یا آلیاژهای آلومینیوم استفاده شده است و دلیل مقاومت آن در برابر تنش های مکانیکی نیز همین زره ها است.

کابل آلومینیومی خودنگهدار

کابل خودنگهدار آلومینیومی کابلی است که در بسیاری از سیستم های برق تک فاز و برق سه فاز از آن استفاده می شود. این کابل از رشته های هادی آلومینیومی تشکیل شده است که در زیر عایقی از جنس پلی اتیلن کراسلینک یا پی وی سی قرار گرفته اند. این کابل ها به صورت هوایی و روی دکل ها و تیرهای برق مورد استفاده قرار می گیرند. بسته به نوع کاربرد این کابل ها، تعداد و سطح مقطع رشته ها تعیین می شود. کابل های خودنگهدار رشته های فاز، نول، مسنجر و نگهدارنده دارند.

کابل آلومینیومی خودنگهدار
کابل آلومینیومی خودنگهدار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل خودنگهدار


کابل آلومینیومی زمینی

کابل های زمینی آلومینیومی کابل های نصب ثابتی هستند که اغلب در زیرزمین و به صورت دفنی مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها کاربرد متفاوتی نسبت به کابل آلومینیوم هوایی دارند. کابل های زمینی ولتاژ نامی بین 0.6 تا 1 کیلو ولت دارند و در پروژه های صنعتی و انتقال نیرو از آن ها استفاده می شود. این کابل ها در انواع دو، سه و یا چهار رشته به بازار عرضه می شوند. این محصولات اغلب در پروژه هایی با سطوح ولتاژ پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند. از کابل زمینی آلومینیوم در پروژه های انتقال نیرو، برق رسانی و … استفاده می شود. کابل آلومینیوم 6*2 یکی از پرکاربردترین کابل های زمینی است. این تجهیزات در انواع تک فاز و سه فاز عرضه می شوند. قیمت کابل آلومینیومی سه فاز زمینی به عواملی همچون تعداد رشته و سطح مقطع بستگی دارد.

کابل آلومینیوم هوایی

این کابل‌‎ها عملکردی شبیه به کابل خودنگهدار دارند و تنها به صورت هوایی روی تیرهای برق به کار گرفته می‌شوند. این کابل ها خود به سه نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • کابل آلومینیوم هوایی ACC: این کابل ها هادی های آلومینیومی دارند و در ولتاژهای متوسط و کم از آن ها استفاده می شود. از آلومینیوم آنیل نشده به عنوان هادی در این کابل ها استفاده شده است که با طول های یکسان به هم تابیده شده اند و نیروی کششی بالایی دارند.
  • کابل هوایی آلومینیوم AAAC: هادی این کابل ها از آلیاژهای آلومینیوم است و اغلب در شبکه هایی با ولتاژ متوسط رو به بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل هوایی آلومینیوم ACSR:در شبکه های برق رسانی با ولتاژ بالا از این نوع کابل ها استفاده می شود. یک نوع مهار فولادی به دور مفتول های آلومینیومی در این کابل ها کشیده شده است که سبب افزایش استحکام آن ها می شود.

کاربرد کابل آلومینیومی

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله کابل آلومینیومی چیست بررسی کاربرد این کابل ها است.

از کابل آلومینیوم در ساختمان سازی، شبکه های انتقال و توزیع برق، خطوط انتقال نیرو، کابل کشی های هوایی، کابل کشی در کارخانجات صنعتی و … استفاده می شود. سیم‌های برق آلومینیومی نیز در مکان‌های زیادی کاربرد دارند. از نوع روکش‌دار و بدون روکش این محصولات می‌توان در سیستم‌های برق‌کشی برای انتقال جریان برق استفاده کرد. سیم‌های روکش‌دار آلومینیومی کاربرد بیشتری دارند. در برخی از موارد از مفتول آلومینیومی در ساخت وسایل هنری همچون مجسمه‌های آلومینیومی و دیگر موارد استفاده می‌شود.

کاربرد کابل آلومینیومی
کاربرد کابل آلومینیومی

ویژگی‌های کابل آلومینیوم

کابل‌های آلومینیومی امروزه کاربرد وسیعی دارند. این محصولات با ویژگی‌های منحصربفردی به بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال کابل‌هایی که هادی آلومینیومی دارند، مقاومت فیزیکی بالایی دارند و دوام آن‌ها بیشتر است. این کابل‌ها تنها به صورت مفتول عرضه می‌شوند. سطح مقطع و تعداد رشته کابل آلومینیوم متنوع است و مطابق با هر کاربردی که مد نظر دارید، می‌توانید از این کابل‌ها استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های این کابل‌ها می‌توان به قیمت ارزان‌تر آن نسبت به کابل مسی اشاره کرد.

