آچار بکس بادی چیست و چه کاربردی دارد؟

آچار بکس بادی چیست و چه کاربردی دارد؟

آچار بکس بادی یک ابزار مهم و قدرتمند است که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های مختلف استفاده می‌شود. آچار بکس بادی توسط هوای فشرده کار می‌کند و متعلقات را با سرعت بالا در سرجای خود محکم می‌کند. همچنین به افراد کمک می‌کند کارهای دستی و تعمیرات را نیز به راحتی و با دقت بالا انجام دهند. استفاده از این ابزار بادی موجب افزایش بهره‌وری و صرف زمان کمتر در انجام کارها می‌شود.

استفاده روزمره از این کالا در صنایع مختلف به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، افزایش داشته است. انواع بکس بادی براساس نوع کاربری و مکانیزم ضربه از یکدیگر متمایز می‌شوند. آچار بکس بادی مستقیم، زاویه‌دار و هیدرولیکی از مدل‌های مختلف این ابزار هستند که از لحاظ نوع کاربری با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین برخی از انواع آچارهای بادی از مکانیزم تک چکشه، دو چکشه، یک چکشه نوسانی و دو جکشه نوسانی، پین و چکش و پین و کلاچ نیز برخوردار هستند.

در این مقاله از مجله راندنو به طور کامل به بررسی مزایا و کاربردهای بکس بادی پرداخته شده است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین جهت خرید آچار بکس بادی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید و با فروشندگان ابزارآلات بادی در ارتباط باشید. راندنو همواره در تلاش است با معرفی نمایندگی‌های فروش و فروشندگان معتبر، انتخاب آسان و مطمئنی را برای خریداران فراهم کند.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

آچار بکس بادی

آچار بکس بادی یک ابزار دستی است که برای باز و بسته کردن مهره‌ها و پیچ‌ها با شکل و اندازه‌های مختلف به کار می‌رود. این نوع آچار از یک سری بکس (به شکل چهارگوش) و یک دسته کمکی برای اعمال گشتاور بر روی مهره‌ها تشکیل شده است. بکس‌های بادی برای محکم کردن و گردش مهره‌ها و پیچ‌های مختلف با اندازه‌ها و اشکال متفاوت مناسب هستند. برخی از آچار بکس‌های بادی از قابلیت تنظیم گشتاور نیز برخوردار هستند که امکان گشتاور صحیح را برای باز و بسته کردن متعلقات فراهم می‌کنند.

به طور معمول بکس‌های بادی با استفاده از مواد اولیه فولادی یا آلیاژهای مقاوم ساخته می‌شوند. به همین دلیل، دوام و استحکام بالایی دارند و به یکی از ضروری‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف، تبدیل شده است. دسته این ابزار اغلب از مواد نرم و ضد لغزش ساخته می‌شود و راحتی کار با محصول را افزایش می‌دهد.

جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص لیست قیمت ابزار بادی کلیک کنید.

استفاده از این ابزار بادی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمان‌سازی، تعمیرات خانگی و موارد مشابه، کاربرد دارد. به طور کلی آچار بکس بادی یک ابزار مهم و ضروری در کارگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها و حتی مصارف خانگی برای تعمیرات و انجام کارهای دستی است.

آچار بکس بادی چیست
آچار بکس بادی چیست

طرز کار بکس بادی

طرز کار بکس بادی بسیار راحت و ساده است. این ابزار به وسیله یک شلنگ فنری به کمپرسور باد متصل می‌شود و نیروی مورد نیاز برای انجام کار از این طریق تأمین می‌شود. همچنین به وسیله درایوهای مختلفی که روی آن قرار دارد، قابلیت باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های پرس شده نیز فراهم می‌شود. منظور از درایو بکس بادی نوک شفت خروجی آن است. این دستگاه علاوه بر سفت و شل کردن پیچ و مهره‌ها، کار پرس را نیز انجام می‌دهد. به طوریکه به انتهای سری آچار متصل می‌شود و به شکل چهار وجهی است. درایوها سایزهای مختلفی دارند که در ادامه به برسی این موضوع می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک


