انواع سیم افشان مسی

انواع سیم مسی افشان

انواع سیم مسی افشان در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند. سیم مسی افشان از تعداد زیادی رشته های نازک مسی و به هم تابیده شده ساخته شده است. این سیم ها انعطاف پذیری بالایی دارند. به همین دلیل در صنایع مختلف همچون ساختمان سازی، ساخت تجهیزات الکتریکی، کارخانه ها و دیگر موارد از آن ها استفاده می شود. سیم مسی افشان در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. این سیم ها از نظر ساختار، جنس عایق یا روکش، تعداد رشته ها، سطح مقطع و نوع کاربرد با هم تفاوت دارند.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

اگر قصد خرید سیم افشان مسی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع سیم مسی افشان می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم افشان مسی چیست؟

پیش از پرداختن به انواع سیم مسی افشان ابتدا به معرفی این نوع سیم می پردازیم. سیم مسی افشان نوعی سیم برق است. سیم درواقع یکی از مهمترین تجهیزات الکتریکی محسوب می شود که انتقال جریان برق از مکانی به مکان دیگر را برعهده دارد. سیم ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. سیم ها از یک یا چند رشته هادی الکتریکی تشکیل شده اند. این هادی توسط عایقی که اغلب از جنس پی وی سی است، پوشانده شده است. هادی کابل ها فلزی رسانا است. در این نوع سیم ها از هادی های مسی استفاده شده است. این سیم ها یک یا چند رشته نازک مسی دارند که به هم تابیده شده اند. این سیم ها طی فرایند تابیده شدن، مقاومت الکتریکی بالاتری پیدا می کنند.

سیم های افشان با علامت اختصاری NYAF در بازار شناخته می شوند. این سیم ها را می توان پرکاربردترین انواع سیم  دانست. هادی این محصول طبق استاندارد ملی ایران ISIR 3084 و استاندارد بین المللی IEC 60228 طراحی و ساخته می شود. سیم های افشان مسی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع سیم مسی افشان می پردازیم.

سیم افشان مسی چیست؟
سیم افشان مسی چیست؟

بیشتر بخوانید: سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟


انواع سیم براساس ولتاژ

انواع سیم مسی افشان براساس سطح ولتاژ به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • سیم مسی افشان با ولتاژ نامی 300 الی 500 ولت
  • سیم مسی افشان با ولتاژ نامی 450 الی 750 ولت
انواع سیم براساس ولتاژ
انواع سیم براساس ولتاژ

بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


انواع سیم براساس ضخامت عایق

انواع سیم مسی افشان در عایق هایی با ضخامت های گوناگون به بازار عرضه می شوند. ضخامت اغلب این سیم ها 0.7 میلی متر است. قطر خارجی سیم افشان مسی براساس استاندارد می بایست در بازه 2.8 تا 3.4 میلی متر باشد. تمامی اندازه های مربوط به سیم و کابل برق باید کاملاً مطابق با استانداردهای جهانی باشد. مثلاً فاصله بین نوشته ها برروی روکش سیم ها نیز باید پیوسته باشد.

انواع سیم افشان مسی
انواع سیم افشان مسی

بیشتر بخوانید: مراحل تولید سیم و کابل


انواع سیم براساس کاربرد

انواع سیم مسی افشان براساس کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شود:

  • سیم ارت: این سیم ها هادی های مسی از نوع افشان دارند. البته نوع مفتول سیم های ارت نیز در بازار موجود است. این سیم ها جریان نشتی از دستگاه های الکتریکی را به زمین منتقل می کند. همین موضوع سبب افزایش ایمنی و کاهش برق گرفتگی می شود.
  • سیم نایلونی: این سیم ها در صنعت ساختمان سازی، ساخت لوستر و برخی تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد. این سیم ها از به هم چسبیدن دو سیم تشکیل شده است. این سیم ها به صورت موازی کنار هم قرار گرفته اند و روکش آن ها اغلب به رنگ سفید است. این سیم ها می توانند هادی های آلومینیومی یا مسی داشته باشند. نوع مسی این سیم ها نیز می تواند افشان و مفتول باشد.
  • سیم مناسب ساختمان: این سیم ها همان سیم های افشان هستند که در سطح مقطع های گوناگون به بازار عرضه می شوند. این سیم ها در ساخت ساختمان به کار گرفته می شوند.
انواع سیم براساس کاربرد
انواع سیم براساس کاربرد

بیشتر بخوانید: سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت سیم افشان مسی و سیم مفتول مسی

در بخش انتهایی مقاله انواع سیم مسی افشان به بررسی تفاوت این سیم با سیم مفتول مسی می پردازیم:

  • یکی از مهم ترین تفاوت های این سیم ها، انعطاف پذیری است. سیم افشان انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتول دارد. سیم مسی مفتولی سیمی خشک و غیرقابل انعطاف است.
  • سیم افشان را می توان داخل داکت ها و ماشین آلات به کار برد. اما سیم های مفتول اغلب به عنوان نصب ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شکل ظاهری و کاربرد این سیم ها با هم تفاوت زیادی دارد.
  • مقاومت الکتریکی هادی در سیم های مفتول بالاتر از سیم های افشان است.