ابزار دستی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ابزار دستی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ابزار دستی چیست و چه کاربردی دارد؟ ابزار دستی مجموعه وسایلی هستند که با استفاده از نیروی دست افراد، کار می کنند. انواع ابزارآلات دستی چندین هزار سال است که توسط انسان ها ساخته شده اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این ابزارآلات به صورت کارآمدتری تولید شده اند. همچنین در ساخت ابزار آلات دستی از متریال های باکیفیتی استفاده می شود.

خرید ابزار دستیاگر به دنبال ابزار دستی جدید هستید، با مراجعه به راندنو می توانید لیست فروشندگان لوازم مورد نظر مشاهده نمایید. در این مقاله قصد داریم به سؤال ابزار دستی چیست پاسخ دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع ابزار دستی

ابزارآلات دستی باتوجه به کاربردهایی که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در این بخش از مقاله ابزار دستی چیست به آشنایی با اسامی ابزارآلات با عکس آنها می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای این ابزارآلات می توانید به مقاله کاربرد ابزار دستی مراجعه کنید.

انبر دست

انبرها یکی از پرمصرف ترین انواع ابزارهای دستی هستند. انبردست ها جهت انجام فعالیت های سیم کشی کاربرد دارند. این محصول از دو اهرم ک در راستای یک محور به یکدیگر متصل شده اند، ساخته شده است.

انبر دست
انبر دست

آچار

آچار از دیگر وسایلی است که به منظور باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود. این ابزار با نیروی گشتاور بالایی که دارد، فعالیت های مورد نظر را به خوبی انجام می دهد. از انواع این آچار می توان به آچارهای آلن، آچار بکس، شلاقی و موارد دیگر نام برد. آچار فرانسه یکی از شناخته شده ترین انواع این ابزار است.

سیم چین

در این بخش از  مطلب ابزار دستی چیست به آشنایی با کاربرد سیم چین می پردازیم. این محصول همانطور که از نامش مشخص است، برای قطع کردن و بریدن سیم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار براساس ضخامت سیم و کابل ها به چند دسته تقسیم می شود.

دستگاه پانچ دستی

پانچ دستی محصولی است که برای سوراخ کردن متریال های مختلف استفاده می شود. به عبارتی این دستگاه نوعی دستگاه پرس است. همچنین کاربران با وارد کردن فشار به جسم مورد نظر، می توانندن را سوراخ نمایند. این ابزار براساس نوع قطعه کار، در انواع مختلفی تولید شده است.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی از دیگر محصولاتی است که در لیست انواع ابزار قرار می گیرد. با استفاده از این ابزارآلات می توان انواع پیچ را باز و بسته نمود. پیچ گوشتی ها باتوجه به نوع پیچ، در مدل های مختلفی ساخته می شوند.

پیچ گوشتی
پیچ گوشتی

فازمتر

در این بخش از مطلب ابزار دستی چیست به بررسی کاربرد فازمترها می پردازیم. با استفاده از این کالا می توان فاز یا نول بودن ولتاژ الکتریکی را تشخیص داد. فازمترها براساس نوع کارکرد، به چند دسته دیجیتال، حرفه ای، غیر تماسی و دیگر موارد تقسیم می شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند ابزار دستی در ایران


چکش

این ابزار کوبشی از یک دسته و قسمت دیگر برای ضربه زدن ساخته شده است. این محصول همانند پتک عمل می کند و برای کوبیدن اجسام مختلف به داخل دیوار و متریال های سخت، استفاده می شود. لازم به ذکر است وزن این ابزار براساس سری آن سنجیده می شود.

پیچ دستی

پیچ دستی محصولی است که برای نگه داشتن قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار باتوجه به شکل ظاهری قطعات کار، به چند دسته تقسیم شده است. از این وسیله برای سوهان کاری، جوشکاری و دیگر فرآیندها بر روی قطعه کار استفاده می شود.

دم باریک

بررسی کاربرد دم باریک از دیگر مباحثی است که در این بخش از مطلب ابزار دستی چیست به آن می پردازیم. این وسیله ظاهری شبیه به انبردست دارد با این تفاوت که نوک آن بلندتر و تیزتر است. از این ابزار برای برش و خم کردن تجهیزاتی که در محیط های کوچک و باریک قرار دارند، استفاده می شود.