از جمله رایج‌ترین انواع درایو می‌توان به درایو مربعی شکل اشاره کرد که کار سفت و شل کردن پیچ و مهره را بر عهده دارد. برای باز و بسته کردن پیچ در این دستگاه می‌توان از ابزاری به نام آچار گشتاور استفاده کرد. موتور محرکه نیز وظیفه تنظیم سرعت را بر عهده دارد. در دستگاه بکس بادی قسمتی به نام ضربه زن وجود دارد که ضربات متوالی به شفت وارد می‌کند. ضربات نیز قدرت‌های گوناگونی دارند که به طور پیش‌فرض برای دستگاه تعیین می‌شود. لازم به ذکر است اگر به دنبال پمپ باد مناسب بکس بادی هستید، می‌توانید به راندنو مراجعه نمایید و کمپرسور باد مورد نظر را از فروشندگان این محصول به صورت مستقیم خریداری نمایید.

کاربرد بکس بادی

استفاده از این ابزار در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. در لیست زیر به اصلی‌ترین کاربردهای این ابزار کارآمد و استفاده از آن برای انجام فعالیت‌های خاص اشاره شده است:

  • مونتاژ صنعتی لوازم و دستگاه‌های عمومی و خانگی
  • ریل‌زنی و اتصالات وسیع
  • انجام کار لوله‌کشی و فعالیت‌های مرتبط با آن
  • استفاده در خطوط تولید و تعمیر ماشین‌آلات حرفه‌ای
  • باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های بزرگ صنعتی و مواردی از این قبیل

مطالعه مقاله راهنمای خرید ابزار بادی می‌تواند کار شما را برای انتخاب آسان‌تر کند.

مزایای بکس بادی

همانطور که به آشنایی با بکس بادی پرداخته شد، دانسنتی که این ابزار از دقت بالا و عملکرد دقیقی برخوردار است. توجه نمایید با توجه به مشخصات فنی بکس بادی مورد نظر، می‌توان ویژگی‌های محصول و مزایای آن را تعیین کرد. به طور کلی تمامی آچار بکس‌های بادی مزایای مشخصی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته شده است:

  • برخورداری از قدرت و توان بالا
  • عدم نیاز به منبع انرژی برق شهری
  • افزایش سرعت بسیار بالا در انجام کارها
  • برخورداری از دقت مطلوب و عملکرد دقیق
  • سهولت در باز و بسته کردن متعلقات و قطعات خودرو
  • برخورداری از طول عمر بالاتر نسبت به نمونه‌های دیگر
مزایای بکس بادی
مزایای بکس بادی

معایب آچار بکس بادی

اگر چه آچار بکس بادی یک ابزار مفید و کارآمد است، اما به طور جزئی معایبی نیز دارد. برخی از بکس‌های بادی به دلیل داشتن وزن زیادی و ابعاد بزرگ برای استفاده در فضاهای محدود یا برای افرادی که قدرت فیزیکی کمتری دارند، مناسب نیستند. برخی از قطعات بکس بادی ممکن است با گذشت زمان و استفاده مکرر، نیاز به تعویض داشته باشند که موجب صرف هزینه و زمان اضافی برای تعمیر و نگهداری می‌شود.

همچنین برخی از آچار بکس‌های باکیفیت که ویژگی‌های خاصی دارند، ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. با این حال، با دقت در انتخاب و استفاده صحیح از آچار بکس بادی و رعایت نکات نگهداری، معایب این ابزار قابل مدیریت هستند و می‌توان مناسب‌ترین نوع آن را خریداری کرد.

علت ضعیف شدن بکس بادی

همانطور که می‌دانید قدرت این ابزار از طریق هوای فشرده تأمین می‌شود. همچنین نیروی بالای ناشی از هوای فشرده همراه با ضربات محکم، موجب باز و بسته شدن پیچ و مهره‌ها می‌شوند. برخی مواقع احتمال بروز مشکلاتی مانند ضعیف شدن بکس بادی وجود دارد. گاهی اوقات کاربران متوجه این موضوع می‌شوند که بکس مورد نظر، دیگر توان و قدرت گذشته را ندارد. درنتیجه در این مواقع باید به تعمیر و تقویت بکس بادی اقدام کرد تا فرآیند کار به درستی انجام شود.

