تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان

تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان

تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان در ساختار کابل ها، کاربرد کابل و دیگر ویژگی های آن است. تاریخچه ورود کابل برق به ایران به سال قبل برمی گردد از آن سال تا به امروز شرکت های زیادی به تولید و ساخت سیم و کابل برق پرداختند. از بهترین این شرکت ها می توان به سیم و کابل خراسان افشار نژاد و سیم و کابل کمان اشاره کرد. هر دو این شرکت ها قدمت زیادی در ساخت و تولید انواع سیم و کابل دارند. این شرکت ها محصولات متنوعی به بازار عرضه می کنند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید سیم و کابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی شرکت خراسان افشار نژاد

برای این که بتوانیم تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان بهتر را بهتر بررسی کنیم، شرکت خراسان افشار نژاد را معرفی خواهیم کرد. شرکت خراسان یکی از اولین تولیدکننده های سیم و کابل در ایران است. این شرکت در سال 1345 و در شهر خراسان تأسیس شده است. خراسان در همان سال های ابتدایی توانست نشان استاندارد ایران ISIRI معادل IEC 227 اروپا را دریافت کند. تولیدات کارخانه خراسان با استانداردهای VDE آلمان، IEC استاندارد بین المللی و BS انگلستان تطابق دارد. در سال 2000 خراسان موفق به دریافت گواهینامه SGS سوئیس شد.

خراسان می تواند محصولاتی براساس سفارش مشتری تولید کند. این شرکت تأییدیه از شرکت توانیر نیز دارد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با سیم و کابل خراسان افشارنژاد


محصولات خراسان افشار نژاد

در این بخش از مقاله تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان به بررسی محصولات سیم و کابل خراسان افشار نژاد می پردازیم. خراسان افشار نژاد به تولید سیم و کابل در انواع مختلف می پردازد. اصلی ترین تولیدات این شرکت سیم برق و کابل برق مسی و آلومنیومی است. البته کابل های آلومینیومی این شرکت با سفارش مشتری تولید می شوند. سیم های خراسان افشار نژاد نیز تنوع زیادی دارند و در مکان های گوناگونی به کار گرفته می شوند. محصولات خراسان از چند نظر تقسیم بندی می شوند.

محصولات خراسان افشار نژاد
محصولات خراسان افشار نژاد

انواع کابل براساس هادی

در موضوع تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان باید گفت، کابل های خراسان در دو نوع مس و آلومینیوم عرضه می شوند. این کابل ها می توانند هادی افشان، مفتول و نیمه افشان داشته باشند. کابل های افشان شرکت انعطاف پذیر و کابل های مفتول خشک و بدون انعطاف هستند. به همین دلیل اغلب به صورت نصب ثابت به کار گرفته می شوند.

انواع کابل براساس سطح ولتاژ

خراسان کابل های خود را در سه دسته کابل فشار ضعیف، کابل فشار متوسط و کابل فشار قوی به بازار عرضه می کند. این شرکت کابل های فوق فشار قوی با ولتاژ نامی بیشتر از 30 کیلو ولت نیز به بازار عرضه می کند.

انواع کابل براساس عایق و روکش

کابل های خراسان با دو عایق PVC و XLPE به بازار عرضه می شوند. روکش این محصولات نیز می تواند در جنس های مختلفی عرضه شود. به عنوان مثال کابل های نسوز و هالوژن فری از کابل های پرکاربرد این شرکت هستند. این کابل ها سطح مقطع 0.5 تا 4 میلی متر مربع دارند.

انواع کابل براساس کاربرد

  • کابل قدرت
  • کابل کنترل
  • کابل مسلح
  • کابل شیلد دار
  • کابل شیلد مسلح
  • کابل تخت با هادی مسلح
  • کابل تلفن زمینی و هوایی
  • کابل ابزاردقیق با عایق و روکش PVC و PE
  • کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل خراسان افشارنژاد


معرفی شرکت کمان

برای درک بهتر تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان به معرفی شرکت کمان می پردازیم. صنایع کابل کمان در سال 1370 در شهر زنجان تاسیس شده است. این شرکت در زمینه تولید کابل مفتول، افشان، کواکسیال، جوشکاری، سیم های ارت و دیگر موارد فعالیت می کند. این شرکت کیفیت محصولات و رضایتمندی مشتریان را هدف اصلی خود قرار داده است. صنایع سیم و کابل کمان در این راستا توانسته استانداردها و گواهینامه های زیادی را از آن خود کند.

شرکت کابل کمان از ماشین آلات حرفه ای و پرسنل مجرب در ساخت محصولات خود استفاده کرده است. این شرکت در ابتدای سال 1373 توانست با ظرفیت 15000 تن محصول تولید کند. در همان سال های ابتدایی نیز موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ملی ISIRI شد.

معرفی شرکت کمان
معرفی شرکت کمان

بیشتر بخوانید: آشنایی با سیم و کابل کمان


محصولات کمان

کابل ها یکی از اصلی ترین تولیدات شرکت کمان هستند. کابل های کمان در سطح مقطع ها و تعداد رشته های متنوعی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها از نظر ساختار، کاربرد، روکش و دیگر ویژگی ها تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی انواع کابل کمان می پردازیم:

انواع کابل براساس جنس هادی

یک نکته مهم که سبب تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان می شود، این است که کمان تنها کابل با هادی مسی به بازار عرضه می کند. این کابل ها می توانند به صورت افشان، نیمه افشان و مفتول عرضه شوند. کابل های افشان از سطح مقطع 0.5 به بالا ساخته می شوند. این کابل ها از 2 رشته، 3 رشته، 4 رشته و 5 رشته تشکیل می شوند.

کابل های مفتول هم انعطاف پذیری کمی دارند. این کابل ها 2، 3 و 4 رشته هستند. این کابل ها مقاومت اهمی بیشتری دارند.

انواع کابل براساس ساختار

تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان می تواند به ساختار این کابل ها نیز مربوط باشد. البته هر دو شرکت خراسان و کمان کابل هایی در انواع شیلد دار و زره دار به بازار عرضه می کنند. این کابل ها با عایق هایی از جنس پی وی سی و XLPE تولید می شوند.

انواع کابل براساس سطح ولتاژ

کابل های کمان همچون کابل های خراسان در سه سطح ولتاژی سبک، فشار متوسط و قدرت به بازار عرضه می شوند.  کمان نوعی کابل افشان نیمه سنگین تولید می کند که به کابل های بالابر شهرت دارد. این کابل ها استقامت کششی بالایی دارند و در بالابرها و اتصالات متحرک از آن ها استفاده می شود.

انواع کابل براساس کاربرد

کابل های کمان کاربردهای متنوعی دارند. در این بخش از موضوع تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان به بررسی کاربرد این کابل ها می پردازیم.

  • کابل قدرت
  • کابل کنترل
  • کابل مسلح
  • کابل شیلد دار
  • کابل ابزاردقیق
  • کابل کواکسیال
تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان
تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و کابل کمان