دم باریک
دم باریک

سوهان و مغار

سوهان و مغار از محصولاتی هستند که در کارگاه های صنعتی چوب استفاده می شوند. در این بخش به آشنایی با این وسایل که از انواع ابزار کارگاهی هستند، می پردازیم. با استفاده از این ابزار می توان سطوح چوبی را هموار و صیقلی کرد.

اره

اره های دستی یکی از ساده ترین و قدیمی ترین انواع این ابزارآلات هستند. از این وسیله برای برش انواع متریال ها به خصوص چوب استفاده می شود. کارکرد این محصول به گونه ای است که توسط حرکات رفت و برگشتی، عملیات برش را انجام می دهد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


کاتر

در این بخش از مطلب ابزار دستی چیست به آشنایی با کاتر و کاربرد آن می پردازیم. با استفاده از این تجهیزات می توان مواد ظریف و مختلفی مانند موکت، مقوا و پلاستیک را برش زد. لازم به ذکر است که این ابزار توسط تیغه کاتر این کار را انجام می دهد.

انبر قفلی

با استفاده از این انبر می توان پیچ هایی که تحت شرایط خوردگی قرار گرفته اند را باز کرد. به طور کلی این کالا برای باز کردن پییچ هایی که به سختی باز می شوند، کاربرد دارد.

انبر قفلی
انبر قفلی

منگنه کوب

منگنه کوب از دیگر انواع کاربردی این تجهیزات است. توسط این ابزار دستی می توان دو قطعه را به یکدیگر متصل کرد. از این ابزار برای اتصال پارچه، چرم، کاغذ و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

چاقو

چاقو از رایج ترین وسایلی است که نام آن در لیست ابزار کاربردی در منزل قرار می گیرد. به کمک این وسیله می توان قسمتی از قطعات و اشیاء مختلف را برش زد. این وسیله در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته می شود.

قیچی

قیچی از دیگر ابزارآلات دستی است که برای قطعه قطعه کردن مواد مختلف مانند پارچه، مفتول، کاغذ، ورقه های فولادی و موارد دیگر استفاده می شود. قیچی باغبانی یکی از رایج ترین انواع این ابزار به شمار می آید.

در لیست زیر از تعدادی دیگر از رایج ترین انواع ابزارآلات دستی نام برده شده است:

  • پمپ گریس
  • سنباده
  • بالانسر
  • لوله بر
  • گیره و کلمپ
  • پولیفت و جرثقیل زنجیری
  • فرچه سیمی
  • قلم موها و ابزارآلات رنگ و نقاشی و دیگر وسایلی که در این لیست بی پایان قرار می گیرند.
ابزار دستی چیست
ابزار دستی چیست

بیشتر بخوانید: نگهداری از ابزارآلات دستی به صورت کاربردی


ویژگی های ابزار دستی

در این بخش از مطلب ابزار دستی چیست به مزایای استفاده از این تجهیزات می پردازیم.

  • برخورداری از قیمت مقرون به صرفه
  • انجام شدن آسان کارهای تعمیرات
  • افزایش راندمان کاری در فعالیت های جزئی
ویژگی های ابزار دستی
ویژگی های ابزار دستی

نکات مهم در خرید ابزارآلات دستی

در این بخش از مطلب ابزار دستی چیست به مواردی که هنگام تهیه هر یک از انواع این ابزارآلات باید به آن توجه داشته باشید، پرداخته شده است.

  • ابتدا باتوجه به نیاز و کاربرد خود به خرید ابزار مورد نیاز اقدام نمایید.
  • هنگام تهیه به کیفیت ساخت ابزار مورد نظر توجه داشته باشید.
  • توجه به سطح مهارت خود از دیگر پارامترهایی است که حین تهیه این محصولات باید در نظر بگیرید.
  • برخورداری از قابلیت حمل و نفل آسان از دیگر موارد مهم در انتخاب این کالاها به شمار می آید.
  • توجه به میزان بودجه ای که برای خرید ابزارآلات در نظر گرفته اید، در راهنمای خرید ابزار دستی به شما کمک می کند.
نکات مهم در خرید ابزارآلات دستی
نکات مهم در خرید ابزارآلات دستی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار دستی


امیدواریم که مقاله ابزار دستی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با انواع ابزار آلات صنعتی که استفاده از آنها به صورت دستی است، پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده لیست ابزارآلات ارزان قیمت و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصولات را برای شما فراهم نموده است.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید بهترین مارک ابزار مکانیکی را نیز تهیه نمایید. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.