ساختار سیم آلومینیومی

این گونه از سیم‌ها از یک یا چند رشته هادی آلومینیومی تشکیل شده‌اند. این هادی به صورت مفتولی ساخته شده است. زیرا آلومینیوم خاصیت افشان شدن ندارد. سیم‌های مفتولی سیم‌هایی خشک با انعطاف پذیری کم هستند اما مقاومت و استحکام آن‌ها بیشتر است. سیم مفتولی آلومینیوم به یک لایه روکش و عایق از جنس پی وی سی نیز مجهز شده است. این عایق از هادی آلومینیومی حفاظت می‌کند و مانع نشت جریان الکتریکی می‌شود. برخی از آن‌ها روکش‌های نسوز و سیلیکونی دارند.

سیم‌هایی که هادی از جنس آلومینیوم دارند، در کلاف‌های 100 متری به بازار عرضه می‌شوند. برخی از آن‌ها هم کلاف های 500 متری دارند. این تجهیزات در سایزهای 0/5، 0/75، 1، 1/5، 2، 4، 6، 10، 16، 25، 35، 50، 70، 95، 120 و گاهاً بالاتربه بازار عرضه می شود. در میان تمامی این سایزها، سیم 1.5 و 2.5 کاربرد زیادی دارند.

شباهت کابل آلومینیوم و مسی

هادی های مسی و آلومینیومی عملکرد شبیه به هم دارند. از هر دو آن ها می توان در خطوط انتقال و توزیع برق استفاده کرد. این محصولات می توانند جریان برق را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهند. این محصولات در انواع مفتول و نیمه افشان عرضه می شوند و روکش آن ها می تواند پی وی سی یا XLPE باشند.

بهترین کابل برق آلومینیوم

در حال حاضر استفاده از کابل با هادی آلومینیومی به جای کابل های مسی در شبکه های انتقال و توزیع برق، بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل شرکت های زیادی درصدد تولید این نوع کابل ها برآمده اند که عبارتند از:

کابل آلومینیوم مشهد

شرکت سیم و کابل مشهد به تولید انواع سیم و کابل با کاربردهای ساختمانی  و … می پردازد. این شرکت در سال 1370 و با هدف رفع نیازهای صنعت برق در مشهد تأسیس شد. محصولات این شرکت موفق به دریافت استانداردها و مجوزهایی در سطح ملی و بین الملل شده اند. در حال حاضر سیم و کابل مشهد به تولید انواع سیم مسی و آلومینیومی، انواع کابل با هادی های افشان و مفتول از جنس آلومینیوم و مسی می پردازد.

کابل آلومینیوم یزد

صنایع سیم و کابل یزد یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید انواع سیم و کابل است. این شرکت به تولید کابل های فشار ضعیف و فشار قوی مسی و آلومینیومی و انواع کابل های خودنگهدار می پردازد. سیم و کابل یزد از سال 1359 فعالیت خود را در یزد آغاز کرده است و روز به روز در حال توسعه مجموعه خود است. سیم و کابل یزد استانداردها و گواهینامه هایی را دریافت کرده است و محصولات آن پیش از ورود به بازار، در آزمایشگاه های تخصصی مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند.

کابل آلومینیوم شیراز

شرکت تولیدی کابل شیراز در سال 1372 تأسیس شده است. این شرکت از کادر فنی مجرب و ماشین آلات تخصصی در ساخت سیم و کابل استفاده می کند. کابل شیراز امروزه در بسیاری از محیط های صنعتی و پروژه های سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر نوع آلومینیوم، این شرکت به تولید سیم و کابل افشان مسی نیز می پردازد.

از دیگر برندهای تولیدکننده این محصول می توان به کابل آلومینیومی شهاب جم، ماهان، اصفهان، سیمیا، مسین و … اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله به بررسی سیم و کابل آلومینیومی و بررسی ویژگی‌های آن پرداختیم. این محصولات امروزه بیشتر از سیم و کابل‌های مسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل آن هم قیمت مقرون به صرفه و عملکرد خوبی است که این محصولات از خود نشان می‌دهند. شرکت‌های سیم و کابل به تولید محصولات آلومینیومی می‌پردازند. برای خرید کابل آلومینیوم می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از آن طریق به خرید این کابل ها اقدام کنید. در سایت راندنو امکان مقایسه قیمت، بررسی مشخصات فنی و برقراری ارتباط مستقیم با نمایندگی های کابل وجود دارد.