به طور کلی ضعیف شدن آچار بادی به دو دلیل اتفاق می‌افتد. مورد اول استفاده نادرست از بکس‌های بادی است که موجب آسیب به قسمت‌های مختلف این ابزار شده است. مورد دوم می‌تواند به دلیل عدم نگهداری و مراقبت کافی از ابزار باشد زیرا به مرور زمان باعث خرابی قطعات می‌شود. به طور کلی برخی دلایل وجود دارند که در روند کارکرد این ابزار پنوماتیک دخیل هستند که در ادامه به آن‌‎ها اشاره شده است:

  1. ایجاد فشار بیش از حد به دستگاه
  2. استفاده مداوم و طولانی مدت بیش از 5 ثانیه
  3. عدم روغن‌کاری صحیح یا استفاده از روغن نامرغوب
  4. عدم تناسب شیلنگ با قدرت آچار
  5. نفوذ آلاینده، گرد و خاک به سیستم آچار
  6. احتمال وجود آب و مواد مرطوب در کمپرسور باد

اجزای مختلف بکس بادی

این وسیله مانند دیگر ابزارآلات از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اجزای داخلی بکس بادی شامل سیلندرها، صفحات فشار، فلیلترها و تصفیه کننده‌ها است. در ادامه به معرفی اجزای مختلفی که برای استفاده از بکس بادی به آن‌ها نیاز است، پرداخته شده است:

کمپرسور بکس بادی

کمپرسور از مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزاتی است که موجب راه‌اندازی دستگاه می‌شود. کاربرد اصلی این ابزار، تأمین انرژی مورد نیاز ابزارآلات بادی است. کمپرسورها در حجم و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که براساس قدرت دستگاه می‌توان مناسب‌ترین مدل آن را انتخاب کرد.

شلنگ

شلنگ اتصال به کمپرسور یکی از تجهیزات مهمی است که حین استفاده از این ابزار به  آن نیاز است. توجه نمایید قطر شلنگ باید به گونه‌ای باشد که افت فشار را به حداقل برساند و هوا با فشار بالاتری به طرف ابزار هدایت شود. شیلنگ‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که براساس نیاز خود و قدرت دستگاه، می‌توان مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کرد. لازم به ذکر است آچار بادی و شیلنگ با استفاده از تجهیزاتی مانند کوبلینگ و فیتینگ به یکدیگر متصل می‌شوند.

رطوبت گیر

همانطور که می‌دانید، در هوا مقداری رطوبت وجود دارد و رطوبت یکی از دشمنان قطعات مکانیکی ابزارآلات است. به همین دلیل در ساختار این محصول یک فیلتر رطوبت‌گیر وجود دارد تا از رسیدن رطوبت به دستگاه جلوگیری شود.

روغن

تمامی ابزارآلات بادی برای کارکرد صحیح باید روغن‌کاری شوند. با روغن‌کاری این تجهیزات، از خوردگی و فرسودگی آن‌ها جلوگیری می‌شود. یک مخزن روغن برای انجام این کار در این دستگاه تعبیه شده است. لازم است بدانید روغن به کمک فشار هوا به دورن تجهیزات بادی منتقل می‌شود.

فشار شکن

همانطور که می‌دانید تمامی ابزارآلات بادی برای کارکرد صحیح به میزان معینی از فشار هوا نیاز دارند. در نتیجه با وجود فشار بیش از حد و کمتر از حد مجاز، مشکلاتی به وجود می‌آید. در صورت فشار بالا، احتمال آسیب به دستگاه و شخص صنعتگر نیز وجود دارد. همچنین فشار کمتر از حد مجاز، موجب می‌شود دستگاه کارایی مورد نیاز را نداشته باشد. به طور کلی این بخش وظیفه کنترل و تنظیم فشار هوای ورودی را برعهده دارد.

لازم به ذکر است جهت اطلاع از قیمت قطعات بکس بادی می‌توانید به راندنو مراجعه نموده و با تولیدکنندگان این ابزار ارتباط مستقیم برقرار نمایید.


