انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل از اساسی‌ترین ارکان کالاهای برقی به‌شمار می‌روند. بدون وجود سیم و کابل انتقال جریان الکتریکی و اتصال بین دستگاه های مختلف صورت نمی‌گیرد. امروزه اغلب صنایع به جریان برق احتیاج دارند. سیم و کابل مفهومی مستقل از یگدیگر دارند. هر دو این محصولات از هادی‌های رسانا الکتریکی و عایق‌های پی‌وی‌سی و… ساخته شده‌اند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

کابل برق و سیم‌های برق انواع گوناگون و کاربردهای متنوعی دارند. اگر قصد دارید برای مجموعه خود سیم و کابل خریداری کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع سیم و کابل می پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

کابل چیست؟

کابل‌ها تجهیزاتی هستند که داده ها و جریان الکتریکی را منتقل می‌کنند. امروزه انرژی برق به یکی از اصلی‌ترین انرژی‌ها در زندگی روزمره ما تبدیل شده است. بدون جریان الکتریکی بسیاری از فعالیت‌های ما انجام نخواهد شد. این محصولات در انواع گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند زیرا کارایی و عملکرد آن‌ها نیز باید متفاوت باشد.

کابل مجموعه‌ای از یک یا چند سیم برق با هادی مسی یا آلومینیومی است که با نظم خاصی کنار هم قرار گرفته‌اند و یک لایه روکش از جنس پی وی سی یا دیگر موارد برروی آن کشیده شده است. کابل‌ها بر اساس کارایی که دارند، ممکن است به صورت انعطاف‌پذیر طراحی شوند تا در هر مکانی به راحتی نصب شوند. برخی کابل‌ها نیز خشک هستند و تنها برای مسیرهایی کاربرد دارند که هیچگونه انعطافی نیاز نیست و نصب به شکل ثابت صورت می‌گیرد.

اهمیت شناخت انواع سیم و کابل و کاربردهای آن‌ها

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سیم و کابل عضوی جدانشدنی از زندگی ما هستند. از سیم کشی خانه گرفته تا محیط‌های اداری، کارخانجات و مکان‌های صنعتی از سیم و کابل استفاده می‌شود. سیم و کابل تنها وظیفه انتقال جریان برق را برعهده ندارند. این تجهیزات می‌توانند داده‌های صوتی، تصویری، سیگنال‌های مختلف و داده‌های شبکه را انتقال دهند. این محصولات کاربرد وسیعی دارند.

شناخت انواع سیم و کابل اهمیت زیادی دارد. زیرا این محصولات براساس پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از آن‌ها به صورت زمینی و برخی دیگر به صورت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آن‌ها تحمل ولتاژهای بالاتر را ندارند و برخی دیگر مخصوص شبکه‌های کامیپوتری یا مخابرات و رادیویی هستند.

تنوع زیاد سیم و کابل سبب شده است تا شناخت انواع این تجهیزات اهمیت زیادی داشته باشد. عمده محصولات سم و کابل با جریان برق سر و کار دارند. مورد دیگری هم که سبب افزایش اهمیت شناخت سیم و کابل می‌شود، ایمنی این تجهیزات است. استفاده از سیم و کابل نادرست سبب به وجود آمدن %D