بیشتر بخوانید: مهم‌ترین ابزارهای بادی یا پنوماتیک


نکات ایمنی هنگام استفاده از بکس بادی

هنگام کار با این ابزار باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. با رعایت این نکات می‌توانید راندمان کار و خروجی کار را به بهترین شکل دریافت نمایید. در این بخش شما را با نکات مهم کار با آچار بکس بادی آشنا می‌نماییم:

  • هنگام استفاده از بکس پنوماتیک حتماً از گوشی ایمنی استفاده کنید. زیرا صدای ایجادشده توسط این ابزار می‌تواند موجب آسیب به گوش‌های شما شود.
  • شیلنگ هوای فشرده نباید نزدیک اجسام تیز و برنده قرار داشته باشد.
  • برای متصل کردن شلنگ‌ها از سیم مفتولی و معمولی نباید استفاده کرد.
  • برای مسدود کردن جریان هوا، شلنگ نباید تا و خم شود.
  • زمانی که از بکس استفاده نمی‌کنید، بهتر است فشار شلنگ‌ها را قطع کنید.
  • از شلنگ‌های قدرتمند و استاندارد استفاده کنید.
نکات ایمنی هنگام استفاده از بکس بادی
نکات ایمنی هنگام استفاده از بکس بادی

بهترین برند آچار بکس بادی

یکی از نکات مهم در خرید و قیمت آچار بکس بادی شرکت تولیدکننده یا برند دستگاه است. در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری به تولید این ابزار پرداخته‌اند. در این بخش به معرفی محبوب‌ترین و مطرح‌ترین تولیدکنندگان این تجهیزات پرداخته شده است:

آچار بکس بادی رونیکس

رونیکس یکی از محبوب‌ترین برندهایی است که به تولید انواع ابزارآلات می‌پردازد. این برند فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرد. در حال حاضر رونیکس یکی از مطرح‌ترین برندهای موجود در بازار است و محبوبیت بسیاری در میان کاربران دارد. ابزار این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. بکس بادی رونیکس 2302، 2401، 2303، 2301 و 2402 از محبوب‌ترین مدل‌های این ابزار هستند که این شرکت به بازار ارائه کرده است.

بکس بادی جنیوس

جنیوس یک برند معتبر کانادایی تولیدکننده ابزارآلات بادی است. این شرکت تخصص حرفه‌ای در طراحی و تولید تجهیزات بادی دارد. در حال حاضر فعالیت این برند به بیش از 84 کشور جهان گسترش داشته است. بکس بادی مدل 400500 یکی از قوی‌ترین مدل‌های این دستگاه است که جنیوس عرضه کرده است.

آچار بکس بادی نووا

نووا از دیگر شرکت‌های معتبری است که به تولید انواع ابزار صنعتی می‌پردازد. برند نووا از سال 1387 فعالیت خود را در زمینه تولید و طراحی مجموعه مختلف ابزارآلات آغاز کرد. ابزارآلات این برند از کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه‌ای برخوردار هستند. همچنین نووا برای تمامی محصولات، گارانتی و خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. آچار بکس بادی نووا مدل s1000 یکی از پرطرفدارترین و بهترین آچارهای پنوماتیکی است که این برند به بازار عرضه کرده است.

آچار بکس بادی تیتان

شرکت تیتان از فعال‌ترین برندهایی است که ابزارآلات متنوعی به بازار عرضه می‌کند. محصولات این کمپانی کیفیت مطلوبی دارند و متناسب با نیاز کاربران طراحی و  تولید می‌شوند. بکس بادی تیتان مدل 9500CE ،12A01B2 و 33625 از محبوب‌ترین بکس‌های پنوماتیک تولیدشده توسط این شرکت به شمار می‌آیند.

آچار بکس بادی هنس، توسن، هیوندا، سوماک، تاپ تول، اپل، فوجیتا، ماکیتا، ایزی پاور، اسپرو، اطلس، پوما، ام پی سان، توشیبا و دیگر موارد، از دیگر برندهای معتبری هستند که به عرضه این کالا پرداخته‌اند.

جمع بندی

امیدواریم که مقاله معرفی آچار بکس بادی و مزایای استفاده از آن برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به آشنایی با ویژگی‌های آچار بادی، کاربردهای محصول و معرفی بهترین تولیدکنندگان آن پرداخته شد. همچنین دانستید که مزایای آچار بکس بادی شامل دقت و سرعت بالا در انجام کارها، قابلیت تنظیم گشتاور، کاربرد گسترده در صنایع مختلف و راحتی کار با آن است. این ابزار به افراد کمک می‌کند تا کارهای دستی و تعمیرات را به راحتی و با دقت انجام دهند.

برای خرید آچار بکس بادی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان این ابزار کاربردی بدون واسطه ارتباط برقرار کنید. در راندنو امکان مشاهده لیست فروشندگان و نماینگی برندهای معتبر وجود دارد.

همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.